افتتاح اتاق ویژه وکلا با همکاری و تعامل موثر مسئولین اداره کل زندان ها و کانون وکلای دادگستری استان یزد در راستای حفظ شان و کرامت و تامین رفاه وکلای محترم دادگستری به هنگام ملاقات با مددجویان صورت گرفت.

یزدفردا:افتتاح اتاق ویژه وکلا با همکاری و تعامل موثر مسئولین اداره کل زندان ها و کانون وکلای دادگستری استان یزد در راستای حفظ شان و کرامت و تامین رفاه وکلای محترم دادگستری به هنگام ملاقات با مددجویان صورت گرفت.

 اتاق ویژه ملاقات وکیل و موکل در زندان مرکزی یزد با حضور مدیرکل زندان ها، رئیس کانون وکلا، اعضای هیئت مدیره و مسئول کمیسیون رفاهی کانون وکلا و جمعی از پرسنل اداره کل زندان های استان یزد در روز دوشنبه مورخ ۸ مهر ماه ۹۸ افتتاح گردید. افتتاح اتاق ویژه وکلا با همکاری و تعامل موثر مسئولین اداره کل زندان ها و کانون وکلای دادگستری استان یزد در راستای حفظ شان و کرامت و تامین رفاه وکلای محترم دادگستری به هنگام ملاقات با مددجویان صورت گرفت.

در حاشیه و قبل از این مراسم، نشست صمیمی با حضور رضا ذوالفعلی نژاد، مدیر کل زندان ها، دکتر محمد حسین جعفری، رئیس کانون وکلای دادگستری، سید ضیا فاطمیون و احمد دهقانی اعضای هیئت مدیره کانون وکلای استان، حمیدرضا زارع رئیس زندان مرکزی، اسلام افشون، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان و سید محسن منتظری، مسئول کمیسیون رفاهی کانون وکلا برگزار شد. در این نشست ذوالفعلی نژاد، مدیر کل زندان های استان، کانون وکلای استان یزد را کانونی پویا و سرزنده توصیف نمود و اظهار داشت: افتتاح اتاق ویژه ملاقات با مددجویان در جهت رفاه و کرامت وکلای‌دادگستری نقش بسیاری دارد. وی همچنین ضمن اشاره به نیاز مددجویان به مشاوره حقوقی، از وکلا دعوت نمود با استفاده از امکانات صدا و سیمای زندان در جهت بیان مواد قانونی مرتبط و آگاهی بخشی به مددجویان گام بردارند. ذوالفعلی نژاد همچنین از وکلای خیّر خواست در آزادی زندانیان غیر عمد در قالب ساز و کار ستاد دیه مشارکت نمایند. وی ضمن ابراز تاسف از عدم آگاهی مردم و برخی از مسئولین از فعالیت های ارزشمند در زندان، به تشریح فعالیت های زندان پرداخت و افزود: این اقدامات شامل فعالیت ۲۵ روحانی در بحث احکام، اخلاق و حفظ قرآن؛ تحصیل مددجویان از نهضت سواد آموزی تا دانشگاه؛ کسب رتبه برتر در بین استان‌های کشور در حوزه حرفه‌آموزی در سال گذشته و آموزش چهار هزار و ۵۰۰ نفر با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی؛ فعالیت تمام کارگاه های موجود در زندان؛ انتخاب زندان مرکزی استان یزد به عنوان پایگاه کتاب و کتابخوانی کشور در سال گذشته؛ آموزش افراد جامانده از تحصیل؛ آزادی ۱۸۲ نفر از زندانیان توسط ستاد دیه از طریق خیرین و برگزاری جشن های گلریزان و برنامه ماه مهربانی در صدا و سیمای مرکز یزد؛ حمایت از خانواده های زندانیان در قالب انجمن حمایت به صورت ماهانه؛ حمایت از زندانیان آزاد شده و ایجاد اشتغال پایدار در قالب خرید تجهیزات و اعطای وام توسط مرکز مراقبت بعد از خروج؛ کسب رضایت اولیای دم برای محکومین به قصاص در هشت مورد می باشد.

ذوالفعلی نژاد یکی از عوامل بازدارنده در تکرار جرم را حرفه آموزی، اشتغال و کسب درآمد دانست. وی تاکید کرد: تمام درآمد حاصل از اشتغال زندانیان به خود زندانیان تعلق می گیرد. این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصلاح نگرش جامعه به زندانیان کاری بسیار مشکل است، افزود: تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌ایم به طوری که در سال ۹۶ یک نفر و در سال ۹۷ حدود ۲۲۰ نفر از مددجویان مشغول به کار شده اند.

وی گفت: احکام قضایی باید با در نظر گرفتن سایر شرایط فرد مجرم صادر شود و تعداد زیاد عناوین مجرمانه و قوانین ناکارآمد در افزایش جمعیت زندانیان تاثیر بسیاری دارد. مدیر کل زندان های استان ضمن اشاره به اصل کاهش جمعیت زندانیان بیان داشت: باید در جهت طبقه بندی کامل زندانیان قدم برداریم که خوشبختانه تا حدود زیادی در این زمینه موفق بوده ایم.

در ادامه دکتر محمد حسین جعفری، رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد معرفی دستاوردهای زندان های استان یزد را از نظر جنبه های ملی، بین المللی، حقوق شهروندی و حقوق بشری ایران بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: قوه قضاییه و زندان های ایران با وجود مشکلات و تحریم ها در این زمینه مظلوم واقع شده‌اند و ما باید با کار رسانه ای بازتاب اقدامات ارزشمند خود را به دیگران معرفی کنیم.

رئیس کانون وکلای استان اظهار داشت: اقدامات جامعه شناسانه و روانشناسانه مسئولین اداره کل زندان ها باید مورد تقدیر قرار گیرد و باید از تجربه گرانبهای اینگونه افراد در حوزه‌های تصمیم گیر فرهنگی استفاده شود. وی با اشاره به اینکه کارگاه انسان سازی در اداره کل زندان های استان همچنان فعال است، کار با افرادی که شخصیت اجتماعي آن ها شکل گرفته است را کاری طاقت فرسا ولي ارزشمند و قابل اجر معنوي دانست. این استاد دانشگاه ضعف بزرگ جامعه در حوزه های اجرایی و تقنینی را عدم شایسته سالاری عنوان نمود و گفت: متاسفانه مشکلات عدم شایسته سالاری در کشور در حوزه های دادگستری و زندان نمود و متجلي مي گردد و قضات شریف دادگستری، سازمان زندان‌ها و بخشی از وکلای دادگستری درگیر ناهنجاري ها و عدم رعايت حقوق عمومي هستند.

دکتر جعفری اظهار داشت: وکلای دادگستری به صورت روزانه با ارائه مشاوره های حقوقی رایگان و فعالیت به عنوان وکیل معاضدتی و تسخیری در اداره معاضدت قضایی کانون وکلای استان در کنار مسجد امیر چخماق در حال خدمت رسانی به مردم هستند. وی پیشنهاد داد: مددجویان با داشتن دو شرط با اساس بودن دعوی و عدم بضاعت مالی و معرفی نامه از طرف اداره کل زندان ها می توانند از خدمات اداره معاضدت کانون وکلا استفاده نمایند. دکتر جعفری ابراز امیدواری نمود: با تلاش دو جانبه کانون و اداره کل زندان ها زحمات و خدمت‌رسانی رایگان و بدون چشم داشت وکلای دادگستری در جهت اصلاح نگرش جامعه به وکلا و جلب بیشتر اعتماد عمومی موثر باشد. در پایان رئیس کانون وکلای استان و هیات همراه از بخش های جدید و در حال احداث زندان مرکزی یزد بازدید کرد. لازم به ذکر است با کمک کانون وکلای استان آزادی دو تن از زندانیان جرایم غیرعمد در زمینه نفقه و مالی فراهم شد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا