حسین غفوری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: مردم استان یزد در سال آینده نیز با بحران آب آشامیدنی روبرو خواهند بود، بنابراین باید صرفه جویی به عنوان مهمترین راهکار در دستور کار باشد.

حسین غفوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: تصور اینکه بارندگی های اندک گذشته می تواند کمبود آب های زیر زمینی را جبران نماید اشتباه است و با توجه به اینکه تا هشت سال آینده منبع آب جدیدی برای تأمین آب آشامیدنی و صنعت این استان تعریف نشده راهی جز صرفه جویی نداریم.

غفوری خاطر نشان کرد: از آنجا که میزان آب انتقالی در سال آینده افزایش نخواهد یافت، استفاده بیشتر از چاه ها، کیفیت آب مورد استفاده را هم کاهش خواهد داد و ادامه داد: بارندگی های امسال حتی از متوسط مدت مشابه سال گذشته نیز کمتر بوده به گونه ای که سال گذشته در یزد طی این مدت 10 میلیمتر و در سال جاری فقط شش میلیمتر باران باریده و یا در شهر ییلاقی تفت سال گذشته 15 میلیمتر و امسال فقط هشت میلمتر باران باریده است.

حسین غفوری افزود: بیلان منفی آب زیرزمینی استان به میزان 300 میلیون متر مکعب در سال و همچنین بیلان سفره دشت یزد - اردکان به میزان 140 میلیون متر مکعب می باشد به طوری که اگر این بارندگی ها چندین برابر هم شود تأثیرات آن بر سفره های آب زیرزمینی آن قدر چشمگیر نیست که این بیلان منفی را جبران کند و تنها امیدواری ما این است، بارندگی در هفته و ماه های آتی به گونه ای باشد تا روستاهایی که در بحران هستند از وضعیت فعلی خارج شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای منبع تأمین آب آشامیدنی مردم استان را آب انتقالی و چاه ها اعلام کرد و گفت: میزان بهره برداری از این دو منبع آبی در ماه های گرم سال، به نسبت مساوی است و آب آشامیدنی مورد نیاز 300 روستای استان نیز با تانکر تأمین می شود و بقیه روستاها با بحران در این زمینه روبرو هستند.

حسین غفوری با اشاره به صرف بخش عمده ای از آب در بخش کشاورزی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای عالی آب کشور مقرر شد با همکاری شرکت های آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استفاده کمتر آب، در این بخش در دستور کار قرار گیرد و امید است جهاد کشاورزی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در پایان متذکر شد: خشکسالی های دو دهه اخیر، خسارات جبران ناپذیری بر منابع اقتصادی استان وارد کرده و حتی آب شرب و مورد استفاده مردم را نیز به بحران تبدیل کرده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا