یزدفردا:تکنولوژی در دنیا با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت و توسعه است. در کشور ما نیز در بخش‌های بسیاری کسب و کارها همسو با تکنولوژی درحال توسعه هستند و از فناوری‌های روز درفعالیت های خود بهره می‌برند. در این بین مقوله‌ای که توانست در حوزه‌های مختلف و بسیار زیادی انقلاب کند فعالیت‌های داده محور در فضای (bigdata) بود.

 

می‌توان گفت داده‌ها در این بازه زمانی نقش بسیار اساسی ایفا می‌کنند و بسیاری از فعالیت‌های روزمره را معطوف به بهره‌گیری از کسب‌وکارهای داده محور کرده است. در این مقاله به این مبحث می‌پردازیم که چگونه می‌توان از این فن‌آوری در بازار مسکن بهره برد، و کاربری که به دنبال اجاره آپارتمان در تهران‌پارس است را از طریق این سیستم راهنمایی کرد؟

داده‌ها بسیار ارزشمند هستند و باید به بهترین شکل از داده‌ها استفاده کرد. البته داده هم همچون نفت نیاز به استخراج دارد و باید از یک منبع که اطلاعات خام در اختیار دارد، آن مشخصات برداشت و با پردازش آن یک محصول نهایی تولید شود.

امروزه داده‌های بسیاری در بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال اپلیکیشن‌های فعال درحمل‌ونقل، با تحلیل داده‌هایی از محل تردد کاربران، میزان ترافیک را می‌سنجند و اپلیکیشن‌های کرایه خودرو با بهره‌گیری و پردازش این داده‌ها نرخ کرایه را محاسبه و فعالیت‌های دیگری از قبیل شناسایی محل سوار و پیاده شدن و درخواست راننده را از همین طریق انجام می‌دهد.
این تنها بخشی از فعالیت‌های روزمره شما است که توسط داده‌پردازی در فضای اینترنت انجام می‌شود و می‌توان گفت از ابتدای روز تا انتهای شب با این پروسه در ارتباط هستید. شاید مطلع نباشید ولی حتی کلید واژه‌هایی که شما در گوگل ثبت می‌کنید را هوش‌مصنوعی برای راهنمایی بهتر به شما به کار می‌گیرد.

اما در پس این انتقال اطلاعات یک مدیر یا محاسبه‌گر وجود دارد که این فرآیند را برنامه‌ریزی و اعمال می‌کند. به علمی که به استخراج و محاسبه داده‌ها کمک می‌کند هوش‌مصنوعی یا یادگیری ماشینی می‌گویند. در نتیجه این هوش‌مصنوعی است که در تمام امور روزمره ما تأثیر گذاشته و بسیاری از کارهای ما را آسان کرده است.

کارهایی که شاید خودتان از نحوه انجام آن آگاه نباشید و صرفا به عنوان یک مصرف کننده به آن نگاه می‌کنید. اما همین فعالیت شما گستره ارتباطی را افزایش داده و باعث می‌شود اطلاعاتی که وارد این پروسه می‌کنید، در نهایت به عملکرد بهتر یا افزایش کاربری اشخاص دیگر منجر شود. به عنوان مثال روشن بودن اینترنت و جی‌پی‌اس شما در حال رفتن به محل کارتان اطلاعاتی از ترافیک آن منطقه را وارد سیستمی می‌کند که کاربران دیگر بتوانند بهترین مسیر را برای رفت‌وآمد انتخاب کنند.

این مبحث در بازار املاک هم صدق می‌کند. مدتی است مجموعه‌ای دانش بنیان در این زمینه‌ آغاز به فعالیت کرده و از هوش‌مصنوعی برای پیشبرد اهداف خود در بازار املاک بهره می‌برد. یکی از بزرگترین آنها که این سیستم را وارد کشور کرده، سامانه کیلید است که می‌توان به عنوان سکاندار شرکت‌های دانش بنیان که هوش‌مصنوعی را به بازار مسکن آورد از آن نام برد.

این مجموعه صرفاً برای خریدوفروش ملک از هوش‌مصنوعی استفاده نمی‌کند و قدمی فراتر برداشته و در کنار این افزایش سرعت و کیفیت در انجام معاملات، به مباحث کلان بازار مسکن نیز می‌پردازد.

مباحثی همچون تخمین قیمت مسکن که توانسته قیمت هارا به ارزش واقعی املاک نزدیک‌تر کند و به مالکان این امکان را دهد تا به راحت‌ترین شکل که همانا وارد کردن کد پستی 10 رقمی است بتوانند ارزش واقعی ملک خود را بدانند. گفتنی ‌است دقت این تخمین بسیار بالا است و می‌توان گفت در دنیا این ضریب خطای پایین زبانزد مجموعه‌های فعال در این حوزه است.

لازم به ذکر است هوش مصنوعی برای تخمین قیمت، همان کار نیروی انسانی را در زمان کمتر و حجم بالاتر انجام می‌دهد. نیروی انسانی برای تخمین قیمت ملک، شاخصه‌هایی راهمچون سال ساخت، نوع ساخت، موقعیت ملک و ... درنظر می‌گیرد و بر همان مبنا با در نظر گرفتن قیمت منطقه و آخرین معاملاتی که در ملک‌های مشابه صورت گرفته قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. به عنوان مثال هنگامی که عبارت اجاره آپارتمان دریان نو، را جستجو می‌کنید هوش مصنوعی تمام فایل‌های موجود را به شمان نشان داده و حتی مواردی که به درخواست‌های شما نزدیک است را همانند اجاره آپارتمان شهرآرا پیشنهاد می‌دهد.

هوش‌مصنوعی نیز همان مولفه‌ها را در نظر می‌گیرد و با محاسبه آنها خروجی متناسب با نیاز کاربر ارائه می‌دهد. در سایت کیلید کافی است تنها با وارد کردن کدپستی ده رقمی خود، تمام اطلاعات کاربردی ملک مورد نظر خود را مشاهده کنید. همچنین میانه و میانگین نرخ معاملات در منطقه نیز به شما ارائه می‌شود تا تصمیم بهتری برای سرمایه خود بگیرید. گفتنی است در کنار این مباحث روند رشد یا کاهش معاملات نیز در قالب نمودار دراختیار شما قرار می‌گیرد، تا راحت‌تر بتوانید برای سرمایه خود تصمیم بگیرید. در این میان کیلید اقدام به تولید محتوای تخصصی در بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه فعالیت خود بپردازد و در بخش کیلید مگ به انتشار برساند.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا