به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان یزد ، دکتر قاسم امیریان رئیس این بنیاد با تاکید بر اهمیت و نقش جشنواره ها، گفت: با توجه به نام گذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری و در راستای تحقق بخشیدن به این موضوع، جشنواره ها باید نقشی اساسی در این امر داشته باشند
وی افزود: با توجه به این که یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی گسترش فعالیت های اقتصادی نوین است که پایه اساسی آن بر خلاقیت، نوآوری و اختراع می باشد و از آنجا که در آینده نزدیک این اختراعات باید به سمت اختراعات دانش بنیان جهت داده شود، بنابراین برای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان بهره گیری از فکر و خلاقیت انسان های هوشمند جامعه، همواره ضروری است.
دکتر امیریان با اشاره به برگزاری جشنواره اختراعات خلیج فارس ادامه داد: جشنواره های منطقه ای با اهداف تجاری سازی اختراعات و تولید ثروت از یافته های علمی و فناورانه کشور، تمرکز بر روی پیشرفت های علمی و باز کردن زمینه های نوین در حرکت علمی، ایجاد شور و نشاط در حوزه علم و فناوری، ایجاد فضای مناسب داوری و تایید علمی اختراعات و نوآوری ها برگزار خواهند شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان یزد، توسعه همکاری های علمی و فناوری بین پژوهشگران و سازمان های دولتی و بخش خصوصی، کاربردی کردن نتایج تحقیقات، معرفی پیشرفت های علمی و اختراعات به جامعه علمی کشور و در نهایت تجاري سازي و تكميل چرخه ايده تا بازار و تقويت خط اعتباري جهت تجاري سازي اختراعات و حمايت از ايده ها و ايده پردازان را از دیگر اهداف جشنواره های منطقه ای ذکر کرد.
وی  بیان داشت: اولين جشنواره منطقه اي نوآوري و شكوفايي سال 1393 از 31 اردیبهشت تا 2 خرداد ماه سال¬ جاری با حضور 5 استان جنوبی کشور و با حضور استان های فارس، بوشهر، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان، به علاوه 3 استان یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، به میزبانی استان فارس در شهر شیراز برگزار خواهد شد.
دکتر امیریان ادامه داد: در جشنواره خلیج فارس امسال 150 غرفه به داوری اختراعات و 50 غرفه به تجاری سازی اختصاص یافته است و به منظور ایجاد جذابیت بیشتر در جشنواره، غرفه های فرهنگی در نظر گرفته شده و کارگاه هایی با موضوعات تجاری سازی و فرهنگی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به تعیین ملاک های جدید در ارزیابی اختراعات افزود: بنیاد ملی نخبگان معیارهای جدیدی را در ارزیابی اختراعات جشنواره¬ها در نظر گرفته که دقت در بررسي و ارزيابي اختراعات از جهت نوآوري، ابداع، تجاري سازي  و توجه كامل به تكميل چرخه از ايده تا بازار از جمله معيارهاي جديد بنياد ملي نخبگان در اين حوزه می باشد.
دکتر امیریان،  استفاده از تسهیلات نظام وظیفه، دریافت اعتبار پژوهش و نوآوری به مبلغ 30 تا 50 میلیون ریال و حمایت جهت تجاری سازی طرح های منتخب را از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان این جشنواره برشمرد.
گفتنی است ثبت نام در جشنواره نوآوري و شكوفايي خليج فارس از 8 تا 18 اردیبهشت ماه از طریق مراجعه به سایت بنیاد ملی نخبگان به آدرس bmn.ir   امکان پذیر می باشد.
ضمنا مخترعین یزدی هم برای اخذ تاییدیه از بنیاد نخبگان باید در این جشنواره ثبت نام کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا