یزدفردا"طی جلسه ای با حضور هیأت امنای مسجدجامع ابرکوه، رئیس اداره اوقاف شهرستان و سرپرست اداره میراث فرهنگی ابرکوه مسایل و مشکلات مسجدجامع ابرکوه بررسی شد.

به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا "  مجاهد کرباسی گفت: از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان ابرکوه می توان مسجدجامع این شهر را برگزید. این مسجد که از مساجد دوره سلجوقی به شمار می رود از نظر سبک ساختمانی جز بناهای چهار ایوانی است و قسمتهای بسیاری از آن مربوط به  دوره مغولی می باشد  از آن جمله می توان به شبستان گنبد دار مسجد اشاره کرد که متعلق به پایان سلطنت ابوسعید (ایلخانی) است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه عنوان کرد: از ویژگیهای مهم بنا دو محراب آن است. محراب اولیه آن همانند بناهای مغولی ساخته شده و به منظور اصلاح محراب اولیه، محراب دومی نیز ساخته شده است این محراب تا حدودی  قبله سابق را اصلاح می کند.

وی در جلسه ای که در محل مسجدجامع ابرکوه با حضور هیأت امنا و رئیس اداره اوقاف شهرستان در مورد ساماندهی فضای مسجد و مسائل مربوط به آن تشکیل شد افزود: با توجه به اینکه متولی مساجد اداره اوقاف می باشد و مسئولیت پیگیری تخصیص اعتبار، حفظ و نگهداری مسجد بر عهده هیأت امنا می باشد، با توجه به ارزشمند بودن بنا جهت مرمت، اجرای تأسیسات و ... می بایست طرح و نقشه توسط مشاور ذی صلاح و یا میراث فرهنگی تهیه شود و سپس با مشارکت میراث فرهنگی، اداره اوقاف و هیأت امنا، اجرای طرح صورت خواهد گرفت.

مجاهد کرباسی تأکید نمود با توجه به اینکه مسجد جامع ابرکوه در مرکزشهر واقع شده جهت بازدید کنندگان داخلی و خارجی می بایست درب مسجد در ساعات مشخصی باز باشد که مقرر می شود هیأت امنا، اداره اوقاف و خادم مسجد در این خصوص تمهیداتی بیندیشند،

گفتنی است: این بنای تاریخی ـ فرهنگی  تحت شماره 197 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا