گرجستان یکی از کشورهایی است که جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری برای دیدن دارد. گرجستان را شاید بتوان کشور کلیساها نام نهاد چون تنها در تفلیس مرکز آن در حدود ۵کلیسای بسیار معروف وجود دارد. این کشور کلیساهای تاریخی و منحصر به فردی دارد.

یزدفردا؛ یکی از جذابترین کلیساهایی که گردشگران می‌توانند در تور گرجستان در این کشور ببینند، کلیسای صخره‌ای گرجستان است. این کلیسا یک کلیسای خاص در جهان است که در روستای کاتسخی قرار دارد. کلیسای صخره‌ای گرجستان در غرب این کشور بر روی یک صخره ساخته شده است. ارتفاع این صخره از زمین، در حدود ۴۰متر است.

معرفی کلیسای صخره‌ای

به گزارش سفر باتو ، کلیسای صحره‌ای گرجستان بر طبق منابع تاریخی، مربوط به قرن ۴میلادی است. این کلیسا ابتدا در جهت اعتقادات مردم این منطقه ساخته شد. پس از گسترش مسیحیت در گرجستان، مردم صخره و کلیسای آن را نمادی از زندگی دانستند. گفته شده است ساخت صخره در بین قرنهای ۶ تا ۸ به وسیله مسیحیان ساخته شد تا محلی برای نیایش خداوند برای مردن باشد. این کلیسا اکنون نیز محل نیایش مردم گرجستان است و مردم بر این اعتقادند که قطعه‌های صلیب مسیح در این کلیسا قرار دارد.

معماری کلیسای صخره‌ای گرجستان

کلیسای صخره‌ای گرجستان، کلیسایی کوچک است که از یک انبار شراب و سه سلول با دیوارهای آن شکل گرفته است. این کلیسا بر روی یک ستون ناهموار قرار دارد. خرابه‌های کلیسای سابق که این کلیسا روی آن، ساخته شده است نیز هنوز بر جای مانده است. ابعاد سالن کلیسای صخره‌ای گرجستان در حدود ۴.۵ × ۳.۵ متر است. معماری این کلیسای صخره‌ای طبق معماری قرون وسطی از سنگ ساخته شده است. در زیر کلیسا مکانی مستطیلی وجود دارد که شباهت زیادی به دخمه دارد. گفته شده از این مکان برای دفن مردگان استفاده می‌شده است. کلیسا در ارتفاع ۴۰متری از سطح زمین واقع شده است و برای طی کردن ارتفاع ۴۰متری صخره، پلکانی آهنی در نظر گرفته شده است که بالا رفتن از آن شاید برای جوانترها آسان‌تر باشد.

کلیسای صخره‌ای گرجستان تا سال ۱۹۴۴ ناشناخته بود. در این سال برخی از باستان‌شناسان به این منطقه رفتند تا مکان را مورد کاوش قرار دهند. این افراد به عنوان اولین کسانی که این منطقه را بررسی کردند دریافتند خرابه‌های این کلیسا که مربوط به قرن ۹ و ۱۰ میلادی است در دهه ۹۰ در چند بار، مرمت شده است. تحقیقات باستان‌شناسان در این منطقه سبب مشخص شدن ارزش تاریخی و معنوی این صخره شد.

قوانین کلیسای صخره‌ای گرجستان

کلیسای صخره‌ای گرجستان، داستان‌های مخصوص به خود را دارد. گفته شده است راهبی در این کلیسا زندگی می‌کند. این راهب گاهی برای دیدن طرفداران و شاگردان خود از صخره پایین می‌آید و سپس دوباره به صخره باز می‌گردد و به زندگی و عبادت در کلیسا ادامه می‌دهد. آنچه که سبب شده است زندگی این راهب برای گردشگران جذاب باشد این است که راهب این کلیسا فردی خلافکار بوده است که با تغییر شیوه زندگی خود و ریاضت توانسته است به مقام راهبی کلیسا دست یابد. این راهب زندگی خود را با امکانات بسیار کم در کلیسا آغاز کرده و سپس با کمک مردمی که به کلیسا می‌رفتند توانسته است زندگی خود را مجهز کند.

برای بازدید از کلیسای صخره‌ای گرجستان، قوانینی در نظر گرفته شده است که مردم و توریست‌ها ملزم به رعایت آنها هستند. یکی از این قوانین این است که خانم‌ها حق بازدید از کلیسای صخره‌ای را ندارند. شاید این قانون از نظر بسیاری از گردشگران، جالب نباشد اما مجبورند آن را رعایت کنند. همه توریست‌های خارجی، نمی‌توانند از کلیسا بازدید کنند و این امکان تنها برای عده کمی از آنها امکان‌پذیر است. جالب است بدانید که عکاس‌ها نیز آزادی خاصی برای ورود به کلیسا و عکس گرفتن از آن را ندارند و این امکان تها از طریق اجازه راهب کلیسا، امکان‌پذیر خواهد بود.

چگونه به کلیسای صخره‌ای گرجستان برویم؟

گرجستان مساحت زیادی ندارد. بنابراین در سفر به این کشور چه شخصی باشد و چه با تور گرجستان همراه شوید به راحتی می‌توانید از کلیسای صخره‌ای دیدن کنید. زمانی که در تفلیس هستید می‌توانید با وسیله نقلیه خود به استان ایمرتی رفته و از شهر چپاترا دیدن کنید. فاصله این شهر تا روستای کاتسخی، در حدود  ۵کیلومتر است. این روستا برای مردم گرجستان از محبوبیت خاصی برخوردار است. علت این محبوبیت وجود کلیسای صخره‌ای آن است. قرار گرفتن کلیسا بر بالای صخره و وجود پله‌های آهنی خاص آن، شاید امکان بالا رفتن برای همه را به آسانی فراهم نمی‌کند. آنچه کمتر به آن توجه شده است چشم‌انداز زیبای صخره و طبیعت و فضای اطراف آن است. شاید جنبه معنوی کلیسای صخره‌ای بر جنبه طبیعی زیبا و چشم‌نواز فضای اطراف آن، سایه افکنده باشد اما این جذبه طبیعی زیبا از چشم طبیعت‌دوستان، دور نمی‌ماند.

کلیسای صخره‌ای گرجستان در سفر گرجستان با تور سفر باتو اثری است که برای علاقمندان تاریخ، هنر و معماری جذابیت خاصی خواهد داشت. بنابراین توریست‌هایی با این سلیقه‌ها، برای دیدن کلیسای صخره‌ای گرجستان، می‌توانند با تور گرجستان همراه شوند و از بیرون کلیسا آن را مشاهده کنند زیرا امکان ورود به کلیسا برای تمامی گردشگران خارجی وجود ندارد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا