یزدفردا"آئين جشن سده زرتشتيان امسال در بعدازظهر شنبه ‎1‎0 بهمن ‎1‎3‎9‎4 در روستاي چم از توابع شهرستان تفت برگزار شد.

 اين جشن در شامگاه دهم بهمن‌ماه در روستاي تاريخي چم از توابع شهرستان تفت برگزار گرديد، در اين جشن زرتشتيان زيادي از اقصي نقاط کشورمان حضور بهم رسانيدند و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌هاي گوناگوني را مي‌خوانند، و بنوعي آن‌ها آرزوي رفتن سرما و آمدن گرما و نور را مي‌کنند و اميد پيروزي نور بر ظلمت را در دل تازه نگاه مي‌دارند.

اين مراسم که يکي از آيين هاي بزرگ ايرانيان قديم محسوب مي شود عصر روز شنبه با حضور جمعي از مسئولين استان و استقبال خوب هموطنان در حاشيه روستاي تاريخي چم صورت گرفت و در ابتداي اين مراسم طبق سنوات گذشته با سرود اي ايران" و گاتاخواني همراه گرديد و سپس با دکلمه خواني نيز ادامه پيدا کرد.

برگزار کنندگان اين مراسم همچنين ميزبان مسئوليني از استان بودند. مسئولين و معاونين اين اداره کل نيز مهندس شرافت مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان را همراهي نمودند.

در حاشيه برگزاري اين مراسم مديرکل ميراث فرهنگي استان اشاره نمود: برگزاري جشن هاي مختلف در ميان ايرانيان از جايگاه خاصي برخوردار بوده؛ جشن هايي با يک ويژگي‌مشترک و آن اينکه همگي در پيوند با پديده ‌هاي طبيعي، کيهاني و اقليمي بوده اند که از جمله آن جشن سده يا آيين سده سوزي بوده است.

شرافت خاطر نشان کرد: جشن سده جشني بزرگ نزد ايرانيان بوده و هست و اين جشن ضمن اينکه با سرور و شادي همراه است، نمونه کامل يک جشن اصيل و تمام عيار ايراني نيز بشمار مي آيد.

به گواه متون تاريخي، سده جشن پيدايش آتش است. روايات متعددي هست درباره دليل برگزاري اين جشن توسط ايرانيان باستان؛ در برخي از روايات تاريخي آمده است که چون صد روز که از زمستان بزرگ مي‌گذشت ايرانيان جشن سده را برپا مي‌کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا