دکتر احمد ابویی

دکتر احمد ابویی
اول ) طی هفته گذشته شاهد برگزاری همایش خیرین مدرسه ساز در یزد بودیم برگزاری همایش هایی از این دست بسیار شایسته بوده وحضور نماینده محترم ولی فقیه دراین مراسم نیز اهمیت موضوع را بخوبی نشان می دهد  برای ما یزدیها مایه مباهات است که در کشور به عنوان یک الگو وسرامد فرهنگ نیکو کاری  محسوب گردیم وبدرستی که یکی از شاخص هایی که یزد ویزدیها را با ان می شناسند همین فرهنگ خیری ونیکو کاری می باشد سنت حسنه ای که از دیر باز تاکنون وجود داشته وحفظ شده است وبدون شک برگزاری چنین همایشهایی موجب تقویت این فرهنگ می گردد .
دوم ) اگر چه در عصر کنونی مدرسه سازی به عنوان یک ارزش محسوب می شود وکسانی که سعی واهتمام در ساخت مدرسه ای می نمایند مورد تکریم قرار می گیرند اما شاید باور نکنید که در گذشته ای نه چندان دور با ساخت واحداث مدارس جدید به شدت مخالفت می شد ومدارس جدید را تخریب وتخطئه می نمودند به گواه تاریخ عده ای متحجر وسطحی نگر به نام حفظ ارزش ها وحفظ دین  دستور به تخریب مدارس جدید می دادند ومدارس جدیدی که به اهتمام مرحوم رشدیه در تبریز وتهران افتتاح می شد توسط افرادی متحجر تخریب می گردید .
اصولا در طول سالیان گذشته همواره تعدادی افراد سطحی نگر ومتحجر باهر پدیده جدیدی مخالف بوده اند طنز تلخ تاریخ ان است که در کارنامه این افراد مخالفت از دوش حمام تا بلند گو و.... وجود داشته واین افراد با تعصب بی مورد،همواره خود را  حق مطلق پنداشته وهمه ی افراد دیگر را باطل فرض مینمایند. این افراد همواره به زعم خود دلواپس دین مردم هستند در حالی که هیچ اشرافی به دنیای جدید نداشته ودر گذشته بسر مببرند انان بر خلاف خواسته های مردم که در پی تغییروتحولات اجتما عی متفاوت گردیده  قدم بر داشته واسباب زحمت جامعه هستند.
امام خمینی معمار اصلی انقلاب در باره متحجران فرموده اند : خون دلی که پدر پیرتان ازاین دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها وسختی های دیگران نخورده است . امام در منشور روحانیت در باره متحجران از عبارت هایی چون افعی ومارهای خوش خط وخال ،ولایتی های دیروز مدعیان امروز و...استفاده می کنند . ای کاش امام زنده بودند تا نظرشان را راجع به افرادی که اینک با نام انقلابی گری به بیت ایشان اهانت روا می دارند بشنویم
سوم) در خاتمه ضمن دست مریزاد وخسته نباشید به تمامی خیرین مدرسه ساز نکته ای را عرض می نمایم : مطمئنم همه ی شما عزیزان مدارسی را که احداث کرده اید مانند خانه ی دوم خود می دانید وهمواره بران نظارت دارید تا در طول زمان دچار گزند واسیب نگردد وتخریب هر مدرسه ای برایتان مهم است.از این رو بیراه ندانستم که دراستانه هفته میراث فرهنگی مطلبی را خئمتتان عرض نمایم.  
زمستان سال گذشته به یمن بوم الله 22 بهمن فرصتی دست داد تاهنگام بازگشت از میدان امیر چخماق ازمحله خواجه خزردیدن نمایم متاسفانه در کوچه پس کوچه های خواجه خضر  با مدرسه ویرانه ای مواجه شدم که موجب تاسف گردید این مدرسه  به همت بنده ی خدایی به نام علی اردکانی در سال 1347 تاسیس شده وجالب انکه این مدرسه یک مجتمع اموزشی کامل شامل مدرسه ابتدایی ودبیرستان دخترانه بوده است  مدرسه ای بزرگ با بادگیری بلند ودر نزدیکی میدان امیر چخماق که هنوز زیبایی خود را دارد ولی در حال ویرانی است .
ای کاش شما عزیزان از این مدرسه قدیمی وزیبابازدیدی می کردید ودر صورت صلاحدید با همکاری خانواده مرحوم اردکانی، اموزش وپرورش ومیراث فرهنگی با باز سازی ان برگی دیگر به کارنامه زرین خود می افزودید (تصاویری از مدرسه ضمیمه می باشد)
چهارم ) شاید زمان ان رسیده است که میراث فرهنگی هم از پتانسیل خیرین یزد استفاده نماید در این مقال نیز حرفهایی برای گفتن وجود دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا