مدیرکل راه و شهرسازی یزد با اشاره به اینکه پروژه آزاد‌راه شمال -جنوب استان یزد در اولویت کارهای اداره‌کل راه وشهرسازی یزد است گفت: با افتتاح ورودی شهر مهریز و محور يزد- تفت- سورمق تا پايان سال ارتباط یزد در کریدور شرقی -غربی استان نیز برقرار می‌شود.

یزدفردا: محمدرضا نقصان‌محمدی در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب ادامه داد:یکی از پروژه‌هایی که در صدد هستیم تا آن را به‌سامان برسانیم آزاد‌راه شمال -جنوب استان است که از ترافیک بسیار بالایی برخوردار است. این آزاد‌راه بالادست اردکان را به استان اصفهان و در پایین‌دست انار را به جنوب‌استان یعنی کرمان متصل می‌کند. در حال‌حاضر اجرای این طرح مصوب‌شده و دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا هرچه زودتر مراحل ساخت آن شروع شود.

وی در ادامه به تکمیل پروژه‌هایی که از گذشته در حال اجرا بوده‌است، پرداخت واضافه کرد:بهره‌برداری از دوبانده شدن ورودی شهر يزد - تفت-سورمق تاپايان سال جاري در دستور کار این اداره کل است که با افتتاح آن ارتباط ما در کریدور شرقی-غربی از یزد به فارس و  از شمال به  استان اصفهان و از جنوب به کرمان و فارس  متصل می‌شود. این جاده پیش از این یک بانده بوده‌است.

نقصان‌محمدی، شروع ساخت آزادراه نایین- انار را از دیگر اقدامات راه وشهرسازی یزد دانست و افزود:این آزادراه ضمن عبور از تراکم‌های جمعیتی استان ،شمال-جنوب یزد را به هم متصل می کند. البته این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌ها در انتظار اعتبار و سرمایه لازم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام‌برسد. همچنین ورودی زیرگذر مهريز نیز ۷۵درصد پیشرفت داشته است که تاکنون ۲۷ ميليارد ريال برای آن هزینه شده‌است.

وی زمان بهره‌برداری از این پروژه را پایان سال جاري دانست و درباره خطوط ریلی استان نیز گفت: در حال حاضر ساخت ۴۰درصد راه آهن یزد-اقلید تمام شده  که با ساخت کامل آن، ارتباط ریلی استان با فارس برقرار می شود. ولی هنوز تا پایان پروژه راه زیادی در پیش‌داریم که در صورت رسیدن به موقع اعتبارات می‌توان زودتر از موعد مقرر کار را به سرانجام رسانید.از طرف دیگر اگر این اتفاق بیفتد در مجموعه استان بندر خشکی توسط بخش خصوصي تشکیل می‌شود که می‌تواند ارتباطات ریلی بنادر را با هم برقرار کند که طبیعتا مرکزی خواهد بود تا برخی از بنادر کشور از طریق این خطوط ریلی با هم ارتباط داشته باشند.

نقصان‌محمدی گفت:ما در حال‌حاضر  به لحاظ خدمات ریلی در یک مفصل قوی کشوری هستیم که تقریبا ۵ راه ریلی ما در شهر بافق قرار گرفته که این ارتباطات را برقرار می‌کند.

وی در پایان درباره وضعیت راه‌های روستایی استان نیز گفت: بیشتر روستاهای ما از راه‌های مناسبی برخوردار هستند. در برخی از این روستاها نیز مانند روستاهای شهرستان بافق ،مهریز و یزد در حال بازسازی و بهسازی جاده‌ها هستیم.

وی همچنین درباره پروژه‌های قابل افتتاح استان تا پایان امسال گفت:بهسازی ۶۵ كيلومتر از راههاي روستايي در قالب ۱۹ پروژه  با هزينه كرد ۱۰۰ ميليار ريال و ۶۱ كيلومتر روكش آسفالت روستايي در قالب ۶ پروژه با هزينه كرد ۵/۶۲ ميليارد ريال به پایان رسیده که تا پایان اسفندماه به بهره‌برداری می‌رسد./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا