فرماندار شهرستان بافق ضمن قول مساعد در همکاری همه جانبه حفاظت از منابع آب ،خواستار پیگیری جدی شركت آب منطقه اي یزد جهت ممنوعيت دشت هاي آزاد منطقه بافق شد و ادامه داد : در اجراي طرح نصب كنتورهاي هوشمند چاه هاي آب و خاموشي زمستانه چاههاي كشاورزي تمام دستگاه هاي شهرستان با شركت آب منطقه اي هماهنگ و همراه هستند و این سخت گیری ها به نفع شهرستان است تا اين ماده حياتي براي نسل هاي آينده هم حفظ شود.

محمدزاده رحمانی  افزود: شوراي حفاظت  از منابع آب بخاطر حياتي  بودن مسئله  آب، از جمله شوراهایی است که از اهميت ويژه اي برخوردار است .
 مدير حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي  یزد با بیان این مطلب که  آب يكي از بزرگترين چالش  ها و دغدغه مسئولين كشور است اظهار داشت: اگر روند كاهش بارش ها و برداشت بي رويه آب از چاه ها ادامه يابد و اقدامات حفاظتي اساسي صورت نگیرد، حیات استان  به خطر می افتد.
 محمدرضا حکیمی افزود :   آمارها، از 15 سال گذشته تا به حال 20 درصد كاهش بارندگي رانشان می دهند  و پيش بيني شده با توجه به پديده تغيير اقليم تا 20 سال آينده نيز 20 درصد كاهش بارندگي داشته باشیم .
وي با بيان اين مطلب كه استان يزد آب سطحي ندارد و تمام منابع آبي آن از آب زيرزميني تأمين مي شود افزود: تغذیه سفره هاي آب زيرزميني نیاز  به  بارندگي خوب  چه از نظر زماني و چه از نظر مدت بارش دارد  تا روان آب ایجاد  و رودخانه ها جاري شوند و سفره  آب زیرزمینی تغذيه گردد ولي بارندگي در استان يزد  با توجه به میزان  بارندگی و مدت بارش ها در حدي نيست كه روان آب قابل توجهی ایجاد نماید و باعث  تغذیه  سفره آب زیرزمینی  گردد  و  همچنین با برداشت بی رویه  از سفره ها ی آب زيرزميني  باعث افت  مستمر سطح آب در سفره آب زیرزمینی گردیده است.  
حکیمی  اعلام نمود:   تنها دشتي كه در شهرستان بافق آزاد است  دشت كوير درانجير است که   با پیگیری انجام شده  ،گزارش ممنوعیت دشت  در دست تهیه بوده و در آینده نزدیک  بعنوان دشت ممنوعه اعلام می شود .
این مقام مسئول ادامه داد: در سال 95 طرح خاموشي زمستانه چاههاي كشاورزي برای اولین بار در استان اجرا گردید که در اين طرح حدود 44 ميليون متر مكعب آب صرفه جويي شد، مدت زمان خاموشي زمستانه چاههاي كشاورزي   در سال گذشته  به طور متوسط یك ماهه بود كه در سال جاري حداقل  به 45 روز افزایش می یابد که با  هماهنگي كشاورزان، مدير جهاد كشاورزي ،نماينده محيط زيست  و شرکت آب منطقه ای یزد برنامه ریزی و اجرا می شود که این  اقدام  يك فرهنگ سازي براي كشاورزان است.
 حکیمی خاطر نشان ساخت: از  دیگر اقدامات حفاظتي ، اصلاح وتعدیل پروانه های بهره برداری چاه کشاورزی براساس جدول آب قابل برنامه ریزی و دستورالعملهای ابلاغ شده از وزارت نیرو می باشد .
 مدیر حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با بیان این مطلب که وزارت نیرو  بر اساس ماده 45 قانون  توزیع عادلانه آب  براي چاههای غیرمجاز و چاه های مجاز دارای اضافه برداشت  دستور العملي به نام جبران خسارت به  سفره های آب زيرزميني تهیه و  ابلاغ كرده که براساس سوابق بهره برداری و مطابق نرخ اعلام شده توسط شورای اقتصاد محاسبه و به مالکین اینگونه چاه ها ابلاغ  گردیده و در صورت عدم پرداخت از طریق مراجع قضائی پیگیری و اقدام می شود.
حکیمی اعلام نمود: با  تجهیز  کلیه چاه ها به کنتور هوشمند اضافه برداشت ناشی از  ساعات کارکرد ،کنترل و مدیریت مصرف آب به کشاورزان داده می شود.
وی در پایان سخنانش  گفت: با مدیریت صحیح و صرفه جوئی در مصرف آب از به خطر افتادن حیات استان جلوگیری کنیم و در همین راستا خواستار همکاری بیشتر  تمامی  دستگاه  های شهرستان جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی  منابع آب زیرزمینی  با شرکت آب منطقه ای یزد  شد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا