استاندار یزد در همایش تجلیل از کشاورزان برتر استان یزد گفت:اقتصاد مقاومتی به معنی خلق ثروت و زدودن فقر از چهره جامعه است و این امر در همه فعالیتهای تولیدی چه کشاورزی و چه صنعتی باید مد نظر قرار گیرد.

 به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در گردهمایی بزرگ کشاورزان استان یزد با عنوان " فرهنگ و مدیریت جهادی و تجلیل از برترین کشاورزان نمونه استان " که در سازمان جهاد کشاورزی یزد برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی و میلاد منجی عالم بشریت امام زمان (عج) به کشاورزان زحمت کش استان گفت: امروز بیست و نهمین سالیست که این هفته را گرامی می داریم  و این امر  نشان دهنده توجه مدیران نظام اسلامی به قشر کشاورز است.

وی سپس با اشاره به عنوان همایش، فرهنگ را در برگیرنده زندگی انسان دانست وخاطر نشان کرد که فرایند فرهنگ، همپای رشد ، پویایی و ترقی جامعه بالنده می شود و ارتقاء می یابد و بدیهی است که ما نیاز به فرهنگی پویا داریم.

 استاندار یزد دستیابی به فرهنگ پویا در کشاورزی را به معنی تمسک به روشها و شیوه های نوین در امر تولید محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری در این عرصه ذکر کرد و با اشاره به پویایی فرهنگ، آنرا همواره در حال تغییر ، تحول و پیشرفت دانست.

مدیر مسئول نشریه خانه کشاورز در ادامه با اشاره به مفهوم مدیریت جهادی، آنرا مدیریتی دانست که می تواند از ظرفیتها و امکانات موجود بیشترین بهره وری را ارائه دهد و ظرفیتهای جدیدی خلق کند.

 وی سپس با اشاره به تعریف فوق و ارتباط آن با بحث کشاورزی به امکانات موجود در این عرصه مثل آب ، خاک ، بذر ، کود ، سم و... اشاره کرد و سپس با طرح این سوال که با این امکانات موجود چگونه می شود در عرصه کشاورزی خلق ظرفیت جدید نمود؟ گفت:  خلق ظرفیت در این عرصه بدین معنی است که بتوانیم از یک عنصر و یک عامل، چندین برابر محصول داشته باشیم و یا بازده امکانات را چند برابر کنیم. مثلا بذری را که اصلاح شده به کار بریم تا محصول تولیدی ما را دو برابر کند. یا با بهره گیری از یک روش جدید آبیاری،  میزان محصول در هکتار را چند برابر کنیم و مثالهایی از این دست که نمونه خلق ظرفیتهای جدید است.

 عالی ترین مقام اجرایی استان، موفقیت کشاورزان را به دلیل تامین رزق و روزی مردم، موفقیت همه مردم دانست و موفقیت در عرصه کشاورزی را ضامن وجهی از استقلال کشور ذکر کرد و ادامه داد:  یکی از مهمترین عوامل استقلال کشور، بحث امنیت غذایی است که کشاورزان پرچمداران آن هستند و به تبع آن استقلال کشور را به ارمغان می آورند.

وی سپس با اشاره به سطح زیر کشت محصولات در استان یزد و اشتغال زایی به عمل آمده در این خصوص و همچنین کسب مقام نخست تولید محصولات گلخانه ای در کشور و پرورش دام و طیور در استان، این موارد را ناشی از تجربه ، دقت نظر و کاربرد فنون و علوم دقیق و به روز از سوی کشاورزان استان دانست و افزود:

ما در استان با دو مشکل مواجه هستیم که دقیقا در ارتباط با فعالیتهای کشاورزان است. یکی بحث خشکسالی و دوم بحث کمبود آب و بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی .

استاندار ادامه داد:  گزارشات واصله نشان میدهد که در بعضی مناطق کف شکنی چاه ها از 250 متر فراتر رفته و با توجه به این موضوع آیا هیچگاه این سوال را از خود پرسیده ایم که اگر مثلاً 300 متر کف شکنی کنیم و بعد به آب نرسیم، سرنوشت ما چه می شود؟

وی بار دیگر با اشاره به کسب مقام اول تولید محصولات گلخانه ای استان در کشور، به خشکسالیهای متعدد سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: این آمادگی در کشاورزان یزدی ایجاد شده و این مقدار به ارزش آب توجه یافته اند که آب را منشاء حیات می دانند و به استفاده بهینه از آن پایبندند و به همین دلیل است که در استان ما از نظر تولیدات محصولات گلخانه ای در رتبه اول کشور قرار داریم و وجود 1160 هکتار گلخانه در استان موید این امر است که ما از میزان آبی که در اختیار داریم حداکثر استفاده را نموده و حداکثر تولید را داشته ایم و این در حالیست که 60 درصد تولیدات گلخانه ای را صادر میکنیم و بحث صادرات و ارز آوری نیز یکی از نکات قابل توجه در کشور است چرا که هر کشوری که تولید بیشتری داشته باشد استقلال بیشتر و اقتصاد قوی تر و به تبع آن زندگی بهتری برای مردمش دارد.

استاندار یزد در ادامه به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و آن را تولید ثروت از طریق افزایش تولید در عرصه های گوناگون ذکر کرد و گفت: اگر تولید باشد، درآمد نیز هست و هرجا درآمد باشد فقر نیست. بنابراین اقتصاد مقاومتی به معنی خلق ثروت و زدودن فقر از چهزه جامعه است و این امر در همه فعالیتهای تولیدی چه کشاورزی و چه صنعتی باید مد نظر قرار گیرد.

وی سپس ابراز امیدواری نمود تا ریاست سازمان جهاد کشاوری استان جلسات متعددی را با حضور کشاورزان در طول سال برگزار کند و فرایند نظرات کشاورزان را اخذ نموده و نمایندگانی از میان ایشان  با انتخاب خود کشاورزان را در جلسات تصمیم گیری سازمان مشارکت داده و از نظراتشان استفاده نماید و مطمئنا از این مسیر تصمیمات جامع تری اخذ خواهد شد چرا که یکی از مسائلی که همواره باید مد نظر ما باشد مشورت در همه امور به عنوان یک حکمت الهی است.

 میرمحمدی سیاست دولت تدبیر و امید را نیز افزایش مشارکت مردمی و  گسترش سازمانهای مردم نهاد و نهادینه کردن جنبه های مشارکت مردم در تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها دانست و گفت: در بخش کشاورزی می توانیم از نظرات  سازنده کشاورزان نمونه که دستاوردهای موثر و والایی دارند استفاده کنیم و این امر فوق العاده کارساز است که تجارب کشاورزانی که محصولات با کیفیتی تولید کرده اند به سایر کشاورزان منتقل شود و آنها نیز بتوانند سطح تولید اینچنینی را داشته باشند.

استاندار یزد با اشاره به جلسه ی اخیر بررسی مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی استان، به گزارش امیدوار کننده ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان اشاره نمود و گفت: کشاورزان یزدی شهرتی ملی دارند چرا که هر جا چشمه ی آبی پیدا کنند در آنجا حاضر می شوند و با عرق جبین و تلاش، تولید کرده و نیاز جامعه را مرتفع می نمایند.

میرمحمدی افزود: یزدی ها از نظر کار و تلاش زبانزد خاص و عام هستند و این یک برند و امتیاز است و باید بکوشیم که این امیتاز را ارتقاء داده و حفظ کنیم و من در توان همه شما عزیزان این امکان را می بینم.

وی سپس به سابقه ادغام دو وزارتخانه جهاد سازدگی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: امروز شاهدیم که هم از جنبه های علمی و فنی و هم از جنبه های تلاش و مجاهدت، وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی دارد چرا که این دو بازوی قوی در کنار هم قرار گرفتند و در یک پیکر جمع شدند و باید از این پس شاهد بازدهی بیشتر این بدنه باشیم.

استاندار یزد ضمن تشکر از تلاشهای سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان سراسر استان ابراز امیدواری نمود تا طرح مدیریت استفاده بهینه از مصرف آب ساماندهی شده و در این زمینه آموزشهای لازم نیز به کشاورزان ارائه شود و در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم مسائل و مشکلات مطروحه از سوی کشاورزان در این گردهمایی، جمع بندی شده و هم از طریق استانداری و هم از طریق وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار گیرد و کشاورزان با تسهیلات بیشتر ، شوق و ذوق فراوانتر و امیدواری مضاعفف به آینده، به کار و تلاش و امر تولید بپردازند.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا