دهم فروردین ماه در استان یزد به نام "روز بهاباد" نامگذاری شده است. در این روز دبیر ستاد خدمات سفر ایتان ، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و جمعی از مسئولان شهرستان از موزه علوم طبیعی بهاباد دیدن کردند.

در دورترین نقطه از مرکز استان یزد با دایر شدن موزه «علوم طبیعی بهاباد» کاری کارستان انجام شده. کاری که امروز نام «رضا زینلی» موزه علوم طبیعی بهاباد را برای همیشه در کشور ماندگار کرده و تحسین بسیاری از مردم و مسؤولان، بلکه صدها استاد زیست شناسی را به دنبال داشته است.
این موزه در 3 تا 4 شاخصه آبزیان، سنگ و فسیل و بعد آموزشی، جزو موزه‌های مطرح کشور است.

از لحاظ سنگ و فسیل و مینرال نیز موزه اول کشوراست.    این موزه

بخش گیاهان این موزه شامل داروهای گیاهی، دانه ها و گیاهان فیکس شده و گلدانی است.

در این بخش فلور منطقه را جمع آوری شده که به دلیل محدودیت جا، تنها شمار معدودی از نمونه ها جمع آوری و به صورت سه بعدی و همان گونه که در طبیعت هستند نگهداری می‌شود

یشتر نرم تنان موزه، بومی ایران نیستند، بلکه از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده‌اند.

بخش مهره داران شامل ماهیان، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران که 810 گونه از این جانوران در این موزه نگهداری می‌شود.

  70تا 75 نمونه پرنده را در این موزه به نمایش گذاشته ایم که بیشتر آنها از حوزه شمال کشور هستند و شماری هم مهاجر می‌باشند مثل حواصیل‌ها و پلیکانها.

یکی از این گونه ها در بخش جانوران یوزپلنگ آسیایی است که به آن «یوزپلنگ ایرانی» می‌گویند. این گونه جانوری 70 قلاده زنده در سراسر ایران دارد که یکی از زیستگاه هایش بیابانهای بهاباد است










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا