رحیمی: چشمه صلح معادلات منطقه را پیچیده‌تر می‌کند

یزدفردا:دود عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به چشم کودکان و زنانی می‌رود که یا مجبور به ترک وطن می‌شوند و یا جسد هم وطنان خود را در خون می‌بینند.

 

به گزارش خبر فوری، چهارشنبه هفته ای که گذشت رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در پیامی توئیتری آغاز عملیات چشمه صلح را در شمال سوریه اعلام کرد. عملیاتی نظامی که دود آن به چشم غیر نظامیان رفت و آنچه در فضای مجازی دست به دست می‌شود چهره‌های معصوم کودکان در خون غلتیده است.

به این بهانه نگاهی می‌اندازیم به واکنش برخی چهره‌های شناخته شده به این اقدام اردوغان که به بهانه مبارزه  با داعش انجام می‌دهد و گویی در کوتاه مدت هم قصدی برای پایان این غائله ندارد.بیشتر بخوانید

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی ایران در نطقی حمله ترکیه به کردستان سوریه را محکوم کرد وی در این سخنان اردوغان را به صدام شبیه کرد و رفتار وی با مردم کرد شمال سوریه را ددمنشانه خواند اینجا ببنید

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: مخالفان و مدافعان حمله ترکیه به شمال سوریه، هر دو در تصاویر، قربانی شدن و نجات کودکان را نشان می دهند اما روشن است که با عملیات جدید نظامی به نام چشمه صلح ، معاملات سوریه پیچیده‌تر و برون رفت از بحران طولانی‌تر شده و ترکیه ⁩ نیز در وضعیتی جدید در جهان اسلام و عرب قرار خواهد گرفت.

عبدالکریم حسین زاده، نائب رئیس فراکسیون امید و نماینده کُرد مجلس هم در واکنش به حمله ترکیه به سوریه در توئیتی نوشت: هر دردمندی باید در کنار کردهای مظلوم سوریه بایستد. انفعال بین المللی مقابل لشکر کشی ریاکارانه اردوغان با هدف خشکاندن چشمه صلح، نشانه جهانی بودن مرض تبعیض است. دولتمردان ما برخلاف مدعیان دروغین صلح، چشم بر این فاجعه نبندند و با قاطعیت و به نام ایران، آن را محکوم کنند.  او این توئیت را با هشتگ اردوغان منتشر کرد.بیشتر بخوانید

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت نیز در پستی اینستاگرامی می نویسد : در 24 ساعت گذشته با پیشروی ترکیه در خاک سوریه هزاران نفر از کردهای این کشور مروح آواره و کشته شده اند به طور قطع اردوغان نمیتواند نام این نسل کشی را مبارزه با داعش بگذارد .

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز در پستی اینستاگرامی در این ارتباط می نویسد: خدایا در جواب فرشتگان که به سفاکی انسان معترض بودند چه گفتی ؟ چرا نشانه هایش را نمی بینیم؟ فریادرسی جز تو نیست .. و در در زیر عکس منتشر شده خود می نویسد سیل آوارگان بی پناه سوریه..

احسان شریعتی پسر دکتر شریعتی نیز در یادداشتی در نکوهش جنگ افروزی ترکیه می نویسد:  جنگ‌افروزی اخیر ارتش ترکیه در مرزهای کردستان سوریه تصمیمی آشکارا خلاف مصالح مشترک منطقه‌ای ملت‌های خاورمیانه و در نگاه جهانیان و وجدان‌های بیدار کشورهای همسایه، اقدامی نابخردانه و محکوم به شکست است. مردم ترکیه از دولت این کشور انتظار دارند که به حل مشکلات اجتماعی-اقتصادی درونی خود بپردازد و در خارج کشور، و بويژه در منطقهٔ رنجور و آسیب‌دیدهٔ خاورمیانه، از هرگونه تنش‌آفرینی‌ کور قومی و فرقه‌ای بپرهیزد و سیاست گسترش صلح و دوستی میان خلق‌های منطقه را درپیش گیرد. روشنفکران مسلمان ایرانی که تاکنون آثار و افکارشان سخت مورد توجه مردم ترکیه و جنبش نواندیشی اسلامی بوده است، خواستار توقف تخاصم نظامی و حل مسایل و مشکلات جاری میان همهٔ همسایگان و نیروهای سیاسی منطقه از راه گفتگو، رعایت متقابل مصالح و حقوق مشترک و اصول دیپلماتیک بین‌المللی و امیدوار به آتش‌بس فوری، بازگشت به میز مذاکره، و نمایش همبستگی میان ملت‌ها، به پیشگامی نیروهای آگاه، مستقل و عدالت‌خواه منطقهٔ خاورمیانه .

کیهان کلهر موسیقی‌دان و نوازنده برجسته ایرانی در جریان برگزاری یک کنسرت در لندن ضمن اجرای قطعه‌ای برای کودکان کرد، در اعتراض به حملات ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه، کنسرتش در استانبول را لغو کرد. بیشتر بخوانید

آنچه در این میان اهمیت دو چندان پیدا می‌کند فارغ از روابط حسنه سیاسی کشورها باهم، محکوم کردن اقداماتی است که نتیجه اصلی آن کشته و آوار شدن زنان و کودکان بیگاه کرد در نتیجه اقدام نمایشی رجب طیب اردوغان در قبال مردم شمال سوریه است.

ترکیه به احتمال زیاد به سوریه حمله می‌کند و احتمال بازگشت داعش به منطقه زیاد است؛

سوریه در آستانه بازگشت بحران؛ اردوغان به دنبال احیای خلافت عثمانی

ایران و روسیه چه واکنشی نسبت به اقدام ترکیه خواهند داشت؟


CNBC در گزارش خود تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، ترکها آماده ورود به سوریه شده اند. شمال سوریه عمدتا کرد نشین است و کردها بدون شک مانعی بزرگ در راه نفوذ داعش در سالهای اخیر در این کشور بوده اند.

 

به گزارش خبر فوری، پس از  اعلام این خبر که ترکیه آماده است با تمام قوا وارد شمال سوریه شده و از الان مقدمات این هجوم را فراهم کرده است، سازمانهای بین المللی واکنشهای شدیدی نشان داده و این اقدام را محکوم کردند. سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی احتمالی ترکیه در این منطقه شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم روز دوشنبه در واکنش به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تاکید کرد که تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که ترکیه در تمامی شرایط به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

مساله مهم اما این است که ابعاد این اقدام احتمالی ترکیه چقدر است و چه تاثیراتی بر کشورهای اطراف دارد. در این گزارش سعی داریم مروری بر این موضوع داشته باشیم.

جنون ترکیه؛ کوتاهی ترامپ و احتمال بازگشت داعش

CNBC آمریکا طی گزارشی ضمن اشاره به حوادث اخیر سوریه و اقدامات مداخله جویانه اردوغان در آن، از دولت ترامپ به علت کم کاری در این منطقه به شدت انتقاد کرد.

CNBC در گزارش خود تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، ترکها آماده ورود به سوریه شده اند. شمال سوریه عمدتا کرد نشین است و کردها بدون شک مانعی بزرگ در راه نفوذ داعش در سالهای اخیر در این کشور بوده اند. طبق گفته این وبگاه آمریکایی، سازمانهای آمریکایی تقریبا مطمئن هستند که ترکیه علی رغم هشدار ترامپ و مصاحبه تلفنی با رجب طیب اردوغان، به زودی وارد سوریه می‌شود.

CNBC گفته که آمریکا احتمالا وارد درگیری ترکیه در سوریه نشود چرا که آن را مربوط به دفع داعش یا چیزی شبیه آن می‌داند. برت مک گرگ(مسئول سابق کمپین آمریکا در امور سوریه و مبارزه با داعش) در توییتی گفته که این حادثه بدون شک به علت اشتباه ترامپ در مورد خروج نیروهایش از سوریه بوده و هدیه ای به داعش خواهد بود. نشانه ها حاکی از این است که با شکسته شدن سد محکم کردها در شمال، داعش نفوذ و قدرت بیشتری در سوریه بیابد.


 

جبهه سوم؛ امپراتوری اردوغان

بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا با باز گذاشتن دست ترکیه در دخالت در سوریه عملا در حال بازگرداندن التهاب به سوریه است. حالا به جز جبهه مقاومت(ائتلاف ایران، سوریه و روسیه) و جبهه سلفی( عربستان، امارات، مخالفان تکفیری) جبهه سومی به رهبری ترکیه ایجاد شده و سعی دارد با اندیشه های بازگشت خلافت عثمانی و گرایشات نو اخوانی یک ائتلاف جدید را در سوریه ایجاد کند.

اردوغان مدتهاست به دنبال فتح سوریه به نفع خود است. طبق گزارش العالم، اردوغان در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل به وضوح از توطئه آنکارا علیه تمامیت ارضی سوریه پرده برداشت؛ وی در این سخنرانی مساحت منطقه امن مورد نظر ترکیه را به طول 500 کیلومتر و عمق 30 تا 50 کیلومتر تعیین کرد.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از رسانه های ترکیه جزئیات بیشتری را از نقشه "منطقه امن" ترکیه به این شرح منتشر کرد: در این طرح 10 شهر ساخته می شوند و در هر روستا 30 هزار نفر اسکان می یابند. هر شهر نیز 140 روستای تابع دارد که در هر یک از آنها 5 هزار نفر ساکن هستند. در این شهرها و روستاها هم ده ها مدرسه و یک دانشگاه و چند مسجد و تعدادی بیمارستان و چند ورزشگاه و شهرک صنعتی و کشاورزی ساخته خواهد شد. هزینه ایجاد این مجموعه حدود 25 میلیارد دلار است که آنکارا آن را از کمک های بین المللی تأمین خواهد کرد.


 

قصد ترکیه از ورود به سوریه چیست؟

نکته جالب این است که ترکیه برای اولین بار نیست که در شمال سوریه دخالت کرده و به دنبال افزایش قدرت خود در این منطقه است. طبق گفته بی بی سی، در سال 2016 بود که ابتدا ترکیه از شورشیان داعشی شمال حمایت کرد و به آنها سلاح داد. از آن سال ترکیه از برخی نیروهای شورشی سوریه در مقابل برخی دیگر مثل نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کرد و سعی کرد جبهه‌ خود را تشکیل دهد.

طبق گفته رویترز، ترکیه قصد دارد تا عمق 480 کیلومتر فضای حیاتی برای خود در سوریه دست و پا کند( از رود فرات در شرق تا مرز عراق در غرب) تا بتواند هم مرزهای خود را امن نگه دارد و هم اپوزیسیونی که تابع خود باشد در سوریه ایجاد کند. تمرکز اصلی ترکیه هم احتمالا دو شهر راس العین و تل ابیض باشد. دو شهری که موقعیت استراتژیک مهمی داشته و 100 کیلومتر هم از هم فاصله دارند.  

از نظر رویترز، این دو شهر از این جهت مهمند که در منطقه شمالی کردنشین سوریه، نسبتا عرب نشین هستند و نفوذ در آنها و نفرت پراکنی نسبت به کردها در آنها آسان تر است.


 

واکنش ایران و روسیه چه خواهد بود؟

از گزارش اخیر رویترز درباره تحولات اخیر سوریه این بر می‌آید که روسیه و ایران از طرفی حرکت اخیر ترکیه در سوریه را نمی‌پذیرند اما از طرف دیگر، هیچکدام دوست ندارند مقابله جدی با ترکیه داشته باشند چون به نقش ترکیه در منطقه واقفند.

سخنگوی کرملین هر چند گفته که ترکیه باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد اما بر این تاکید کرده که این کشور حق دارد از خودش دفاع کند. رویترز تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه دست ارتش این کشور که مورد حمایت ایران و روسیه است باز می‌شود تا بار دیگر بر شمال این کشور تسلط بیابد.


 

نباید فراموش کرد که دولت سوریه سالها است به دنبال این است که با کردهای شمال مذاکره کرده و ائتلاف رسمی تشکیل دهد و با اقدامات ترکیه بار دیگر شرایط برای چنین اقدامی میسر خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا