اگر بگوییم مرد اصفهانی یزد ، سید محمد رضا سید حسینی مرد اول این روزهای تاریخی برای شهر یزد است ،نه اغراق کرده ایم و نه سخن به گزاف گفته ایم

به نام خدا
این روزها روزهای خوبی برای شهرتاریخی و البته جهانی و با فرهنگ کهن و ارزشمند ایساتیس ،یزد ؛شهر قنات و قنوت و قناعت است .
اگر بگوییم مرد اصفهانی یزد ، سید محمخد رضا  سید حسینی  مرد اول این روزهای تاریخی برای شهر یزد است ،نه اغراق کرده ایم و نه  سخن به گزاف گفته ایم

اما مثلثی که بیشترین نقش را در این زمینه داشتند

اگربه تاریخچه تلاش برای ثبت جهانی بنگریم خواهیم دید این تلاش سالها توسط افراد مختلف برنامه پی گیری و نهایت آن شد که می بینیم .

هرچند سخن به درازا می کشد اما نیاز بازگو کردن آن مهم تر از کوتاه شدن سخن است .

استارت جهانی شدن یزد از کجا شروع شد ؟

در زمانی شرافت شهردار دوره اول شورای شهر یزد  و سید حسینی  رییس سازمان گردشگری   و خادم زاده هم رییس میراث فرهنگی تلاش ها آغاز  ولی متاسفانه  نافرجامی ماند  .

شهرداری که متولی اصلی شهر است برای برون رفت از معضلی لا ینحل به نام بافت تاریخی که همه به فکر فرار از آن بودند شهرداری ناحیه تاریخی خود را از سالها پیش تر ایجاد کرده بود .

و برای تغییر چهره  بافت تاریخی  دست بکار شده بود  و با سروسامان دادن به بافتی که هرگوشه آن زخمی شده  بود و تنها به مخروبه شبیه بود تا محل سکونت یزدی ها .

، افغانی ها و عرب ها به عنوان اکثریت ساکنین بافت تاریخی تنها چیزی بودند که گردشگران خارجی آن را شهره جهانی کرده بودند ،اقدام به تغییر چهره بافت نمود و با کاه و گل نمای تمامی کوچه پس کوچه های بافت تاریخی را نو،نوا کرد .

پروژه امیر چقماق اولین پروژه بزرگ  برای بازسازی بافت تاریخی یزد بود با اختصاص اعتبار از طرف وزارت مسکن و شهرسازی و طرحی که میراث فرهنگی تصویب کرده بود با شروع ساخت دیواره های آن آغاز شد .

در ادامه حرکت شهر یزد برای جهانی شدن  با مدیریت شهرداری و با ایجاد سازمان بهسازی و نوسازی بافت تاریخی و نظارت میراث فرهنگی خیابان امام خمینی از میدان شهید بهشتی تا میدان امیر چقماق در طرح بدنه سازی و نوسازی قرار گرفت .

با حضور  مهندس سید حسینی اولین رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از ادغام گرزدشگری و صنایع دستی در میراث فرهنگی و رفتن مهندس خادم زاده به پایگاه پژوهشی شهر یزد تلاش ها برای ثبت جهانی ادامه پیدا کرد هرچند که نتایج آن نتوانست در ثبت جهانی موثر باشد.

  در همین راستا شهرداری یزد با تخصیص اعتبار برای  شهرداری ناحیه تاریخی یزد  تلاش خود را برای قابل سکونت کردن بافت تاریخی برای یزدی ها  آغاز کرد .

این حرکت ادامه یافت و تلاشهای دیپلماسی  برای ثبت جهانی نافرجام ماند و شهرداری با آمدن آرامون ،شایق و میروکیلی  در دولت نهم و دهم  و وزارت مسکن هم با سازمان مسکن  سازان پروژهایی را جسته و گریخته در جهت بهسازی بافت و تملک بناهای پیش بینی شده با نظارت میراث فرهنگی انجام دادند.

دولت تدبیر و امید و امید به ثبت جهانی

با درایت میرمحمدی استاندار یزد ،سید محمد رضا سید حسینی که عشقش به بافت تاریخی زبانزد بود ،  به عنوان معاون عمرانی استانداری منصوب شد و جالب اینکه  استاندار یزد دلیل انتخاب سید حسینی برای معاونت امور عمرانی را بازدید از کارهای وی در زمینه تغییر کاربری خانه های بافت تاریخی  به هتل و موارد کاربردی ذکر می کند  و شرافت هم رییس میراث و عظیمی زاده هم مجددا به عنوان شهردار یزد منصوب شد .

با مثلث سید حسینی معاونت امور عمرانی ،شرافت میراث فرهنگی  ،عظیمی زاده شهردار یزد عزم یزد برای ثبت جهانی شدن جدی شد .

میراث با استفاده از مشاوران خارجی برای به نتیجه نشستن تلاشها دیپلماسی ثبت جانی و استفاده از نیروهای بومی و جوان و حمایت همه جانبه معاون عمرانی و تلاش شهرداری ،طرح ثبت جهانی را از صفر شروع کرد .

در این راه تلاش مهندس عظیمی زاده شهردار یزد و همچنین شورای شهر در اجرایی کردن برای بهسازی بافت تاریخی دوچندان شد  به نوعی که کل کوچه و پس کوچه های بافت تااریخی مجددا زیر سازی و کف سازی شد و بدنه سازی تمام معابر بافت تاریخی به صورت اساسی صورت گرفت و زمانی که ارزیاب یونسکو آمد با بهت و تعجب به تلاش یزدی ها نمره بیست داد.

و نتیجه تلاش و همبستگی یزدی ها شد، ثبت جهانی یزد که اگر نبود این همبستگی همانگونه که سالهای گذشته نتوانسته بودند، الان هم نمی شد .

و لازم است که همگی تلاش خود را برای حفظ این انسجام و وحدت به کار بریم و با قدرشناسی از تمامی کسانی که در این راه تلاش کردند،فضای ادامه کار را ایجاد کنیم .

قدردانی ازدولت تدبیر و امید و استاندار که در به وجود آمدن این فضا سهم بسزایی داشته و همچنین معاون امور عمرانی استانداری که می تواند با افتخار از او به عنوان "مرد اصفهانی یزد" نام برد و شرافت که از بدو شروع طرح چه در شهرداری ، مسکن سازان و میراث فرهنگی در این زمینه تلاش کرد و کل پروژه ثبت جهانی را از صفر تا حصول نتیجه مدیریت کرد وشهردار یزد مهندس عظیمی زاده که تمام هم و غم خود را برای بافت تاریخی به کار برد و با اجرای طرح های  بزرگی چون  خیابان مسجد  جامع ،  قیام  ،میرچقماق ، بعثت و  دهها طرح کف سازی و بدنه سازی در بافت تاریخی کاری کرد کارستان  و به قول خودش داروی تلخی که لازم بود برای درمان یزد خورد به یزد خوراند و پای تمام جوسازی ها و هوچی گری ها ایستاد (هرچند که نود درصد از جو ایجاد شده برای خیابان قبام درد کرسی شورای شهر بود اما ایستاد و شانه از زیر بار مسئولیت خارج نکرد و چه بسا بعضی از اعضای شورای شهر که  جو سازی  ها را شهردار پاس دادند و الان در صف اول جشن می ایستند؟


البته به جز مورد خیابان قیام که تعدادی از اعضا کوتاهی کردند  در بقیه موارد شورای اسلامی شهر یزد در پشتیبانی از اجرای طرح های اجرا شده نقش اساسی داشتند .


این سخنان به معنای نا دیده گرفتن خیل عظیم نیروهای فکری و انسانی دیگر که در این عرصه تلاش کردند نیست .
بی شک این افتخار به یاد ماندنی حاصل یک کار تیمی وسخت کوشی عده ای  است که شبانه روزی وقت گذاشتند .

تمامی کسانی که در میراث فرهنگی استان و کشور چه در گذشته و چه  حال و تمامی مدیران و کارکنان زحمتکش  میراث فرهنگی استان و شهرداری یزد و استانداری یزد و تمامی ادارات مرتبط با موضوع که همه نقشی حتی کوچک در این بین داشته اند

اما زبان تقدیر و تشکر برای این عزیزان توان آفرینش جملات در شان ایشان را ندارد .

پس در کوتاه سخن می گوییم


سید حسینی عزیز، مرد اصفهانی یزد ،همتت را قدر می دانیم

مهندس شرافت عزیز شرافتت را پاس می داریم 

عظیمی زاده که عظمت یزد را در دوران حضورت به رخ جهانیان کشیدی....

و تمامی کسانی که در این راه تلاش کردید

همراهیتان را ارج می نهیم

انشالله برکات این حرکت عظیم خیر و برکت شود در زندگی شما

و خانواده ی محترمتان که در این راه سختیهای بسیاری را  تحمل کردند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا