به نام خدا

هر چند یزد فردا سعی می کند به شایعه ها دامن نزند اینجا جایی است که  اگر شایعه  هم باشد وظیفه داریم به آن بپردازیم هم برای فیروز آبادیهای عزیز هم  کلیه همشهریان چراکه مروری بر خبرها نشان میدهد مسئله از این جدی تر است.-

وزير بهداشت با تاييد مرگ 3 تن بر اثر ابتلا به وبا  :‌
   شمار مبتلايان به 59 تن رسيد

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر مسعود پزشكيان امروز در نشستي مطبوعاتي در جمع خبرنگاران در خصوص بيماري وبا گفت: شيوع بيماري وبا در يك جامعه به مسائل محيطي، علمي و آگاهي افراد آن جامعه بستگي دارد.

وي بيان كرد: اگر ارگانهايي مثل شهرداري، وزارت نيرو، صدا و سيما و حتي آموزش و پرورش كمك‌هاي لازم را انجام ندهند و اصولي را كه از نظر سلامت بايد رعايت كنند در نظر نگيرند نمي‌توانيم در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهيم.

وزير بهداشت تصريح كرد: اگر فرهنگ سلامت افراد جامعه به گونه‌اي باشد كه با بروز هر علامتي، به پزشك يا مراكز درماني مراجعه كنند، اين گونه بيماري‌ها نمي‌توانند به چرخه زندگي افراد آسيب بزند.

وي توصيه كرد افراد با داشتن علايم اسهال به پزشك مراجعه كرده و دستورالعمل‌هاي لازم را رعايت كنند و به مقدار زياد آب بنوشند.

وزير بهداشت با تاكيد بر رعايت نكات بهداشتي تصريح كرد: بيماري ناشي از اسهال نمي‌تواند فردي را از بين ببرد.

پزشكيان در پاسخ به سوالي كه آيا پيش‌بيني لازم در مورد كنترل اين بيماري صورت گرفته بود يا خير؟ گفت: همين كه ما 59 بيمار مبتلا به اسهال را شناسايي كرديم و مشخص شد كه اين افراد دچار وبا شده‌اند نشان دهنده اين است كه پيش‌بيني لازم انجام شده بود.

وي تعداد مبتلايان به وبا را 29 مورد در استان قم، 17 مورد در كرج، شهريار و اسلامشهر، 7 مورد در استان گلستان، 2 مورد نيز در سيستان و بلوچستان و در استان‌هاي تهران، بوشهر، قزوين و همدان نيز هر كدام يك مورد اعلام كرد.

وزير بهداشت علت شيوع وبا در اين شهرها را حضور اتباع افغاني و پاكستاني اعلام كرد و گفت: در استان قم به دليل مهاجرت‌هاي مختلف از ساير شهرها و حتي افغانستان و پاكستان شيوع وبا بيش از ساير استان‌ها مشاهده شده است.

وي عامل بيماري وبا را بيشتر آلودگي سبزيجات بيان كرد و افزود: آب‌ها تا كنون در اين زمينه مشكل‌ساز نبوده‌اند.

به گزارش ايسنا وزير بهداشت با تاييد مرگ 3 تن بر اثر بيماري وبا از جمله يك نوزاد تا كنون گفت: همچنين يك مرگ مشكوك به علت وبا گزارش شده كه در صورت قطعي شدن اين احتمال شمار قربانيان به 4 تن مي‌رسد.

دكتر پزشكيان از آخرين اقدامات وزارت بهداشت براي كنترل بيماري وبا در كشور گفت: از آخرين اقدامات در اين خصوص نمونه‌برداري در هر نوع اسهال مشكوك به وبا بوده است تا تعداد دقيق مبتلايان مشخص شود.

به گفته وي وزارت بهداشت تاكنون اين بيماري خطرناك و مسري را به خوبي كنترل كرده‌ است

 


 

-

رييس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام كرد بر اساس هماهنگي‌هاي به عمل آمده با شركت‌هاي آب و فاضلاب كشور، ميزان كلر آب لوله كشي افزايش مي‌يابد تا از ورود و تكثير عوامل بيماريزا جلوگيري شود.

مهندس محمدجواد دست‌آموز در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه موارد تكثير وبا در كشور حاكي از عدم ورود عامل وبا در محيط است و انتقال صرفا از طريق تماس افراد آلوده صورت مي‌گيرد، به ‌هموطنان توصيه كرد كه از استفاده از آب‌هاي تهيه شده دست‌ساز و با استفاده از يخ‌هاي قالبي كه احتمال خطر آلودگي بالايي دارند اكيدا خودداري كنند.

وي ادامه داد: به دليل احتمال آلودگي بالاي مواد غذايي عرضه شده توسط دوره گردها و به دنبال بروز وبا در كشور از وزارت كشور، شهرداري و استانداري‌هاي سراسر كشور درخواست شده تا حتي‌الامكان با فعاليت دوره‌گردهاي فروشنده مواد غذايي برخورد شود.

مهندس دست‌آموز يادآور شد: بستني‌، فالوده و كليه مواد عرضه شده توسط دوره ‌گردها، سبزيجات خام ضد عفوني نشده، عدم رعايت بهداشت فردي پس از اجابت مزاج همگي در بروز بيماري وبا نقش دارند.

رييس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت در ادامه به هموطنان توصيه كرد كه سبزيجات خام نظير سبزي خوردن و كاهو را طي مراحلي انگل‌زدايي و گندزدايي كرده و سپس به مصرف برسانند.

وي با هشدار نسبت به اينكه در برخي از نقاط حاشيه شهر نظير محدوده جنوب تهران براي آبياري سبزيجات احتمالا از فاضلاب استفاده مي‌شود، به ايسنا گفت: هموطنان جهت پيشگيري از ابتلاء به وبا هيچ نوع سبزي خامي را بدون عمليات سالم‌سازي ( انگل زدايي، گندزدايي) مصرف نكنند و پس از هر اجابت مزاج دست‌ها را كاملا با آب و صابون شست و شو داده و از سلامت آب آشاميدني مصرفي اطمينان كامل داشته باشند

 

یزد فردا اینجا از مسئولین می خواهد به شایعات رسید گی کرده و به آنها بها دهند و صدا و سیمانیز باید به وظیفه خود عمل کند  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا