علي اصغر باقري

به گزارش يزد فردا استاندار يزد در مراسم توديع و معارفه فرماندار اردكان با استناد به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به نقش محوري مردم در كشور و مردم سالاري ديني اشاره و تأكيد نمود: مردم در یک طیف خاص خلاصه نمیشوند و نظام جمهوری اسلامی، همه ی مردم با هر گرایشی را شامل می‌شود. 

اگر منظور استاندار اين است كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران هيچ تفاوتي بين مردم اعم از مسلمان و كافر گذاشته نشده حرف درستي نيست و مردم سالاري با قيد ديني همان چيزي است كه شارع مقدس در خصوص حقوق مسلمان و كافر اعم از حربي و غير حربي بيان فرموده و اگر نگاهي به قانون اساسي داشته باشند محدوديتهايي براي آنان در نظر گرفته شده براي نمونه: 

اصل سیزدهم

ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیتهای دینی شناخته می‏شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند.

اصل چهاردهم

به حکم آیه شریفه «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم‏ یخرجوکم‏ من دیارکم‏ ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان‏ الله یحب المقسطین» دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند.

  استاندار يزد به جاي كلي گويي بايد با در نظر گرفتن اصول قانوني و شرايط روز معاندين با نظام اسلامي از جمله فتنه گران سال 88 آنان را از ديگر مردم و وفاداران به نظام اسلامي جدا كند. 

ميرمحمدي در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به بعضی ابراز نظرها در فضای رسانه‌ای استان ضمن انتقاد از برخی خودسری‌ها و بی‌اخلاقی های صورت گرفته در ابراز نظرات گفت: همه باید در محور قانون حرکت کنند و از خودسری و ابراز نظرات تفرقه‌افکن و اتهام زدن‌های بی پایه به دیگران بپرهیزند و بدانند که خودسری‌ها هیچوقت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و تا زمانی تحمل می‌شود که در این مسیر به حقوق دیگران تجاوز نگردد.

به نظر مي رسد اين بخش از سخن استاندار محترم  مغاير با قسمت اولي آن باشد كه گفتند نظام جمهوري اسلامي شامل همه مردم با هر گرايشي مي باشد لذا نبايد استاندار چنين توقعي داشته باشند كه همه مردم گرايشات خود را متناسب با گرايشات استاندارشان تعيين و تنظيم كنند!! از طرفي در اصل هشتم قانون اساسي آمده است:

اصل هشتم
در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ‏ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند.

 «و الموُمنون و الموُمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».

استاندار محترم به جاي تشكيك و اتهام زني به بخشي از مردم جامعه با عنوان خودسري و نظرات تفرقه افكن به مصاديق آن پرداخته و همانطور كه در اصل هشتم بيان شده دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منكر را اقامه نمايند. وظيفه اصلي دولتمردان اين است كه با سعه صدر به انتقادات مردمي گوش داده و رفتار خود و طرف مقابل را اصلاح كنند نه اينكه با برخوردهاي قهري و امنيتي كردن بعضي از موضوعات اجتماعي  گرايشهاي خاص خود را به جامعه تحميل كنند . به نظر مي رسد اين دوران ديگر دوران سردار سازندگي نيست كه با برخوردهاي قهري هيچ انتقادي را نتوان تحمل نمود.

آقاي ميرمحمدي در بخش ديگري از نظرات خود  به عزت و کرامت مردم اشاره و از مسئولين خواست مردم را ارباب رجوع بدانند.

هر وقت استاندار در يك مراسم توديع و معارفه اينچنين بخشي از مردم جامعه را مورد اتهام زني و تهديد به برخورد قهري مي نمايد چگونه انتظار دارد كه زير دستان او مردم را ارباب رجوع خود بدانند. استاندار و هم فكران آنان كه پس از پيروزي انقلاب تا كنون غالباً پستهاي اجرايي و كليدي را بر عهده داشته و هميشه از مردم دم زدند تا چه اندازه مردم از اينكه آنان را ارباب رجوع بدانند رضايت دارند؟ آيا در يك نظر سنجي به چه رقمي رسيده و تفاوت بين قول تا عمل چه اندازه است؟ 

يا در اعلام سبد كالاي دولت به مردم چقدر به عزت و كرامت آنان توجه شد؟ آيا چند بار اعلام كردن كه ما اين سبد را به خانواده هاي فقير مي دهيم و تمام كارمندان دولت را در زمره فقرا قرار دادن و حذف وسيعي از مردم از جمله روستائيان و ايجاد صفهاي طولاني آن هم در ابتداي دهه فجر انقلاب تا چه اندازه عزت و كرامت مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران را نزد جهانيان خدشه دار نمود؟ 

آقاي استاندار به عنوان مقام ارشد دولتي چه پاسخي براي نگراني هاي بخش وسيعي از مردم در باب پايمال شدن حقوق هسته اي آنان و مسائل فرهنگي و قلع و قم نيروهاي ارزشي و روي كار آوردن اصحاب فتنه دارد؟ چرا دولتي ها به جاي پاسخگويي، به اتهام زني و تعابيري چون بي سواد و بي اخلاق و يا كساني كه بويي از انسانيت نبرده اند!! رو آورده و اندك رسانه هاي منتقد را توقيف و تعطيل مي كنند؟

آيا سخنان و فريادهاي ائمه جمعه كشور به گوش ايشان نمي رسد؟ همين نماز جمعه گذشته يزد كه به امامت حجت الاسلام آيت اللهي برگزار شد چقدر ايشان از بابت اهانت به احكام اسلام و بي تفاوتي مسئولين گلايه داشت يا آيت الله خاتمي در خطبه هاي تهران كه گفت: فتنه گران سخاوتمندانه پست و مسئوليت مي گيرند! يا آيت الله صديقي كه گفت:چرا مسئولان از روزنامه های هتاک حمایت می‌کنند ولی نشریات منتقد را می بندند/ کسانی که به فرهنگ عمومی دست‌اندازی می‌کنند یا جاهلند یا مزدور بیگانه‌ 

آقاي استاندار چه پاسخي به آن صحبت كذايي خود در باب عزاداري بر امام حسين عليه السلام و مرتبط دانستن آن با ميزان افسردگي يزدي ها دارد كه كارشناسان تا كنون آن ادعا را با دلايل قاطع رد نموده اند و ايشان چه پاسخي براي اين دارد كه جشن سده زرتشتيان را كه درون محفلي است را بخواهند به عنوان برنامه شادي آور جنبه عمومي به آن داده بطوريكه معاون سياسي امنيتي شان در اين مراسم شركت و سخنراني نمود و حتي كاسه داغ تر از آش پي گير اين شوند كه در منطقه چم اين مراسم در فضاي باز برگزار شود كه با عدم آمادگي زرتشتيان اين كار صورت نگرفت!! جشن سده اي كه مربوط به مردم ايران نبود بلكه براي شادي شاهان و درباريان بايد مردم بدبخت و بيچاره هيزم هاي انبوهي را فراهم نموده و مقادير زيادي از پرندگان را اسير نموده و با چرب نمودن بال و پر پرندگان در يك لحظه هزاران پرنده را زنده داخل آتش انداخته و آن بي زبانها در حاليكه پر و بالشان مي سوخت پرواز كرده تا براي لحظاتي شاهان خودكامه شادي كنند!!   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا