به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ؛ به منظور ساماندهی پرورش ماهی تیلاپیا در بافق مسئولان شیلات و محیط زیست کشور در نشستی برای ساماندهی و اجرای مناسب‌تر پروژه تکثیر و پرورش تیلاپیا در بافق تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

معاون شیلات کشور در این نشست که با حضور مدیرکل شیلات استان ، معاون فرماندار بافق و جمعی از مسئولان استان و بافق در محل مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب شور شهرستان بافق برگزار شد ، با اشاره به اینکه بخش عظیمی از تولید آبزیان استان یزد را مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب شور شهرستان بافق بر عهده دارد و این مرکز به عنوان پایلوت ماهی تیلاپیا معرفی شده است گفت: یکی از اهداف تنوع گونه‌ای در آبزیان است تا گونه‌هایی نظیر تیلاپیا که در دنیا طرفداران بسیاری دارد، مورد تحقیق قرار گرفته و وارد چرخه تولیدات شیلات استان‌ها قرار گیرد و شیلات استان یزد نیز با برنامه‌ریزی و حمایت در این راستا، موسسه تحقیقاتی در زمینه ماهی تیلاپیا در بافق را راه‌اندازی کرد.

حسین عبدالحی بیان کرد: البته اختلاف نظراتی در زمینه محیط زیست در مورد تولید تیلاپیا وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این موارد نیز رفع شد.

معاون شیلات کشور عنوان کرد: در سطح کشور تاکنون 300 میلیون تومان هزینه شده تا تولید ماهی نر تیلاپیا داشته باشیم و به تولید ماهی تک جنسی برسیم.

عبدالحی افزود: تولید تیلاپیا در یزد به ویژه بافق نیز می‌تواند به اقتصاد کمک کند و همگام با توسعه منطقه، فعالیت‌های توسعه‌ای و اقتصادی را گسترش دهد.

معاون شیلات کشور همچنین با اشاره به همکاری‌های انجام شده با سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه پایدار در این زمینه هستیم و هدف دیگر این است که کارهای خطرآفرین برای محیط زیست صورت نگیرد.

وی افزود: در این نشست با دعوت از مدیرکل محیط زیست و مسئولان منطقه و بازدید از مرکز بافق برای تولید بچه ماهی تیلاپیا در محیطی امن برنامه‌ریزی شد.

عبدالحی تصریح کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی بر عهده مرکز بافق و فعالیت‌های اجرایی بر عهده شیلات کشور است و کنترل این موارد نیز بر عهده محیط زیست گذاشته شده و هر ارگان با انجام وظیفه خود، به توسعه تیلاپیا کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این موضوع نقش دارد و محیط زیست نیز در پرورش تیلاپیا، دغدغه‌های مربوط به خودش را دارد که در مورد تکثیر و پرورش این ماهی در سال‌های قبل توافقاتی صورت گرفته است.

سید مجید خرازیان‌مقدم افزود: سازمان شیلات برای شکل‌دهی و تکثیر این ماهی به صورت پایلوت در شهرستان بافق، این مرکز را راه‌اندازی کرد زیرا روش‌هایی مد نظر بود که باید به صورت آزمایشی و تحقیقاتی انجام می‌شد و طبق این روش‌ها کار تکثیر و پرورش تیلاپیا در بافق آغاز شد.

خرازیان‌مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای این روش‌ها، امکان رهاسازی و معرفی این گونه به آب‌های داخلی کشور وجود دارد  و محیط زیست دغدغه‌های محیط زیستی خود را در این زمینه با شیلات در میان گذاشت.

وی افزود: در نهایت کمیته‌ای تشکیل و قرار شد تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد و مشکلاتی که از نظر محیط زیست وجود دارد، رفع شود تا مرکز بتواند ادامه کار دهد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه در روش تکثیر، اختلاف نظر با شیلات وجود دارد، عنوان کرد: روش ژنتیکی یکی از بهترین روش‌ها برای تولید تک جنسی است که مرکز به صورت پایلوت در حال انجام آن است.

وی بیان داشت: گرچه از پیشرفت کار رضایت نداریم اما روش فتوتیپی و هورمونی در حال انجام است.

خرازیان‌مقدم تصریح کرد: در این نشست بیشتر به دنبال آن هستیم که کدام روش امن‌تر است و ملاحظه‌های زیست محیطی بیشتری را می‌تواند پوشش دهد.

وی گفت: محیط زیست به دنبال تعاملی است که به نتیجه  برد برد برسیم و هم مرکز تحقیقات تیلاپیا بتوانند تحقیقات خود را انجام بدهد و هم سازمان حفاظت محیط زیست بتواند دغدغه‌هایش را رفع کند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا