یک نماینده مجلس با بیان اینکه ایمنی حمل و نقل ریلی 700 برابر سیستم جاده‌ای و 200 برابر حمل و نقل هوایی است، گفت: برای توسعه ریلی کشور در کنار بودجه‌های ملی حضور بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت الزامی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا تابش در برنامه تلویزیونی کوپه 1404 درباره مزایای سامانه حمل و نقل ریلی از منظر حفظ محیط زیست و عدم تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در ایران و شاخص تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران بالاتر از میانگین دنیا است.

وی ادامه داد: 50 درصد سوخت‌های فسیلی در ایران توسط سیستم حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل جاده‌ای مصرف می‌شود و حمل و نقل ریلی کمترین آلایندگی زیست محیطی را در بین انواع مدل‌های حمل و نقلی دارد.

تابش با بیان اینکه سهم سیستم ریلی در آلودگی هوا یک درصد است، بیان کرد: آلودگی سیستم جاده‌ای 10 برابر سیستم ریلی است؛ در حمل و نقل ریلی می‌توان با برقی سازی خطوط، آلودگی را به نقاطی که آسیب‌پذیری کمتری دارند انتقال داد.

رئیس فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سطح اشغال زمین برسیستم جاده‌ای سه برابر بیشتر از سیستم ریلی است، ضمن آنکه حمل و نقل جاده‌ای 15 برابر حمل و نقل ریلی آلودگی صوتی ایجاد می‌کند.

تابش افزود: ایمنی سیستم ریلی 700 برابر بیشتر از سیستم حمل و نقل جاده‌ای و 200 برابر بیشتر از حمل و نقل هوایی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حمل و نقل حدود 50 درصد فراورده‌های نفتی را مصرف می‌کند، گفت: در حمل و نقل جاده‌ای 3 نوع انرژی شامل گاز، بنزین و گازوئیل مصرف می‌شود، اما در سیستم ریلی فقط مصرف گازوئیل داریم.

رئیس فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی باید نسبت مصرف سوخت در بحث جاده‌ای سه برابر بحث ریلی باشد، اما در ایران این رقم 7 برابر است.

تابش با بیان اینکه سیستم ریلی را می‌توان به عنوان حمل و نقل سبز و نسبتا پاک مطرح کرد، یادآور شد: تا سال 1404 باید 14 هزار کیلومتر خط آهن ساخته شده و خطوط ریلی موجود به 26 هزار کیلومتر برسد؛ طبق اسناد بالادستی باید ظرفیت راه‌آهن در حمل بار کشور تا سال 1404 به 30 درصد بار و جابجایی 18 درصد مسافر برسد.

رئیس فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس گفت: دستیابی به 26 هزار کیلومتر خط آهن 75 هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد.

وی بیان کرد: طبق هدف‌گذاری راه‌آهن فعلا برنامه‌‌ریزی برای افزایش ظرفیت سیستم ریلی کشور مدنظر است به این ترتیب که سهم ریل در حمل مسافر از 31 میلیون نفر موجود به 57 میلیون نفر و در حمل بار از 40 میلیون تن به 133 میلیون تن افزایش یابد.

تابش درباره منابع مالی راه‌آهن برای دستیابی به اهداف مذکور توضیح داد: امسال 1500 میلیارد تومان در سرفصل بودجه راه‌آهن وجود دارد ضمن اینکه 1500 میلیارد تومان هم از محل اضافه وصول درآمدهای گمرک به راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

رئیس فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس گفت: می‌توان از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها مبلغی به راه‌آهن اختصاص داد. ضمن آنکه اجازه بیع متقابل به وزارت نفت داده‌ایم که 100 میلیارد دلار طرح ملی بیع متقابل انجام دهد که از جمله آنها توجه به راه‌آهن است.

این نماینده مجلس افزود: ‌در کل برای 8 سال آینده حدود 40 هزار میلیارد تومان به راه‌آهن اختصاص می‌یابد و برای جذب 30 هزار میلیارد تومان بعدی فروش اوراق مشارکت و مشارکت بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود.

وی درباره تامین مدل‌هال مالی توسعه ریلی و اتخاذ سیاست‌هایی برای تشویق استفاده از سیستم ریلی گفت: ‌در حال حاضر نسبت یارانه ریلی به همه مدل‌های حمل و نقلی کمتر است، اما در برنامه‌های توسعه سیاست‌های مطلوبی برای رشد ریلی کشور در نظر گرفته شده است که باید در برنامه ششم توسعه نیز این سیاست‌ها مدنظر باشد.

رئیس فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس با انتقاد از اینکه ارزیابی اقتصادی از منابع محیط زیست در کشور وجود ندارد، گفت: باید با نگرش فنی مهندسی به توسعه ریلی کشور توجه کرد و با نگاه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر کار فنی- مهندسی توسعه ریلی کشور را پیش برد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930319001528#sthash.Tb3YHa8q.dpuf

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا