مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: در اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید و وزارت امور اقتصادی و دارایی از سال آینده دستورالعمل حسابداری بخش عمومی (تعهدی) در دستگاههای اجرایی جایگزین حسابداری نقدی می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، " علی نمازی " در جلسه ذی حسابان استان یزد افزود: کارهای مقدماتی آن انجام شده است و در حال برنامه ریزی  و آماده سازی زیرساخت های  اجرای این طرح در سطح استان هستیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر امور مالی و درآمد و هزینه ادارات بر مبنای حسابداری نقدی انجام می شود که با اجرای دستورالعمل  حسابداری بخش عمومی ، نواقص گذشته برطرف و فعالیت های مالی دستگاههای اجرایی منظم تر، قانونمند تر و شفاف تر می شود.

وی حسابداری تعهدی را گام و اقدامی مثبت برای به روزرسانی صورت های مالی در دستگاههای دولتی عنوان کرد و گفت: امیدواریم  اجرای آن موجب سهولت در بودجه بندی عملیاتی و محاسبه بهای تمام شده، کاهش هزینه های اضافی و صرفه جویی و نظم و انضباط مالی بیشتر در دستگاههای اجرایی شود.

یک استاد دانشگاه یزد هم در این جلسه به تشریح حسابداری تعهدی پرداخت و گفت: اجرای حسابداری تعهدی باید بر مبنای استاندارد های مصوب بخش عمومی باشد و در اجرای آن، استانداردهای یاد شده در نظر گرفته شود.

" عبدالرضا شفیعی " افزود: زمانی که اختلاف بین استانداردها و قوانین و مقررات پیش می آید ملزم به اجرای قوانین هستیم و بهتر است در تصویب استاندارد حسابداری بخش عمومی مطابقتی بین این استانداردها و قوانین جاری کشور در نظر گرفته شود.

در این جلسه ذیحسابان نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص اجرای بهتر حسابداری تعهدی بیان کردند.

نظام حسابداری تعهدی (بخش عمومی) مجموعه ای متشکل از مفاهیم، مفروضات، استانداردها و رویه ها و دستورالعمل های حسابداری به منظور شناسایی، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی واحدهای گزارشگر است و توسط سازمان حسابرسی کشور با مشارکت معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و دیوان محاسبات کشور تدوین و تصویب شده است.

کمک به بخش عمومی برای ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی عمومی، تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان از گزارشات مالی واحدهای گزارشگر و ایجاد بستر لازم جهت استخراج و محاسبه دقیق بهائ تمام شده برنامه ها، فعالیت ها و خدمات و محصولات در راستای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از اهداف اصلی نظام حسابداری تعهدی می باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا