جشنواره عشایر استان در روستای هدف گردشگری کرخنگان و در سرحد مرزی با استان فارس از 10 الی 12 اردیبهشت دز حال اجرا است،این جشنواره با همکاری فرمانداری شهرستان خاتم،آموزش و پرورش،جهاد کشاورزی،ورزش و جوانان ،محیط زیست و. حمایت  اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد،شورای و اهالی خونگرم  دهستان ایثار برنامه ریزی و اجرایی  شده است.

کارشناسان و کارکنان واحدهای مختلف اداره کل میراث فرهنگی استان در روز افتتاحیه در مراسم جشنواره  عشایر شرکت نمودند،کارکنان میراث فرهنگی در بدو ورود با شهید گمنام روستای کرخنگان و شهداء چنار ناز تجدید میثاق کرده و سپس عازم محل برگزاری جشنواره شدند.

بازدید از سایت تاریخی و گردشگری درختان کهخنسال کر خنگان و پیاده روی به سمت بالا دست چشمه طاق نصرت جشنواره را برای ایشان هویدا ساخت.شرکت در مراسم سخنرانی مسئولین،بازدید از چادر های عشایری و بازیهای محلی،کارگاه های زنده تولید صنایع دستی و فراورده های دامی مثل تلف و کشک و نان محلی،شنیدن اشعار حماسی و مراسم های جشن و پذیرایی با محصولات دامی و طبیعی  اعم از دوغ و کشک محلی،سمنو،ترشیجات،نان تیری،آش سنتی ، چای اویشن،شیرینی های محلی و... از جمله بخشهای مورد توجه دوستان بود.

صدای تیراندازی دلیر مردان و شیر زنان  عشایر با صدای سم اسب سواری ایشان ،آرامش دشت کر را می شکست ولی قوت قلبی بود برای دوست داران فرهنگ و سنت بومی ایران زمین و یاد آور دکلمه زبان ما ایرانی ها : که چو ایران مباشد تن من نباد!

 به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد  همکاران میراث فرهنگی بعد از بازدید از روستای هدف گردشگری چناز ناز و محوطه درخت تاریخی  روستا ،به دیدار تنها ساکن باقی مانده قلعه روستا رفتند و از حال و روز او خبر گرفتند.

بازدید از بافت تاریخی مروست،پذیرایی با غذای سنتی در سایت قلعه تاریخی مروست،بازدید از سایت بین راهی مسجد ابو الفضل ، اقامه نماز  و عزیمت به مرکز استان از دشت ریواس  و مسیر کنجکو در هوای بارانی بهار مراحل دیگر این سفر تفریحی و آموزشی بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا