به نام آنکه جان را فکرت آموخت

 در قرآن کریم، آنجا که از خلقت انسان (به عنوان احسن الخالقین)سخن به میان  می آید،  بلافاصله پس از آن، صفت زیبای معلمی برای ذات منزه الهی به کار می رود آنجا که می فرماید: " خَلقَ الاِنسان - عَلَّمهُ البَیان " خدایی که انسان را خلق کرد و سخن گفتن را به او آموخت.

اینچنین است که اولین معلم انسان، خالق اوست. همان خداوندی که از رگ گردن به ما نزدیک تر است و انسان را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده است.

 در طول تاریخ زندگی بشر،  معلمی جزوی از ذات برگزیدگان و پیامبران الهی بوده است. از ابراهم و عیسی و موسی گرفته تا نوح و یوسف و محمد، همه به زیور تعلیم انسانها آراسته بوده و همگی از شان والای معلمی، برخوردار بوده اند.

اینان در تعالیم خویش به بشر، به او رمز بهره گیری از آموزه هایی را می آموختند که انسان را به انسانیت می رساند و او را در فرایند دستیابی به یک جامعه مدنی مبتنی بر معنویت و اخلاق رهنمون می ساخت.

و این همان چیزی است که امروزه بدان آموزش و پرورش می گویند.

آموزش انسان در کنار بهره بردن جان متعالی او از ثمره های اخلاقی و جلوه های بارز انسانی. و این مقام والای معلم است. انسانی که می کوشد تا آنچه در توان دارد، برای ارتقاء جان و جهان همنوعان خویش بر طبق اخلاص نهد و بی منت عرضه بدارد.

معلمی، هنر انسان ساختن است. انسانی متعالی با جلوه های ناب اخلاقی و مجهز به آخرین دستاوردهای علمی برای حرکت در مسیر یک زندگی سعادتمند .

معلم، علاوه بر اینکه آموزش علم را به نسل نوپای جامعه هدیه میکند، می کوشد تا با بهره گیری از معنویت و اخلاق، به پرورش نسلی روی آورد که در کنار مجهز بودن به دانش روز، مهر و عشق و اخلاق و محبت و صبوری و آزادگی را نیز آموخته باشد و این هنر معلم است.

اجازه میخواهم در این مجال ، به همه معلمان شریف و عزیزی که دغدغه  آموزش و پرورش نسل نوپای این دیار برای ساختن انسانهایی متعالی را در سر می پرورانند؛ درود بفرستم و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، سلام و درود ویژه خود را به پیشگاه معلمان و مربیان شریف استان یزد و شهرستان اردکان ابراز دارم .

بدون شک درتحول جدید روی داده در سپهر سیاسی و اجتماعی کشور و در سایه برنامه های دولت تدبیر و امید، باید به جایگاه، ارزش، قدر و منزلت و تاثیر گذاری معلمان عزیز بر فضای جامعه صحه گذاشت و در راستای رفع دغدغه های ذهنی و مشکلات مادی و معنوی این عزیزان کوشید.

انتظارم از مسئولان دولتی چه در سطوح وزارتخانه و کلان کشور و چه در سطح استان و شهرستان این است که قدر و منزلت معلمان را پاس بدارند و از توان و تجربه و تخصص این عزیزان در برنامه ریزیها و پیشبرد امور بهره بگیرند و تمام مساعی خود را صرف رفع مشکلات و نارسایی های عرصه تعلیم و تربیت و کمک به معلمان شریف نمایند.

از همه معلمین عزیز این دیار نیز میخواهم تا با درک موقعیت ممتاز و حساس خویش در پرورش نسل نو پا و رو به آینده ایران عزیز، بکوشند تا جان تشنه دانش آموزان را با تعالیم ناب انسانی و اخلاقی و آموزه های اصیل و مردم محور اسلام عزیز آشنا کنند و با رواج روحیه پرسشگری و علم محوری در میان دانش آموزان، درس چگونه بهتر زندگی کردن و چگونه انسان بودن را بدانها بیاموزند.
 
شاد و پیروز و سربلند باشید


محمد رضا تابش
نماینده مردم شریف اردکان در مجلس شورای اسلامی

 

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا