به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ کارشناس امور اجتماعی و دبیر طرح صیانت از حقوق شهروندی و صیانت از عفاف و حجاب شهرستان در جلسه کارگروه حجاب و عفاف با تاکید بر این نکته که خانواده و آموزش و پرورش دو کانون زیربنایی در نهادینه‌سازی حجاب میباشند ؛ افزود :خانواده به عنوان ارکان مدیریت و تربیت اسلامی  و آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه فرهنگی، تربیتی، آموزشی و علم‌آموزی نقش زیر بنایی در حجاب دختران دارد.

"ناهید مظفری" با اشاره به نقش تاثیرگذار صداو سیما و رسانه‌ها در توسعه عفاف و حجاب در جامعه تصریح کرد:

فرهنگ سازی به ویژه در زمینه فرهنگ دینی، هر چند با صدور بخش نامه و آیین نامه قابل اجراست، ولی از راه آموزش شهروندان، سودمندتر است و پس از فرهنگ سازی در سطح جامعه، به بخش نامه های اجرایی نیز نیازمند خواهیم بود.

مشاور فرماندار در امور بانوان تاکید کرد : از آن جا که مسئله فرهنگ عفاف و حجاب از مقوله های مهم اجتماعی و فرهنگی و دینی است و فرهنگسازی محله ای میتواند راهگشای ثمربخشی در دستیابی به هدف باشد لذا چون اقدام محلی و برنامه ریزی در روستاها، بخش ها و محله های کوچک و بزرگ، نیازمند هزینه بسیار و زمان بیش تر است میتوان در مواردی چون : هزینه مکان آموزش و دیگر امکانات آموزشی، از کمک های معنوی و مالی مردم و یا پایگاههای بسیج بهره گرفت.

در هر محله ای، افراد معتمدی وجود دارند که می توانند رابط فعالیت های فرهنگی باشند و افرادی را به عنوان هسته های اصلی آموزشی یا اجرایی معرفی کنند. در محله ها بر اساس برنامه ریزی مشخص می توان کلاس های آموزشی در سطح کودکان، نوجوانان و بزرگ سالان، برگزار و از آموزگاران دوره دیده و کسانی که به عفاف و حجاب ایمان دارند، استفاده کرد.

وی افزود:از ویژگی های اقدام محلی این است که فرهنگ عفاف و حجاب، در بافت اصلی جامعه گسترش می یابد. فرزندان این محله ها، دانش جویان سال های بعد خواهند بود که اگر با فرهنگ عفاف به خوبی آشنا شده باشند، خود، به عنوان مروّج و مبلّغ این فرهنگ، در دانش گاهها فعالیت خواهند کرد. هم چنین تغییر محیط های کوچک اجتماعی، به مرور زمان، تغییر واحدهای بزرگ تر را به دنبال خواهد داشت. با این آموزش محلی می توان محله ها و روستاها را در برابر هجمه بی عفافی و بی حجابی، مقاوم کرد. در این مرحله، بافت های کوچک جامعه، از خطر بی عفتی و بی حیایی محفوظ می مانند و برای بافت های بزرگ تر؛ یعنی محیط شهری باید همان برنامه های گفته شده در قالب نقش های هدایتی، حمایتی، نظارتی و حفاظتی دولت به اجرا درآید.

به گفته مظفری با استفاده از روش‌های اصول اخلاقی، توسط خانواده‌ها، آموزش و پرورش و گفنمانها و نشستهای هم اندیشی می‌توان این مهم را فراهم آورد.

 وی محور اصلاحات را در همه زمینه ها فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت : با فعالیت های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی می توان فضای اجتماعی جامعه را به سمتی هدایت کرد که افراد به صورت طبیعی و خودجوش به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند. چون وقتی اکثریت جامعه گرفتار یک ناهنجاری است ؛مقابله با اکثریت نتیجه بخش نخواهد بود، مگر این که با موارد مستهجن که عموم مردم آن را زشت می شمارند، برخورد شود .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا