بازرس کل استان یزد روز سه‌شنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه ( اول تا هفتم تیرماه ) در گفت و گو با خبرنگاران گفت: شفاف نبودن برخی قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها خود زمینه‌ساز بروز برخی موارد تخلف‌ در سیستم اداری و اجرایی است که برای برون‌رفت از آن باید نسبت به اصلاح آنها اقدام کرد.

حجت‌الاسلام اکبر طالبی افزود: برای پیشگیری از فساد اداری باید ابتدا زمینه‌های بروز آن شناسایی و سپس نسبت  به اصلاح مقررات مورد نیاز  توسط نمایندگان اقدام شود.

وی ادامه داد: در این خصوص هرکجا احتیاج به اصلاح و تغییر است باید به صورت دقیق مسایل بررسی و بر حسب ضرورت و نیازها برای قانونگذاری توسط نمایندگان با پیگیری مراجع ذیصلاح در راستای اهداف نظام و انقلاب مقدس اسلامی و خدمت به مردم مومن و ولایتمدار اقدام کرد.

این مسوول در ادامه به نقش همکاری مردم و خبرنگاران با بازرسی و انعکاس مطالب دقیق و مستند در موضوع‌های مختلف برای بررسی، پیگیری، پیشگیری و اصلاح امور به عنوان یک موضوع مهم اشاره کرد و همکاری همگان را بیش از گذشته خواستار شد.

طالبی همچنین به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بر اساس آیات و روایات توسط آحاد جامعه اشاره کرد و تحقق آن را یک وظیفه بزرگ واجب دینی ذکر کرد که نقش مهمی در کاهش ناهنجاری‌ها و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

بارزس کل استان یزد در ادامه به اهم فعالیت‌های یک سال گذشته این مجموعه بر اساس مقررات اشاره کرد و از ثبت ۵۲ گزارش تخلف و معرفی ۱۲۰ نفر به مرجع رسیدگی تخلفات سازمانی خبر داد و گفت: بعد از کسب نتایج قطعی بازرسی‌ها در این موارد ۲۱ نفر به دادسرا معرفی شدند.

طالبی، هدف دستگاه قضا را جذب مشارکت عمومی برای جلوگیری از فساد ذکر کرد و گفت: در یک سال گذشته  ۲۲ پرونده برنامه‌ای و ۶۰ پرونده موردی در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفت و در این راستا ۶۱ گزارش تهیه و ۲۰۶ پیشنهاد ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: در این مدت  ۳۰۰ مورد نامه پیشنهادی و هشداری از سازمان بازرسی به دستگاه‌ها و مدیران مختلف ابلاغ شد که نقش مهمی در ارتقای آگاهی‌ها به قوانین و پیشگیری داشته که این روند به خاطر اهمیت موضوع با قوت ادامه دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه مدیران دستگاه‌ها در حقیقت سرمایه‌های انسانی و ظرفیت‌های توسعه‌ای نظام محسوب می‌شوند ادامه داد: به منظور حراست از ظرفیت‌های مختلف نظام توجه به پیشگیری از جمله اولویت‌های اجرایی سازمان بازرسی است.

طالبی به شعار امسال اشاره کرد و گفت: تحقق نامگذاری سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید تعیین شده، رویکرد جدی سازمان بازرسی است و همه باید در کنار هم برای اجرای کامل آن از هیچ کوششی دریغ نکنند که موضوع محوری است .

وی همچنین با بیان این‌ که عملکرد دستگاه‌ها همواره به صورت دقیق از سوی سازمان بازرسی نظارت می شود، تصریح کرد: دستگاه‌های خدمت‌رسان به خصوص بانک‌ها، مخابرات و شهرداری‌ها باید بیش از پیش توجه به حقوق شهروندان و رعایت موارد قانونی را در دستور کار  قرار دهند.

وی در پایان به سوالات خبرنگاران در خصوص نظارت و بازرسی جدی بر عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از بروز هرگونه فساد و در راستای تحقق اهداف نظام و خدمت به مردم پاسخ داد.

هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ در اثر بمب گذاری در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی آیت الله بهشتی نخستین رییس دیوان عالی کشور پس از انقلاب اسلامی به همراه ۷۲ تن از اعضای این حزب به درجه رفیع شهادت نایل آمدند،/ منبع خبر: ایرنا

 

عکس از: مجید دهقانی زاده










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا