حسين فلاح/كارشناس ارشد مديريتMBA/پژوهشگر

اخيرا از سوي يكي از سايت هاي استاني،  با طرح سؤالی مبنی بر اینکه «آیا انتصابات دولت تدبیر و امید در استان یزد با شعار «اعتدال» منطبق است؟» اقدام به یک نظر سنجی شده است كه در ظاهر امر اين نظر سنجي مي تواند بيانگر تمايلات و ديدگاههاي مردم استان يزد به نوع  اقدامات مسوولان در انتصابات صورت گرفته باشد. هرچند درمباحث مديريتي و حاكميتي  توصيه شده است كه مسوولان محترم در تصميم سازي و تصميم گيريهاي خود به افكار عمومي و به ويژه نظرات خبرگان توجه نمايند و در هر زمينه و موضوع خاصي همراهي و همدلي مردم را نيز مد نظر قرار دهند اما اين نكته را نيز بايد در نظر داشت كه در نظر سنجي و يا كسب اطلاعات و بازخورد از نتايج  هراقدامي، نخست بايد از صحت و درستي آمار و نحوه استخراج آن طبق اصول فني اطمينان حاصل كرد و آنگاه بر اساس آن، نظرات اصلاحي را در اقدامات بعدي خود اعمال نمود.

بنا بر گزارش منتشر شده در سايت ""، در نظر سنجي انجام شده 2262 راي دهنده شركت داشته اند كه 69 درصد (1560  نفر) از آنها گفته اند انتصابات دولت یازدهم در استان یزد منطبق با شعار «اعتدال» نبوده است.  و590  نفر نيز به گزینه «بله» رأی داده اند و انتصابات دولت را در استان یزد با شعار اعتدال همراه دانسته‌اند که این تعداد فقط 26 درصد نتیجه نظرسنجی را به خود اختصاص داده است.

با فرض اينكه آمار ارائه شده از سوي سايت را درست بدانيم ليكن مواردي وجود دارد كه در نتيجه گيري بدست آمده تاثير قابل توجهي داشته و با  نگاهي فنّي مي توان آن را بررسي  نمود:

1-  طبق اصل احتمالات مي‌توان فرض كرد كه نيمي از 69 درصدي كه گفته اند شعارهاي دولت در استان با انتصابات همخواني ندارد  احتمالا تغييرات بيشتر را انتظار داشته‌اند و بر همين اساس اقدامات انتصابي فعلي را كافي ندانسته‌اند. از طرفي  نيم ديگر از افرادي كه باز پاسخ " خير" داده اند از زاويه ديگري به موضوع پرداخته اند واين تغييرات را زياد دانسته و از اين روي، آن را مطابق با شعار اعتدال ندانسته اند. پس نمي‌توان گفت كه همگي 69 درصد مخالف بوده‌اند بلكه بايد گفت از اين تعداد تنها 34و نيم درصد مخالف بوده‌اند. و بر همين مبنا با توجه به اينكه 26 درصد هم پاسخ "بلي" داده اند و قطعا موافق بوده‌اند پس در مجموع مي‌توان گفت بيش از 60درصد(26+34/5=60/5 درصد) با تغييرات موافق بوده‌اند. اگر به دو طيف سياسي استان هم توجه كنيم متوجه اين موضوع خواهيم شد كه هر دو گروه اصول گرايان و اصلاح طلبان به اين تغييرات روي خوشي نشان نداده‌اند و در اين ميان جناح اصلاح‌طلب خواستار تغييرات سريع و گسترده تر بوده در مقابل جناح اصول‌گرا خواستار ابقاي مديران فعلي يا انتصاب مديران غير اصلاح طلب است.

 بنابراين نوع نگاه راي دهندگان به پرسش مطرح شده در اين نظرسنجي موجب شكل گيري پاسخهاي دو گانه شده است و همين دو گانگي در برداشت افراد از پرسش مي‌تواند روايي سوال را كاهش دهد، به عبارتي لازم بود در طرح سوال نظر سنجي اين موضوع بهتر بيان ميگرديد تا اين سوال از روايي كافي برخوردار مي‌شد.

2-  نكته ديگر كه جاي بررسي و درنگ دارد نوع مخاطبان و بازديدكنندگان از اين سايت () است و لازم است اين موضوع نيز در يك نظر سنجي مورد بررسي قرار گيرد تا معلوم شود آيا  جامعه بازديدكنندگان سايت ، بيانگر نمونه منطقي از كل جامعه آماري استان يزد را شامل مي‌شود؟ و آيا تناسبي منطقي بين جامعه "" با كل جامعه استان يزد وجود دارد؟ يا اينكه اكثريت بازديدكنندگان  سايت محترم داراي تمايلات جناحي و حزبي خاصي هستند كه در اين صورت منعكس كننده افكارعمومي كل استان يزد نمي باشد و همين ابهام مي‌تواند  به عنوان يك كاستي در اين نظر سنجي مد نظر قرار گيرد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا