مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استان، در بازدید از مدرسه دخترانه ناشنوایان و کم شنوایان استان، به تعامل دستگاه های استان برای ارتقای سطح تحصیل و امکانات مراکزی از این دست تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "فخر السادات خامسی هامانه" روز دوشنبه 15 اردیبهشت، به همراه "اکرم نجم" نماینده آموزش و پرورش در استانداری و رئیس مراکز استعداد های درخشان استان، از مدرسه دخترانه باغچه بان، محل تحصیل دختران ناشنوا و کم شنوای استان بازدید کرد و از نزدیک با مشکلات این دانش آموزان آشنا شد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، با بیان اینکه، مدرسه باغچه بان، از جمله مراکزی است که برای ارتقا، نیاز به تعامل همه دستگاه های مرتبط از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش، بیمه، بهداشت، اداره کار و سایر نهاد های مرتبط دارد، از مدیر این مرکز خواست که در خصوص موارد مرتبط با بخش خانواده، مشکلات مربوط به این دانش آموزان و راهکار برون رفت از آن را در قالب طرحی جامع به دفتر امور بانوان و خانواده استان ارجاع دهد.
این مقام مسئول در خصوص نبود همراهی برخی دستگاه های استان در تامین اعتبار برای تجهیز این مرکز، ارسال نامه و ارایه طرح از سوی این مرکز را پیشنهاد و افزود: در صورت ارایه طرحی جامع به این دفتر، طرح در کمیسیون امور خانواده استان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تصویب، تامین اعتبار می شود.
خامسی، ضمن تبریک هفته معلم، به معلمان این مرکز گفت: معلمی در این مرکز، شغل محسوب نمی شود و آنچه در اینجا مطرح است، عشق به این فرزندان است که اگر نباشد، معلم بدون عشق برای خدمت به این کودکان، در چنین مراکزی ماندگار نمی ماند.
"مصطفی پایدار" ریاست آموزش و پرورش استثنایی یزد نیز از مشکلات این مراکز، به ضعیف بودن بحث اشتغال برای قشر ناشنوا و کم شنوا، عدم حمایت از سوی برخی دستگاه های مرتبط، گوشه گیر بودن بسیاری از این دانش آموزان و مشکلات مربوط به دارو، درمان و بهداشت این کودکان اشاره کرد و گفت: آنچه در خصوص این دانش آموزان مطرح است در وهله اول، میزان بالای هزینه های دارو و درمان آنها و همچنین هزینه های مربوط به تحصیل این قشر است که بعضا موجب عدم همراهی خانواده ها در تحصیل این دانش آموزان شده است.
این مسئول افزود: آنچه از دفتر امور خانواده استان می خواهیم، حمایت ویژه برای تحصیل دانش آموزان معلول استان است چراکه در برخی موارد، تنها هزینه رفت و آمد آنها به مدرسه، برای خانواده ها سر سام آور تلقی شده و این مهم موجب انصراف بسیاری از آنها از ادامه تحصیل فرزندان شان شده است.
وی همچنین توضیحاتی در خصوص گروه سرود ناشنوایان استان ارایه کرد و گفت: کمترین حمایتی که استان می تواند از این دانش آموزان داشته باشد، حضور گروه هایی مانند گروه سرود ناشنوایان در برنامه های بزرگ استان است که این خود می تواند انگیزه ای برای حضور کار آمد این قشر در جامعه و افزایش نشاط اجتماعی آنها باشد.
پایدار با بیان اینکه بیشتر هزینه های این مراکز از سوی خیران تامین می شود، از دفتر امور خانواده استان خواست که برای آشنایی خیران استان با چنین مراکزی برای راه اندازی شرکت های تعاونی و کارگاه های تولیدی برای اشتغال قشر معلول استان اقدام شود.
گفتنی است، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استان، از کارگاه های تولیدی ناشنوایان که در محل مدرسه بود بازدید و به میان دانش آموزان و معلمان این مدرسه رفت و مشکلات آنها را شنید.
از جمله مهمترین موردی که از سوی بسیاری از این دانش آموزان مطرح شد، بحث اردوی دانش آموزی بود که بیشتر دانش آموزان این مرکز تنها خواسته خود را سفر به مشهد مقدس با توجه به دشوار بودن تمهیدات سفر از سوی خانواده و همچنین مدرسه برای آنها، عنوان کردند و در این خصوص نیز مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده از مدیر مرکز خواست که درخواست خود را برای حمایت، به این دفتر نیز ارسال تا پیگیری های لازم صورت بگیرد.
لازم به ذکر است، 31 آموزشگاه مستقل برای تحصیل دانش آموزان دچار معلولیت در استان وجود دارد که از این میان، 16 مرکز در شهر یزدقرار دارند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا