رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد گفت: با توجه به توانمندی های موجود در دانشگاه یزد، این دانشگاه می تواند در آینده نه چندان دور به یکی از قطب‌های بزرگ علوم اجتماعی در کشور تبدیل شود.

دکتر محمد توکلی زاده افزود: تنها سه دانشگاه در ایران دانشکده علوم اجتماعی جامع و کامل دارند و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد سومین دانشگاه بعد از دانشگاه تهران و دانشگاه علّامه طباطبایی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: دانشکده جامع علوم اجتماعی یکی از نقاط قوّت دانشگاه یزد خواهد بود که با توجّه به بافت شهر یزد می تواند جایگاه خوبی در حوزه علوم اجتماعی حتّی در جنوب شرق ایران داشته باشد و با توجّه به رشته‌های متنوّع این دانشکده درآینده می‌تواند به یکی از قطب‌های علمی ـ پژوهشی علوم اجتماعی تبدیل شود.

رییس دانشکده علوم اجتماعی در ادامه، بحث ساختاری دانشکده علوم اجتماعی را مهمترین بحث این دانشکده دانست و تأکید کرد که ساختار دانشکده از لحاظ گروه‌های آموزشی باید دارای چارت صحیح باشد؛ وی همچنین متذکر شد ساختمان فعلی این دانشکده از لحاظ منزلتی و ساختار مناسب نیست و باید این مسأله حل شود.

دکتر توکلی زاده با اشاره به تاریخچه تشکیل این دانشکده گفت: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد فعّالیّت خود را با ایجاد رشتة «کارشناسی تعاون و رفاه اجتماعی» در سال 1374؛ و راه اندازی رشتة «کارشناسی مردم شناسی» در سال 1377 آغاز کرد. در سال 1385 نیز برای توسعة تحصیلات تکمیلی و پاسخگویی به نیاز جامعه در زمینة تربیت نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، دورة کارشناسی ارشد جامعه شناسی با پذیرش 9 دانشجو برای اولین بار راه اندازی شد. در همین سال، شورای گسترش آموزش عالی با تأسيس «دانشكدة علوم اجتماعي» در دانشگاه يزد موافقت اصولي کرد.

وی گفت: دانشکدة علوم اجتماعی هم اکنون دارای پنج گروه آموزشی مردم شناسی، جامعه شناسی، جمعیّت شناسی، پژوهشگری اجتماعی و علم اطّلاعات و دانش شناسی است که به طور کلّی 712 دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

وی دربارة گرایش گروه‌ها و مقطع تحصیلی آنها افزود: گروه مردم شناسی در گرایش مردم شناسی مقطع کارشناسی، گروه جمعیّت شناسی در گرایش جمعیّت شناسی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، گروه پژوهشگری اجتماعی گرایش پژوهشگری علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، گرایش تعاون و رفاه اجتماعی مقطع کارشناسی، گروه جامعه شناسی گرایش خدمات اجتماعی(مددکاری) مقطع کارشناسی، گرایش جامعه شناسی مقطع کارشناسی ارشد، گروه علم اطّلاعات و دانش شناسی گرایش علم اطّلاعات و دانش شناسی مقطع کارشناسی و گرایش علم سنجی مقطع کارشناسی ارشد با حضور 16 عضو هیأت علمی دانشجو می پذیرد.

دکتر توکّلی زاده گرفتن مجوز از وزارت علوم برای رشتة مددکاری اجتماعی مقطع کارشناسی ارشد، رشتة جامعه شناسی مقطع دکترا و رشتة بازیابی اطّلاعات و دانش در مقطع دکترا را از جمله مهمترین برنامه های آموزشی این دانشکده در سال جاری عنوان کرد و گفت: درچارچوب برنامه ارتباط با جامعه که سال گذشته به تصویب شورای دانشگاه رسید؛ قرار است با سازمان‌هایی چون شهرداری، سازمان زندان ها، بهزیستی و...که با حوزة علوم اجتماعی مرتبط هستند روابط اجرایی و پژوهشی برقرار کنیم.

وی خاطر نشان کرد اگر این برنامه‌ها به مرحلة اجرا برسد می توانیم در جهت کاربردی شدن علوم اجتماعی پیش برویم و برای سال های آینده در نظر داریم گرایش‌های ارتباطات اجتماعی و برنامه ریزی رفاه اجتماعی را نیز به دانشکده اضافه کنیم.

دکتر توکّلی زاده  با تأکید بر اینکه جذب نیرو با تخصص‌های مختلف هر سال باید در دانشکده صورت گیرد گفت: مشکلات اساسی ما در حوزة علوم اجتماعی در  این زمینه کمبود دانش آموختگان دکترا در رشته‌های مددکاری، مردم شناسی و جمعیّت شناسی و نداشتن نیروی متخصص است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی در حال حاضر یکی از مهمترین بحث های کشور را بحث‌های جمعیّتی دانست و گفت: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد دومین دانشگاه بعد از دانشگاه تهران است که در گرایش جمعیّت شناسی در مقطع دکترا دانشجو می پذیرد و این دانشکده می تواند به عنوان قطب علمی، منبع رجوع خوبی باشد.

وی با اشاره به اینکه رقابت در بعضی از موارد با دانشگاه های دیگر بسیار دشوار است گفت: ما در حوزه علوم اجتماعی رقابت کمتری داریم که با شجاعت، تلاش بیشتر و کمک مسؤولان می توانیم در حوزه جمعیّت شناسی نقش مهمّی در جامعه ایفا کنیم.

وی همچنین درباره حوزه مردم شناسی بیان کرد: با توجّه به بافت تاریخی یزد، حوزه مردم شناسی می تواند به بحث‌های فرهنگی، موزه‌ها و گردشگری توجّه داشته باشد و این‌ها را پتانسیل‌هایی برای دانشکده دانست که در ارتباط با جامعه می توان آن ها را اجرایی کرد.

دکتر توکّلی زاده در ادامه از برپایی همایشی با نام «همایش ملّی علم شناسی» در سال جاری خبر داد که به گفته وی مجوز برگزاری آن در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب شده است.

وی افزود: در سال گذشته نیز همایش ملّی «خانواده و امنیت» با همکاری نیروی انتظامی، برگزار شد که به عنوان برترین همایش نیروی انتظامی در کلّ کشور در سال 92 برگزیده شد و باعث شد تا دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه همکار برتر در زمینه پژوهش خانواده شناخته شود.

 

خبرنگار:الهام میرفخرائی

تصاویر:رویا جلالی

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا