استاندار یزد گفت: امیدوارم با تدابیر دولت تدبیر و امید، مناسبات ما با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه تقویت شود تا زمینه های رشد متنوعی را در عرصه اقتصادی برای خود رقم بزنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد ، سید محمد میرمحمدی، شامگاه سه شنبه 16 اردیبهشت ماه، دراولین همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی که در سالن همایش اتاق بازرگانی یزد، با حضور صنعتگران، سرمایه گذاران ، کارآفرینان و نظریه پردازان اقتصادی کشور برگزار شد، موضوع رشد اقتصادی را از دهه های دور مد نظر اندیشمندان دانست و خاطر نشان ساخت که این موضوع در برخی کشورها به اجرا در آمده و با نظم و ترتیب و آمار و اطلاعات دقیق ارزیابی شده و بر این اساس، نقاط ضعف آن بر طرف و نقاط قوت آن تقویت شده است.
وی ضعف آماری را یکی از ضعفهای کشور، هم در عرصه اقتصاد و هم در دیگر امور دانست و افزود: وقتی آمار صحیح و به روز نداشته باشیم، ارزیابی از عملکردها میسر نیست و بازتاب کار روشن نمی شود و نمی توان سیستماتیک و منظم عمل کرد.
استاندار یزد سپس با اشاره به لزوم بهره گیری از تفکر سیستمی در همه امور، جزیره ای عمل کردن را به معنی کارکرد هر بخش برای خود و جدای از دیگران دانست و آنرا مخالف تفکر سیستمی و از ضعفهای موجود ذکر کرد و تلاش برای حرکت در مسیر رواج تفکر سازمانی را از مواردی دانست که نیازمند تعامل بیشتر است.
وی مشکل دیگر اقتصادکشور را، دولتی بودن آن دانست و افزود: قسمت عمده اقتصاد ما به دلیل متکی بودن به درآمدهای نفتی، دولتی است و این یعنی انحصار در اقتصاد و محدود بودن عرصه رقابت، که در نهایت منجر به کاهش شکوفایی استعدادهای انسانی در عرصه اقتصاد می شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان، صحبت از اقتصاد تک محصولی در ایران را از اوایل انقلاب مسبوق به سابقه دانست و افزود: با همه این تفاصیل اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید بار اصلی اقتصاد به دوش بخش خصوصی باشد و عرصه های فعالیت برای این بخش آماده شود تا بخش خصوصی بتواند در افزایش کیفیت و کمیت محصول نقش آفرینی کند و برندهای ارزشمندی ایجاد نماید و رفته رفته در دنیای اقتصاد به رقابت با بخش دولتی برخیزد و قدرت رقابت خود را از طریق خلق استعدادها افزایش دهد.
میرمحمدی، رسیدن به موضوع اقتصاد مقاومتی را به معنای دستیابی به اقتصاد درست و سالم دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که ضایعات در آن نیست، دخل و خرج به صورت صحیح در آن لحاظ می شود، آمار در آن دقیق و قابل ارزیابی است و هر چیز در جای خود به مصرف می رسد و امروز میتوانیم با همفکری و هم اندیشی سایر دست اندرکاران اقتصادی کشور و به لطف الهی، واجد اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی مطلوب در کشور شویم.
وی مباحث اقتصادی را قابل ارزیابی در دو مقوله عملی و نظری دانست و افزود: ما در مقوله نظری اقتصاد، فضای مناسبی در کشور داریم و تلاشهای زیادی را در این عرصه شاهدیم ولی در مقوله عملی، همپای مقوله نظری پیشرفت نداشته و نتوانسته ایم نظریات اقتصادی را در عمل پیاده کنیم. بنابراین اینگونه همایشها میتواند راهبردها و راهکارهای موثری برای عملی کردن اقتصادی پویا ، فعال و زاینده ایجاد کند و نواقص گدشته را جبران نماید.
میرمحمدی با بیان این موضوع که خوشبختانه در استان یزد بسترهای مناسبی برای رشد اقتصادی وجود دارد گفت: انواع معادنی که هر یک منبع درآمد، اشتغال و ارز آوری برای کشور است در استان وجود دارد، هم در زمینه فلزات، سنگهای زینتی، خاکهای صنعتی و زمینه های دیگر، قریب 340 معدن در حال بهره برداری است و 800 نوع محصول متنوع از این معادن استخراج می شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، رشد اقتصادی استان نسبت به کشور را یک و 74 صدم دانست و همچنین رشد متوسط سالیانه استان در زمینه های صنایع ، کشاورزی و خدمات را بالاتر از متوسط کشور ذکر کرد و این امر را نشان از تعامل و همکاری فراوان صنعتگران و کار آفرینان استان و همگرایی و هم افزایی قابل توجه ایشان دانست.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود، تعامل بین دانشگاه ها و بخش های پژوهشی و تحقیقاتی با واحدهای مختلف صنعتی و اجرایی استان را از ضروریات دانست و با انتقاد از ضعف موجود در این خصوص در استان ابراز امیدواری کرد که این همایشها، زمینه های موثری برای تعامل بین صنعت و دانشگاه فراهم آورد و روابط منظمی بین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و سازمانهای اجرایی ایجاد کنند و تعاملات فی ما بین سبب رفع ضعفهای موجود صنعت و خلق ارزشهای افزوده و تنوع محصولات و بازاریابی مناسب برای محصولات و دستیابی به بازارهای هدف شود.
وی ادامه داد: امیدوارم با تدابیر دولت تدبیر و امید، مناسبات ما با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه تقویت شود و زمینه های رشد متنوعی در کشور در تمام عرصه ها ایجاد شود.
میرمحمدی با بیان این نکته که در زمینه های گردشگری نیز استان از پتانسیلهای بالایی برخوردار است ، آشنایی با فرهنگ مردمان یزد و جلوه های معماری ، صنایع دستی و زیباییهای مختلف طبیعی استان را از جمله مواردی دانست که میتواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد و استان از این پتانسیلها در جهت رشد اقتصادی خود بهره مند گردد.
استاندار یزد در پایان افز.د: سرمایه گذاران اطمینان داشته باشند که سرمایه گذاری در استان یزد، تضمین شده است و باید با عشق و علاقه در این استان سرمایه گذاری کنند تا در نهایت به رشد اقتصادی کشور کمک شود.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا