وی افزود: اولین مورد ابتلا به این ویروس در جده ی عربستان رویت شده و مخزن اصلی آن شتر و خفاش بوده و می تواند به انسان منتقل شود

یزدفردا:MERS، جدید ترین ویروس شناخته شده و به مراتب از کرونا ویروس بیماریزاتر و کشنده تر است و اولین مورد آن در جده ی عربستان رویت شده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه در جلسه ی هماهنگی روسای مراکز درمانی و بیمارستانها جهت مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: در 40 روز گذشته، بیش از 160 نفر در عربستان به MERS  مبتلا شده اند که حدود 10 برابراز حد مورد انتظار بیشتر است.

وی افزود: اولین مورد ابتلا به این ویروس در جده ی عربستان رویت شده و مخزن اصلی آن شتر و خفاش بوده و می تواند به انسان منتقل شود،ضمن اینکه این ویروس، واکسن و درمان قطعی ندارد و تنها استراتژی کنترل آن بر آموزش و بهداشت مبتنی است.

محمد حسن لطفی ضمن تاکید بر میزان سرایت پذیری بالای این ویروس، بر آمادگی مراکز درمانی- بیمارستانی تاکید کرد و گفت: در هفته ی گذشته، 7 نفر در شهر مدینه به این بیماری مبتلا شده اند.

وی همچنین با تاکید بر ابعاد  بحران ساز و مختلف این بیماری افزود: ابعاد فردی این بیماری شامل بیمار تنفسی، نارسایی کلیه ، نارسایی کبد و مرگ و میر بالا( 30 تا 40 درصد) و ابعاد اجتماعی کلان  آن شامل تهدید سلامت عمومی، طغیان بزرگ بیمارستانی، خسارات سنگین اقصادی،هزینه های سرسام آور تحمیلی به نظام بهداشتی و درمانی، تهدید توریسم و صنعت داخلی است.

معاون بهداشتی دانشگاه پیرامون راههای کنترل و پیشگیری از این بیماری افزود: هم اکنون سه آزمایشگاه در مکه و چهار آزمایشگاه در مدینه جهت تشخیص بیماری در عرض 8 ساعت، مجهز شده و همچنین کشتار شتر در مراسم حج امسال نیز ممنوع اعلام شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا