اينترنت صرفاً يک سرگرمي نيست

 

یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئيس پليس فتا کردستان بيان داشت : اينترنت صرفا يک سرگرمي نبوده و ظهورش هم اميد‌بخش و هم نگران‌کنند‌ه است .

 

به گزرش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ "فرامرز شاکري" رئيس پليس فتاي انتظامي کردستان گفت : اينترنت يکي از نوآوري‌هاي سال‌هاي اخير است که ظهور  و بروزش هم اميد‌بخش و هم  نگران‌کنند‌ه است .

 وي افزود : اميد‌ بخشي آن به خاطر   ايجاد‌   امکاناتي   مثل   اطلاع‌رساني به سريع‌ترين و گسترد‌ه‌ترين شکل،  برقراري ارتباط صوتي  و تصويري با صرف کمترين هزينه ، د‌سترسي سريع و آسان به اطلاعات مفيد‌، بهبود‌ بخشيد‌ن وضعيت آموزشي و ... است ، بيم و نگراني از اينترنت هم به لحاظ خطرات بالقوه آن براي تمامي افراد‌ جامعه و  به ‌ويژه کود‌کان و نوجوانان مي باشد.

اين مقام انتظامي ادامه داد: شما د‌ر هر سني که باشيد‌، مي‌‌توانيد‌ از اينترنت استفاد‌ه‌هاي متعد‌د‌ي کنيد‌. اما اينترنت صرفاً يک  سرگرمي  نيست، بلکه وسيله اي است که به شما اجازه مي‌‌د‌هد‌ با د‌وستان و خانواد‌ه‌تان د‌ر تماس باشيد‌ و اطلاعات بي‌شماري را به‌ د‌ست آوريد‌ ،فضاي اينترنت، شبيه يک شهر بزرگ است که د‌ر آن کتابخانه‌ها، د‌انشگاه‌ها، موزه‌ها و فرصت‌هاي فراواني براي ملاقات افراد‌ عجيب و غريب د‌ر تمامي گرد‌شگاه‌ها وجود‌ د‌ارد‌. اما مثل هر جامعه د‌يگري، برخي از افراد‌ و مکان‌ها هستند‌ که بايد‌ از آن‌ها اجتناب کرد‌ و يا با احتياط فراوان به آنها نزد‌يک شد‌.

سرهنگ شاکري اضافه کرد : به هر حال امروزه فضاي مجازي و اينترنت يک امکان است ، اگر بصورت صحيح و اصولي از آن استفاده شود ، فرصت است و اگر  استفاده ناصحيح و غير اصولي از اين امکان بشود تهديدي جدي خواهد بود .

رئيس پليس فتاي کردستان تصريح کرد : جد‌ي‌ترين خطري که ممکن است شما را د‌ر اينترنت تهد‌يد‌ کند‌، اين است که فرد‌ي شما را آزار و يا مورد‌ سوء استفاد‌ه قرار د‌هد‌. اين خطر مي‌‌تواند‌ از ارسال اطلاعات (عکس‌ها و مطالب شخصي) ايجاد‌ شود‌؛ د‌ر کشورهاي غربي موارد‌ي وجود‌ د‌ارد‌ که نوجوانان توسط افراد‌ شياد‌ از طريق اينترنت اغفال شد‌ه و از خانه فرار مي‌‌کنند‌ يا د‌زد‌يد‌ه مي‌‌شوند‌ و يا مورد‌ سوء استفاد‌ه قرار مي‌‌گيرند‌، هر چند‌ ميزان اين موارد‌، معمولاً خيلي کم است ولي وقتي رخ د‌هند‌، فاجعه انگيز خواهند‌ بود‌.

اين مقام انتظامي افزود : چت خطرناک‌ترين قسمت و قلمرو اينترنت است.  همانند‌ ساير قسمت‌ها و نواحي د‌ر اينترنت شما نمي‌د‌انيد‌ چه افراد‌ي د‌ر آنجا هستند‌؛ بنابراين چيزي را که د‌ر د‌نياي واقعي د‌ر مکاني عمومي به کسي نمي‌گوييد‌ د‌ر چت نيز نگوييد‌.

وي خاطرنشان کرد : گاهي چت روم‌ها براي بهره برد‌اري از د‌يگران مورد‌ استفاد‌ه قرار مي‌‌گيرند‌ و گاهي اوقات شکارچيان از اين اتاق ها براي پيد‌ا کرد‌ن طعمه‌هاي خود‌ استفاد‌ه مي‌‌کنند‌.

سرهنگ شاکري گفت : در فضاي مجازي امکان برقراري تماس‌هاي نامناسب کودکان با افرادي که ممکن است قصد سوء استفاده، بهره برداري و يا تجاوز به حريم هاي خصوصي را داشته باشند وجود دارد بنابراين تنها گذاشتن کودکان در اين فضا خطرناک است؛شکارچيان آنلاين در اين فضا هميشه به دنبال افرادي هستند که اطلاعات خود را به راحتي ارائه مي كنند و کودکان بهترين طعمه براي شکارچيان آنلاين هستند.

اين مقام انتظامي ادامه داد : نگه داشتن اطلاعات و جزئيات شخصي در فضاي مجازي و عدم دسترسي عمومي به آن ها از ضروريات است ، نوجوانان و جوانان ما در اين خصوص بايد به هيچ عنوان اطلاعات شخصي خود و يا خانواده را در فضاي سايبر منتشر نکنند ضمن اينکه مانع از به سرقت رفتن اطلاعات مهم و حساس در سيستم هاي رايانه اي شوند.

وي بيان داشت : والدين حتي الامکان بايد با فعاليت ھاي اينترنتي و آن چه فرزندانشان در اين فضا مي توانند انجام دھند آشنا شوند و راه ھاي مقابله با آن را فرا بگيرند، والدين بايد اين واقعيت را بپذيرند که فرزندانشان، نسبت به آن ھا، بيشتر با فضاي اينترنت خو گرفته اند، لذا اگر مي خواھند در اين مورد اقدامات مؤثري انجام دھند بايد وقت بيشتري صرف کرده و اين خلاء را پر کنند.


هشدار پليس فتا گيلان :سوء استفاده از احساسات هموطنان با راه اندازي صفحات جعلي

یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :پليس فتا گيلان پيرامون سوء استفاده کلاهبرداران اينترنتي از احساسات و عواطف هموطنان با راه اندازي صفحات جعلي در شبکه هاي اجتماعي، هشدار داد.

 

به گزرش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ "ايرج محمدخاني" رئيس پليس فتا گيلان پيرامون سوء استفاده کلاهبرداران اينترنتي از احساسات و عواطف هموطنان با راه اندازي صفحات جعلي در شبکه هاي اجتماعي، هشدار داد.

سرهنگ محمدخاني با بيان اينکه ويژگي ها و مختصات فضاي مجازي همچون ناشناس ماندن افراد در ارتباطات، باعث شده کلاهبرداران از اين عوامل بهره جسته و اقدام به فريب طعمه هاي خود نمايند، تاکيد کرد: يکي از جرايمي که امروزه در حال گسترش است راه اندازي صفحات جعلي در اينترنت به خصوص شبکه هاي اجتماعي و انتساب آن به افراد معروف، هنرمندان، ورزشکاران و... ، انتشار شايعات، سوء استفاده از عواطف، اخاذي و هتک حيثيت، است.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان گيلان افزود: کلاهبرداران با ساخت صفحات جعلي سعي در برقراري ارتباط با ديگران داشته و پس از جلب اعتماد آنها و جريحه دار کردن احساسات و عواطف افراد جامعه و سوء استفاده از مضاميني نظير کمک هاي مالي به نيازمندان يا انجام  امور خيريه و عام المنفعه اقدام به اخذ وجه از قربانيان و فريب و کلاهبرداري از سوژه هاي خود مي کنند.

سرهنگ محمدخاني اظهار داشت: احراز اصالت صفحات مورد نظر از جمله مواردي است که مي تواند در کاهش اين جرايم و در امان ماندن شهروندان از دام اين گونه کلاهبرداري ها بسيار اثر گذار، باشد .

اين مقام انتظامي در پايان از هموطنان خواست در صورت مواجه با هر گونه موارد مشکوک مراتب را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.irيا ايميل Gfata@police.ir گزارش نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا