بررسی وضعیت درآمدی استان یزد در 7 ماهه اول سالجاری

درآمد استان در 7 ماهه سالجاری بالغ بر 553 میلیارد تومان بوده است

 یزدفردا "ستاد درآمد و تجهیز منابع استان یزد تشکیل جلسه داد.

 به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا : ستاد درآمد و تجهیز منابع استان صبح امروز به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و باحضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل امور مالیاتی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت، مسئول خزانه معین و سایر اعضا درمحل سازمان مدیریت تشکیل شد.

 علی نمازی دبیر این ستاد به ارائه آمار عملکرد درآمد استان به تفکیک: درآمدهای عمومی، مالیاتی، مالکیت دولت، خدمات و فروش کالا، جرائم و خسارات و درآمدهای متفرقه پرداخت و اعلام کرد درآمد استان در 7 ماهه سالجاری بالغ بر 553 میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان مصوب 12 درصد کاهش نشان می دهد.

 وی در ارتباط میزان مالیات های مستقیم اعم: از مالیات مشاغل عمومی خصوصی، ارث، نقل و انتقال سهام، املاک، مستغلات و... را 292 میلیارد تومان و میزان مالیات های غیرمستقیم اعم از: مالیات بر ارزش افزوده، عوارض خروج از کشور، شماره گذاری و نقل و انتقال اتومبیل و... را 224 میلیارد تومان اعلام کرد.

 در این جلسه اعلام شد درآمد وصولی استان مشتمل بر 94 درصد درآمدهای مالیاتی، 3 درصد جرائم و خسارات و 3 درصد خدمات و فروش کالا بوده است.

 

کاهش هزینه‌های دولت در سال جاری/در پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان  بسته دولت برای تحرک بخشی به حوزه اقتصاد تشریح شد.

 یزدفردا:پنجمين جلسه شوراي برنامه‌ریزی استان به رياست استاندار يزد و دبيري ريس سازمان مديريت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد.

پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد، روز شنبه 16 آبان ماه به ریاست استاندار یزد، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و با حضور اعضای این شورا در محل سالن زنده‌یاد حمیدیا برگزار شد.

 

تأکید استاندار بر ارائه سریع‌تر مصوبات کارگروه‌ها در شورای برنامه‌ریزی

استاندار یزد در ابتدای این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی (13 آبان) و 14 آبان روز فرهنگ عمومی با اشاره به دستور کار جلسات شورای برنامه‌ریزی گفت: ضروري است طرح‌ها و پروژه‌های مختلف به‌طور کامل در کارگروه‌ها بررسی و مصوبات با رعایت زمان مناسب به‌عنوان دستور کار جلسات شورا مطرح تا تصمیم نهایی در مورد آن‌ها گرفته شود.

«سید محمد میرمحمدی» تصريح کرد: این امر موجب می‌شود تا مردم به‌موقع و در اسرع وقت در جریان تصمیمات کارگروه‌ها قرار گیرند و کار آنان در دستگاه‌های اجرايي معطل نماند.

 

تشریح بسته دولت برای تحرک بخشی به اقتصاد

دبیر شورای برنامه‌ریزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این جلسه به تبیین بسته دولت برای تحرک بخشی به حوزه اقتصاد پرداخت و بابیان اینکه دولت در طول دو سال گذشته در کاهش تورم بالای 40 درصد به 15.1 درصد در شهریور امسال، کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به 11.7 درصد، افزایش بودجه عمرانی، خروج از رکود عمیق و دستیابی به رشد اقتصادی مثبت 3 درصد در سال گذشته موفق بوده است، تصریح کرد: معوقات بخش دولتی، معوقات پیمانکاران، معوقات بنگاه‌های تولیدی و معوقات مرتبط با رکود مسکن ازجمله مسائل مهمی است که دولت هنوز با آنان دست‌وپنجه نرم می‌کند.

حمیدرضا نصیری زاده بیان داشت: درعین‌حال باید دانست ارزش صادرات نفتی کشور در سه‌ماهه سوم و سه‌ماهه چهارم سال 1393 نسبت به دوره‌های مشابه سال قبل به ترتیب 23 و 49 درصد کاهش داشته و این عامل نیز درروند ایجاد رونق اقتصادی امسال تأثیر منفی گذاشته است.

رئیس سازمان مدیریت همچنین از انضباط بیشتر مخارج دولت در حوزه‌های جاری و عمرانی و کاهش هزینه‌های دولت در سال جاری خبر داد و گفت: این موارد به علت کاهش تقاضا برای برخی تولیدات داخلی، در سرعت کمتر رشد اقتصادی تأثیرگذار است.

وی در این خصوص ابراز امیدواری کرد تا دسترسی کشور به منابع ارزی خارج از کشور و تحقق رفع تحریم‌ها در ماه‌های آینده، روند حرکت به سمت رونق اقتصادی را بهبود بخشد.

حمیدرضا نصیری زاده بابیان اینکه هم‌اکنون در دوره گذار از توافق هسته‌ای تا رفع تحریم‌ها هستیم، بیان داشت: دولت در این برهه، سیاست تحریک تقاضا مشتمل بر: تحریک تقاضای دولت، رفع تنگناهای مالی و رفع تنگناهای اعتباری و همچنین برنامه‌های خاص برای حفظ و تقویت تولید را در دستور کار خود دارد و وظایفی را بر دوش سازمان مدیریت، بانک مرکزی و وزارت اقتصادی و دارایی گذاشته است.

وی برای نمونه به یکی از برنامه‌های تحریک تقاضا اشاره کرد و گفت: دولت در حال تدارک برای خرید اقساطی کالاهای مصرفی بادوام توسط کارکنان دولت و کارگران است.

 

ارائه گزارش برگزاری کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در ادامه گزارشی از روند برگزاری کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها طی هفته گذشته ارائه و تصریح کرد تعامل خوبی در شهرستان‌ها با این سازمان وجود دارد و امید است با برگزاری دوره‌ای نشست‌های کمیته‌های برنامه‌ریزی، طرح‌های عمرانی و برنامه‌های توسعه در شهرستان‌ها با سرعت بهتری دنبال شود و مسائل کلی شهرستان‌ها به سازمان مدیریت منتقل شود.

حمیدرضا نصیری زاده در این رابطه از تلاش فرمانداران برای برگزاری این کمیته‌ها تقدیر کرد.

 تشریح دستورالعمل شورای اقتصاد در خصوص واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش غیردولتی

معاون هماهنگی برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در بخش دیگری از جلسه شورا به تبیین و تشریح مصوبه شورای عالی اقتصاد در خصوص ماده 27 قانون الحاق 2 موضوع واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش غیردولتی پرداخت.

محمدرضا نبی در این رابطه گفت: دولت با توجه به کمبود شدید اعتبارات عمرانی، این مهم را در دستور کار خود دارد و دستورالعمل اجرایی این ماده‌قانونی را در 14 ماده و 22 تبصره به تصویب رسانده است.

وی سپس با تأکید بر مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تحقق این مصوبه تصریح کرد: اجرای این مصوبه می‌تواند حجم پروژه‌های نیمه‌تمام دولت را در استان کاهش دهد.

معاون سازمان مدیریت گفت: این پروژه‌ها پس از تائید در کارگروه واگذاری و کارگروه ساماندهی، در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان به‌منظور اطلاع عموم درج خواهد شد.

 

ارائه گزارش اجرای سرشماری آزمایشی در یزد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد نیز در این جلسه به ارائه گزارشی پیرامون چگونگی اجرای سرشماری آزمایشی عمومی نفوس و مسکن 95 در استان پرداخت.

محمد حمید فخرالدین بابیان اینکه این سرشماری از چهارم آبان لغایت چهارم آذرماه سال جاری در یزد ادامه دارد، تصریح کرد که مأموران آمارگیر در حال حاضر با حضور در منطقه آزادشهر در حال اجرای این طرح هستند.

وی گفت: این اقدامات در راستای آمادگی برای سرشماری عمومی نفوس و مسکن که سال آینده در سراسر کشور برگزار می‌شود، انجام می‌گیرد.

معاون سازمان مدیریت در این خصوص خواستار تأمین اعتبار لازم برای خرید تجهیزات الکترونیکی و پشتیبانی دستگاه‌ها از این طرح ملی در سال 95 شد.

 

در این جلسه مقرر شد تا اعلام مخالفت کارگروه‌ها با طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، راساً و پیش از انعکاس به دبیرخانه شورا به اطلاع متقاضیان برسد تا زمان اعلام مصوبات کارگروه‌ها، کوتاه‌تر شود.

در بخش دیگری از این جلسه، گزارش سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با بررسی هیئت 5 نفره در خصوص طرح تفضیلی شهر زارچ ارائه و بارأی اعضا، اراضی زراعی باغی از حریم شهر زارچ خارج شد.

اعضای شورای برنامه‌ریزی همچنین پس از بحث و بررسی، سند توسعه راهبردی شهرستان ابرکوه را به کارگروه آمایش استان ارجاع دادند تا موردبررسی بیشتر قرار گیرد.

در این جلسه، مصوبات کارگروه زیربنایی به‌منظور تصویب در شورا ارائه شد.

گفتنی است شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور نماینده یزد و اشکذر در مجلس، معاونان استاندار، معاونان سازمان مدیریت و مدیران دستگاه‌های اجرایی همراه بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا