شناسايي عوامل تأثيرگذار در رويدادهاي بحراني، موجب كاهش سوانح رانندگي مي گردد.
در بيشتررويدادهاي بحراني به هنگام رانندگي، راننده فرصت چنداني براي عكس العمل و تفكر را ندارد، اصلي ترين راه جلوگيري از سانحه پرهيز از هرگونه عكس العمل نابه جا مي باشد، لذا شناسايي عوامل تأثيرگذار ذيل ،موجب كاهش سوانح رانندگي مي گردد.
تركيدن لاستيك ها
به هنگام تركيدن لاستيك فرمان خودرو را محكم در دست بگيريد و به آرامي پايتان را ازروي پدال گاز برداريد و اگر خودرو سر مي خورد، به هيچ عنوان از ترمز استفاده نكنيد تا زماني كه خودرو به طور كامل در اختيارتان قرار گيرد. سپس در اولين فرصت خودرو را به منتهي اليه سمت راست جاده هدايت نموده و نسبت به تعويض لاستيك آن اقدام نماييد .
درآمدن چرخ ها
كنترل كردن خودرو در اين شرايط مانند وضعيت تركيدن لاستيك ها است و همان عكس العمل ها را بايد انجام داد . با اين تفاوت كه ثابت نگه داشتن فرمان در اين وضعيت سخت تر است چون قطعه اي ثابت از خودرو با سطح جاده درگير مي شود و خودرو در همان جهت شروع به چرخش مي كند .
قفل كردن فرمان
به هنگام قفل كردن فرمان، پا را از پدال گاز برداشته و هر چهار چراغ چشمك زن را روشن كنيد تا وقتيكه زمان مناسب براي استفاده از ترمز فرا رسد. يعني زماني كه سرعت خودرو كاهش يافته است و در اين هنگام با احتياط و به آرامي ترمز كنيد .
كاهش ميزان قدرت ترمز
اگر ناگهان سيستم ترمز دچار مشكل شد سعي كنيد با چند بار متوالي فشار دادن پدال ترمز ، دوباره فشار سيستم ترمزها را به حالت عادي خود برگردانيد . اگر اين كار هيچ كمكي به شما نكرد از ترمز دستي و دنده معكوس استفاده كنيد .
خاموش شدن چراغ هاي جلو و نقص در سيستم روشنايي
در اين حالت هر چهار چراغ چشمك زن را روشن كرده و با احتياط و توجه به خودروهاي جلو و پشت سر ، سرعت خود را كم كنيد و خودرو را از سطح راه خارج كرده و به كنار جاده هدايت كنيد .
گير كردن پدال گاز
پنجه پاي خود را زير پدال گاز قلاب كرده و سعي كنيد دنده را خلاص و ترمز كنيد. در هر حال اگر خودروي شما مجهز به فرمان هيدروليك با قفل فرمان است ، سوئيچ را نبنديد زيرا اگر چنين كنيد شما فرمان هيدروليك را از دست مي دهيد و ديگر قادر به هدايت خودرو نخواهيد بود . نهايتا به آرامي از جاده خارج و توقف كنيد .
خارج شدن از جاده
اگر چرخهاي خودروي شما از جاده به سمت جاده شانه منحرف شد ، فرمان را يكباره برنگردانيد ، پاي خود را از روي پدال گاز برداريد و پس از كاهش سرعت به آرامي ترمز بگيريد .
به داخل آب افتادن
خودرو معمولا در آب براي مدتي شناور مي ماند و شما براي خارج شدن از خودرو قبل غرق شدن فرصت داريد . كمربند خود را بازكنيد و از پنجره خارج شويد . باز كردن درب خودرو باعث مي شود كه آب زيادي به داخل خودرو بيايد و خودرو واژگون شود .
اگر خودرو قبل از اين كه شما خارج شويدغرق شد، به صندلي عقب برويد زيرا جلوي خودرو كه سنگين تر است در آب فرو مي رود و در عقب خودرو مخزن هوا تشكيل مي شود. نفس بگيريد و از شيشه خارج شويد ، وقتي بلند مي شويد هوا در ريه هاي شما ذخيره مي شود، اجازه دهيد هوا با تنفس هاي كوتاه از بيني يا از لب ها خارج شود و سعي نكنيد كه هوا را به يكباره خارج كنيد .
كور شدن ديد
اگر كاپوت خودرو ناگهان باز شد و يا ديد شما به وسيله ديگراشياء مسدود شد و يا برف پاك كن ها دچار مشكل شد، بايد شيشه بغل را سريعا پايين بكشيد تا جلوي خود را ببينيد فلاشرهاي خودرو را روشن كنيد و با دقت خودرو را از جاده خارج و آن را پارك كنيد .
استفاده از تلفن همراه
سعي كنيد از تلفن همراه در پارك استفاده كنيد.
پژوهشگران اعلام كردند رانندگاني كه حين رانندگي از تلفن همراه استفاده مي كنند و حتي كساني كه از هندزفري بهره مي گيرند، دچار نوعي نابينايي در قدرت و ميدان ديد خود مي شوند كه بسيار خطرناك و حادثه آفرين است . استفاده از تلفن همراه شش برابر احتمال بروز تصادف را افزايش مي دهد .
گردآورنده: پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا