به بیان مسئول بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد، از ابتدای بهمن 340 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان، بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد: سید خلیل موسوی خاطر نشان کرد: بیماری تب‌ برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی به شدت واگیر دام است که درصورت شیوع می‌ تواند خسارات اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری استان وارد نماید.

وی تصریح کرد: بدین جهت، در راستای کنترل بیماری و جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی، از ابتدای بهمن ماه واکسیناسیون 340 هزار رأس دام سبک و سنگین، با مشارکت 40  تیم در بخش دولتی و خصوصی درحال اجراست.

موسوی افزود: واکسیناسیون در کنار سایر برنامه‌های بهداشتی همچون رعایت ضوابط قرنطینه‌ای، فعال کردن حوضچه ضدعفونی ورودی دامداری‌ها، جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام، دفن بهداشتی و مناسب لاشه‌های تلف شده، تغذیه مناسب دام، یکی از راه های مهم کنترل و جلوگیری از بروز این بیماری محسوب می شود.

این مقام مسئول با اشاره بر آنکه، رعایت ضوابط بهداشت فردی همچون: پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی های بین دامداری ها نیز نقش بسزایی در پیشگیری از این بیماری دارد؛ بر این موضوع تأکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: از جمله نشانه های این بیماری، بی حالی، بی اشتهایی، ایجاد تورم دهان، ترشحات کشدار، لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان می باشد که دامداران می توانند؛ در صورت مشاهده، جهت اطلاع رسانی به دامپزشکی و کسب اطلاعات بیشتر با سامانه 1512 تماس برقرار نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا