یزدفردا:حجت‌الاسلام حیدری کاشانی: بالاترین اسم اعظم الهی و عظیم‌ترین ذکر خداوند رحمان در هر عصر و زمانی نام حجت معصوم خداوند است. حضرت بقیه‌الله(عج) بهترین ذکر و محل توجه و مایه اتصال به خداست. ارتباطتتان را با امام زمان(عج) تقویت کنید معرفت و شناختتان را نسبت به امام زمان(عج) افزایش دهید.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا: حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی در پنجمین شب از مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در موقوفه ناظم‌التجار (فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج)) در جمع مردم مهدوی و حسینی دارالعباده به ادامه تفسیر سوره فجر و تبیین کلیدواژه «نفس مطمئنه» در این سوره پرداخت.

در ذیل گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام حیدری کاشانی آمده است:‌

امام حسین(ع) بالاترین مصداق نفس مطمئنه

 نشان قبولی شیعگی ما در خروج از دنیا  مقام «نفس مطمئنه» (روح آرامش‌یافته) است. با کلیدواژه نفس و اطمینان صدها آیه به صورت مستقیم و آیات دیگر به طور غیرمستقیم با کلیدواژه «نفس مطمئنه» ارتباط پیدا می‌کند. اطمینان قلب و روح آرامش‌یافته گمشده همیشه تاریخ بشری بوده است. و شیطان از بی‌قراری و ناآرامی انسان نهایت استفاده را می‌کند. امام حسین(ع) بالاترین مصداق نفس مطمئنه است.

بالاترین ذکر عملی

 4 نوع ذکر اساسی زندگی انسان عبارتند از:  ذکر عملی، عقلی، قلبی و لسانی (زبانی). در مقام ذکر عملی بالاترین مرتیه ترک گناه است. در این عرصه ترک شهوت و لذت و نگاه حرام مهم است. شیطان حتی به پیامبران بزرگ الهی طمع داشته که از راه شهوت‌انگیزی حرام بین مرد و زن آنها را به گونه‌ای غافل کند. اگر شیطان‌شناس قوی‌ای باشید دیگر نمی‌گویید مگر این ارتباط در ماهواره چه اشکالی دارد! امروز شیطان بزرگ علاوه بر عرصه جنگ سخت و قتل عام کوچک و بزرگ، در عرصه جنگ نرم یک قتل عام بسیار عظیم‌تر به راه انداخته است. والدین، مربیان و معلمان خیلی باید مواظب باشند، خودمان باید مراقب باشیم سن و سال نمی‌شناسد. شایسته است جوانان ما حتی‌الامکان از این فضا فاصله بگیرند. یک استکبار و قتل عام نرم، که ضررش مافوق تصور ماست. حالا جوان قلب، عقل و وجودش وقف شیطان است؛ در همه جا شیطان. کلیدواژه و اصل اساسی ذکر عملی، انجام واجبات و ترک محرمات است. این ذکر مبیّن این است که وظایف دینی در مقام عمل به منصه ظهور گذاشته شود. همانند اینکه شکر و حمد و سپاس خداوند باید در مقام عمل باشد.

بالاترین مصداق ذکر واجبِ لسانی

از بالاترین مصادیق ذکر واجبِ لسانی نماز است. کسی که نمازش نماز نباشد مطلقاً به آرامش نمی‌رسد. بالاترین ذکر لسانیِ واجب نماز است. و اول باید ذکر واجب را دریافت. امام معصوم(ع) فرمودند:«رهزن‌ترین رهزنان عالم کسانی هستند که از نمازشان می‌دزند.» ما انسان‌ها بهترین وقت‌هایمان خرج نفس، شیطان و خواسته‌های شهوانی و غیرخدا می‌شود و بدترین و کسالت‌بارترین زمان‌ خرج خدا! امام زمان(عج) می‌فرمایند:‌ هیچ چیزی مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد. انسان مؤمن با شنیدن صدای اذان هرکار مهمی داشته باشد را به تأخیر می‌ندازد اما نماز با فضیلت را به تاخیر نمی اندازد. خداوند گاهی برای امتحان بندگانش کارهای آدمی را طوری طراحی می‌کند که موقع اذان انسان مملو از کارهای مهم و پر دغدغه باشد و ببیند که بندگانش نماز را به تأخیر می اندازد یا کارهایشان را و برای کدام‌یک ارزش بیشتری قائل هستند. هنگامی که بنده مومن خدا سر به سجده  می‌گذارد ضجه و ناله شیطان بلند می‌شود.

اهمیت نماز

اولین ویژگی مؤمنان حقیقی خشوع (بی‌تکبری) در نماز است. نماز، مصداق ذکر واجب الهی و مرز میان کفر و شرک است. خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: کسانی که تعهد کنند نمازهای پنجگانه واجب را مراقبت کنند من با خدایی خودم جنات عدن را به آنها وعده می‌دهم، اما کسی که اهل مراقب بر نمازهای پنجگانه‌اش نباشد هیچ عهد و تضمینی نزد من ندارد. «فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ»، «الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» (ماعون، 4 و 5) «ویل» طبق روایت یکی از پایین‌ترین درکات جهنم است. برای نمازگزاران سهل‌انگار. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «هرگز در هیچ شرایطی نمازت را از اول وقت به تأخیر نینداز». قبل از مطرح بودن حضور قلب تقیّد به اول وقت بودن مطرح است. اول وقت بودن در مدیریت زمان اسلامی و شکل‌گیری شخصیت مسلمان، گام اول است.

تعقیبات برتر از کیمیا!

 چسبیده به این ذکرالله واجب (نماز) تعقیباتی داریم. تعقیباتی با نام تعقیبات برتر از کیمیا؛ کیمیایی که همه کائنات را بسیج می‌کند که تو را در مسیر موفقیت پیش ببرد و دنیا و آخرت و جسم و جانت را آباد کند. امام خمینی(ره) در صحن امام رضا(ع) محضر شیخ حسنعلی نخودکی رسید و ایشان را به صاحب آن بارگاه قسم داد که علم کیمیا را به وی بیاموزد. شیخ گفت: دستورالعملی می‌دهم که پرخیرتر از کیمیا باشد. این دستورالعمل این‌گونه است:‌ بعد از هر نماز واجب ‌یک مرتیه آیه‌الکرسی ‌سپس تسبیحات حضرت زهرا(س)، بعد سه مرتبه سوره توحید و سه مرتبه ذکر صلوات. سپس سه مرتبه آیه «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا/  وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ ۚ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا» (طلاق، 2 و 3) حضرت امام(ره) می‌فرمود: ‌هر آنچه از توفیقات مادی و معنوی دارم از عمل به این ذکر است. تقوا و توکل پیام این آیه است و باید شعار ما شود. اهل توکل باشی خدا با خدایی خودش تو را کفایت می‌کند، اهل تقوا باشی گشایش‌ها و روزی پربرکت الهی نصیب تو می‌شود.

چهار ذکر قرآنی در چهار حالت بحرانی

‌1. ذکر قرآنی به هنگام ترس و هراس: «حسبنا الله و نعم الوکیل» می‌باشد. نتیجه این ذکر اینکه خدا از فضل خود نعمتی را بر شما تمام می‌کند و آرامشی می دهد که دیگر  نگران نیستی.  2. ذکر هنگام غم و اندوه: (ذکر یونسیه) «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین». 3. ذکر برای وقتی که احساس می‌کنی مورد حسادت و حیله واقع شده‌ای: «افوض امری الی الله إن الله بصیر بالعباد». 4. ذکر برای وقتی‌که نعمتی را در دست دیگران می‌بینی و دلت می‌خواهد:‌ «ماشاالله لا قوه الا باالله» نتیجه ذکر اینکه: امید است خدا نعمتی بهتر از آن به تو عطا کند. انسان مؤءمن می‌تواند با این چهار ذکر، چهار بحران زندگی‌اش را پشت سر گذارد.

عظیم‌ترین ذکر خدا

 وقتی در مقام جستجوی ذکرهای الهی در جستجوی عظیم‌ترین ذکرهای خدا هستی ذکری عظیم‌تر از نام نامی خلیفه الرحمان و امام معصوم زمانت پیدا نمی‌کنی. بالاترین اسم اعظم الهی و عظیم‌ترین ذکر خداوند رحمان در هر عصر و زمانی نام حجت معصوم خداوند است. در عصر و زمان ما «بقية الله خير لكم ان كنتم مؤمنين» است حضرت بقیه‌الله(عج) بهترین ذکر و محل توجه و مایه اتصال به خداست؛ بالاترین اسم اعظم الهی. ارتباطت را با امام زمان(عج) تقویت کن معرفت و شناختتان را نسبت به امام زمان(عج) افزایش دهید. کسی که ارتباط قلبش با ساحت امام زمان(عج) برقرار نباشد مثل هزاران صفری است که یک پشتش نیست. یک که می‌آید دانه دانه صفرها معنا پیدا می‌کند.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا