تحریم‌های شدید اعمال شده طی دو سال گذشته سبب شده است ایران نتواند بخش مهمي ‌از درآمدهای نفتی خود را وارد کشور کند‌. این ناتوانی، بحران ارزی نیمه سال 1391 و سه برابر شدن قیمت ارز در طول یک هفته را در پی داشت .حالا طبق آخرین گزارش‌ها ايران تنها از مشتریان آسیایی یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن خود 43 میلیارد دلار طلب دارد‌.

به گزارش مهر، کشور چین اما به عنوان کشوری که سهم بزرگی در واردات به ایران دارد و سود کلانی از صادر کردن اجناسش به ایران می‌برد، یکی از بدهکاران بزرگ ایران است و با اینکه حجم مطالبات نفتی ایران از چین 22 میلیارد یورو اعلام شده اما برخی دیگر از منابع از بدهی 30 میلیارد دلاری و 35 میلیارد دلاری چین به ایران سخن گفته‌اند.

برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین نیز از وجود 50 میلیارد دلار دارایی ایران در چین خبر می‌دهند که معلوم نیست کدام به واقعیت نزدیک‌تر است اما هرچه که هست نشان می‌دهد، چین مبلغ بزرگی به ایران بدهکار است، هند اما به عنوان بزرگترین  صادر کننده برنج به ایران، دومین بدهکار نفتی ایران محسوب می‌شود‌ و هندی‌ها اما  مشتریان خوش قولی برای ایران نبودند‌.

از سوی دیگر، حجم بدهی کره جنوبی به ایران در حدود 5 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شده است هر چند این رقم متعلق به ماه‌ها قبل است اما نه مقامات کره‌ای و نه مقامات ایرانی درباره رقم دقیق بدهی نفتی کره اظهار نظر تازه‌ای نکرده‌اند‌.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا