احمد جعفری ندوشن

نان در جامعه اسلامي از اهميت، جايگاه، قداست و حرمت بالایی برخوردار است و  به عنوان اصلي‌ترين محصول غذايي در سبد خانوار محسوب می شود.

گندم، مهم ترین ماده غذایی بشر است که تاکنون جایگزینی برای آن پیدا نشده است و از حیث پروتئین و سایر مواد کالری زا در ردیف بهترین و سالم ترین مواد غذایی قرار دارد.

در دین مبین اسلام و در احادیث و روایات، سفارش بسیاری درباره نان، ارزش این ماده غذایی و حرمت و احترام آن شده است.

رسول خدا (ص) می فرماید: " بارِکْ لَنا فِی الْخُبْزِ وَلا تَفَرَّقَ بَیْنَنا وَبَیْنَه؛ خدایا! به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن."

متاسفانه در ایران به دليل ارزان بودن، پایین بودن کیفیت آرد و نان و فراموشی  فرهنگ مصرف اسلامى، استفاده بهینه از نان نمی شود و اسراف زیادی در مصرف آن صورت می گیرد و بخش مهمی از نان تولیدی از چرخه مصرف خارج شده و دور ریخته می شود.

مسئولان و سياست‏گذاران باید ضمن توجه به کيفيت نان، مردم را به مصرف صحیح نان و پرهيز از اسراف آن تشويق نمایند.

گرچه با آزاد شدن قیمت آرد و نان در فاز اول هدفمندی یارانه ها، شاهد رقابتی شدن تولید نان، افزایش تعداد نانوایی ها و در مقطعی از زمان شاهد افزایش کیفیت نان بودیم؛ اما با گذشت زمان و با کم شدن نظارت بر نانوایی ها، کیفیت نان نیز به بوته فراموشی سپرده شد.

همه می دانیم که نان سالم، بهداشتی و با کیفیت در سلامت انسان نقش اساسی دارد و نان بی کیفیت خطراتی برای سلامت انسان دارد. پس باید نظارت خود را در تولید و عرضه نان قوی تر کنیم.

اگر بخواهیم نگاهی وضعیت و کیفیت نان در استان یزد داشته باشیم باید بگویم گرچه بسیاری از نانوایان، نان خوب را با زحمت و مشقت فراوان تولید و عرضه می کنند؛ اما مشکلاتی در پخت نان در برخی نانوایی های استان مشاهده می شود  که مردم این شیوه پخت را بی حرمتی به این نعمت الهی و بی احترامی به خودشان تلقی می کنند.

با توجه به اینکه یکی از خواسته های اساسی مردم یزد از مسئولان توجه به کیفیت نان است و اغلب مردم این استان از نان در تمام وعده‌هاي غذايي خود استفاده مي‌كنند توجه به کیفیت نان بسیار مهم و در اقتصاد خانوارها تاثیر گذار است.

در واقع نامرغوب بودن کیفیت نان موجب افزایش ضایعات آن و در نتیجه افزایش هزینه های خانواده ها می شود و این امر خسارت هایی را به سرمایه ملی  وارد و هزینه هایی را برای دولت تحمیل می کند.

گرچه نوع آرد در کیفیت نان موثر است؛ اما بررسی ها نشان می دهد که نیروی انسانی و کارگر ماهر، تجربه و تخصص نیز در تولید و کیفیت نان حرف اصلی را می زند و نانوایی هایی که تلاش، دقت و تجربه بهتر و بیشتری دارند نان مرغوب تری را تولید و عرضه می کنند.

در یک حالت ساده اگر دو نانوایی که از یک نوع آرد استفاده می کنند با هم مقایسه کنیم می توان به این نتیجه رسید که  هر کدام تخصص و تجربه و تلاش بیشتری برای بهبود کیفیت نان داشته باشند نان مرغوب تری را تولید می کنند.

دستگاههای مسئول همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز اتحادیه صنف نانوایان باید ضمن نظارت و ارزیابی عملکرد مستمر، واحدهای نانوایی دارای عملکرد مثبت را مورد تشویق قرار داده و در مقابل با متخلفان برخورد قانونی نمایند.

امیدواریم با وجدان کاری نانوایان، حساسیت بیشتر مردم و نظارت مستمر و دقیق تر مسئولان شاهد بهبود کیفیت نان در استان باشیم. این کار شدنی است و فقط عزم همگانی را می طلبد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا