نخستین جشنواره فرهنگ عشایر منطقه کرخنگان از توابع بخش مروست این شهرستان ه با هدف تقویت و ترویج فرهنگ عشایر در منطقه تفرجگاهی  کر برگزار شد .

به گزارش خبرنگار یزد فردا درخاتم ،در این جشنواره  سه روزه که بیش از 20 غرفه را در بر می گرفت، دستاوردهای عشایر این شهرستان در بخش های مختلف به نمایش گذاشته شد.

فرماندار خاتم دراین مراسم عشایر را مردمانی سخت کوش ، پر تلاش و نجیب خواند و خاطر نشان کرد: این قشر زحمت کش همواره در صحنه ها و عرصه های مختلف کشور حضوری تاثیر گذار داشته است.

"محمد زاده  رحمانی" افزود: نقش و حضور این قشر کم توقع  جامعه در عرصه  تولید و اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره فرهنگ  عشایر این شهرستان در منطقه کرخنگان  تصریح کرد: تلاش می شود تا این جشنواره را در آینده نزدیک به صورت کشوری برگزار و دبیرخانه دائمی آن را در این منطقه مستقر نمائیم.

این مسئول با اشاره به توانمندیها و ظرفیت های فرهنگی و گردشگری کرخنگان خواستار شناساندن و معرفی آنها جهت توسعه و پیشرفت منطقه شد.  

مددیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در مراسم  طی سخنانی ، به تامل در زندگی مردم این قشر و بهره گیری از روش زندگی آنها از سوی مردمان فرو رفته در دنیای تکنولوژی تاکید کرد.

مجید جوادیان زاده از عشایر به عنوان مردمانی ساده و بی پیرایه نام برد و گفت: نگاهی به زندگی این مردم و تاملی در آن، برای ما که در بطن تکنولوژی فرو رفته ایم یک نیاز است.

وی افزود: زندگی این مردم، زندگی همراه با تولید است و چنین روش زندگی که مصرف در آن معنایی ندارد یکی از مهمترین مواردی است که مردمان دنیای امروز از آن غافل بوده و حضور در چنین جوامعی، اندیشه در این خصوص را به آنها یاد آوری می کند.

این مسئول، عدم تمرکز عشایر در یک نقطه را از ویژگی های مثبت آنها عنوان کرد و گفت: نشاط، شادابی و استفاده از رنگ های متعدد از دیگر ویژگی های زندگی این مردم است که جای آن در بسیاری از روش های زندگی امروزی خالی است.

به گفته جوادیان زاده ، همه این موارد و آنچه با چشم از تولیدات این مردم شاهد هستیم، نکات مهمی است که لازم است از آن بهره برداری شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا