یزد فردا : آبادی هشت خانواری میل سفید بخش خرانق از توابع شهرستان اردکان که در منطقه سخت گذر قرار دارد، روز یکشنبه با حضور مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر ، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مسئولان استان یزد،شهرستان و مردم منطقه برقدار شد.

ولی الدین مصلحتی شربیانی، مجری طرح برق رسانی روستایی توانیر در آیین بهره برداری از طرح برقرسانی به میل سفید خرانق افزود: ببیشتر آبادی های بالای 10 خانوار که در مناطق سخت گذر قرار دارد و راه دسترسی به این آبادی ها بسیار سخت است، برق دارند .
وی اضافه کرد: این امر باعث شد تا سختی کار و عملیات اجرایی برق‌رسانی به این مناطق دو چندان شود و هزینه های اجرای عملیات برقرسانی نیز بالا رود.
وی با اشاره به مزایای برق رسانی به مناطق کم جمعیت روستایی و مشاهدات خود از این مسأله، اظهار کرد: برق رسانی به این روستاها باعث ایجاد رونق در منطقه و توسعه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی شده است.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه همزمان با عید غدیرخم ، برق رسانی به میل سفید انجام شد ، گفت: این طرح در ایجاد رضایتمندی مردم ، ایجاد امنیت در گستره کویر و نیز اشتغال زایی موثر بود.
وی تصریح کرد: ساکنان این منطقه با بهره مندی از برق ، یک واحد مرغداری با هشت فرصت شغلی ایجاد کردند که به زودی به بهره برداری خواهد رسید .
محمد رضا تابش در ادامه با بیان اینکه وضعیت برق استان بسیار خوب و پایداری شبکه در سطح بالایی قرار دارد،تصریح کرد: سال گذشته خاموشی ها 160دقیقه بود که به 80دقیقه کاهش یافت که این عدد بسیار بالایی است.
وی اظهار کرد: حدود 85درصد مصرف برق اردکان صنعتی است،این رقم اعتبار خوبی برای تخصیص و جذب بودجه است.
وی بیان کرد، آبادی زیر 10خانواده نداریم، برق نداشته باشد و در بعضی از مزارع هم فعالیت تولیدی انجام می شود، در کنار این مزارع واحد های مرغداری و دامداری با مشارکت مردم برق رسانی شده یا برقرسانی به آن مناطق در کانون توجه قرار دارد.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان یزد نیز با بیان اینکه برق عامل توسعه است ، گفت: برق شبکه های روستایی استان از پایداری مناسبی برخوردار است.
وی بدون اشاره به آمار اضافه کرد: در سال جاری 10 برابر کمتر خاموشی نسبت به آمار کشوری سال گذشته داشته ایم .
محمد حسن صباغ زادگان گفت: استان یزد از نظر تاریخی ، اقتصادی ، اجتماعی ، امنیتی موقعیت خاصی دارد و مساله برق در این استان اهمیت دوچندانی دارد .
برای برقرسانی به میل سفید که هشت خانوار جمعیت دارد، سه میلیارد و 400میلیون ریال هزینه شد که از این مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبار عمرانی ، یک میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبار برقرسانی روستایی شرکت توانیر و بقیه نیز از محل کمک های مردمی تامین و پرداخت شد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
بر اساس سرشماری آبان ماه سال 1395، از یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت استان یزد، 85درصد در مناطق روستایی و آبادی ها زندگی می کنند.
برپایه تقسیمات کشوری هر محل که 20خانوار و 100نفر جمعیت داشته باشد، روستا و در مناطقی که جمعیت آن کمتر از 20خانوار باشد، آبادی گفته می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا