یزدفردا" بر اساس نتایج نخستین نتایج سرشماری و آمارگیری و نفوس برداری در سال ۱۳۳۵، جمعیت مردان تهرانی بسیار بیشتر از زنان بوده است.

 به گزارش  فرادید، نخستین نتایج سرشماری و آمارگیری و نفوس برداری ۱۳۳۵ حکایت از آن داشت که تهران با بحران کمبود «زن» مواجه بوده است.


نتایج این سرشماری همچنین نشان می‌داد که ۵۴ درصد از ساکنان تهران بی‌سواد بودند و در دهات و بخش‌های حومه تهران فقط ۲۶ درصد مردم سواد خواندن و نوشتن داشتند.

این نتیجه سرشماری که روز 29 تیر ماه 1337 رسماً در تهران منتشر شده همچنین می‌گوید که نفوس شهرستان تهران و تراکم جمعیت در این شهر فوق‌العاده بوده است، یعنی در هر کیلومتر مربع ۲۵۳ نفر و در هر مایل مربع ۶۵۵ نفر زندگی می‌کردند.

حال آنکه بر اساس گزارش منتشر شده در سالنامه اداره آمار سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۵ میلادی که تراکم جمعیت در کشورهای بلژیک و هلند در مقام اول بوده و تراکم جمعیت ۸۵۸ نفر در هر مایل مربع بوده است که در مقام مقایسه معلوم می‌شود که تهران در درجه سوم در تمام جهان قرار داشته است.

این آمارها می‌گویند در شهر تهران در مقابل هر ۱۰۰ نفر زن ۱۱۲ مرد وجود داشته؛ حال آنکه سرشماری سال ۱۳۳۵ نشان می‌دهد در تهران ۱۸۲ هزار مرد جوان وجود داشته که سن آنها بین ۱۷ تا ۳۷ سال بوده و ازدواج هم نکرده‌اند و در مقابل آنها فقط ۵۳ هزار دوشیزه ازدواج نکرده وجود داشته است.

تصاویری که در ادامه مشاهده می کنید مربوط به تهران در میانه عصر پهلوی است.

 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا