یزدفردا " روز پنجم  فروردین ماه در استان یزد به نام روز شهرستان اردکان نامگذاری شده است.به همین جهت چند جاذبه این شهرستان را معرفی میکنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:شهرستان اردكان بر سر راه تهران به كرمان و بندرعباس قرار گرفته و بیش از 24 هزار كیلومتر مربع وسعت دارد. نام اردكان از دو واژه "ارد" به معنی مقدس و "كان" به معنی مكان تشكیل شده است. این شهر در روزگار آبادانی آن در محلی بنام زردك قرار داشته و دیوارهای تاریخی آن هنوز پابرجاست. این شهرستان دارای سه بخش مركزی، بخش خرانق و بخش عقدا می باشد.طبیعت سحرانگیز این شهرستان و جذابیت های موجود در آن باعث شده؛ این منطقه به صورت یکی از نقاط جذاب استان یزد درآمده و بسیاری از علاقه مندان به طبیعت عازم این خطه شوند.
روستای خرانق
از مهمترين بخشهاي ديدني شهرستان اردكان خرانق است كه در 50 كيلومتري اين شهرستان و در مسير جاده اردكان به طبس و طريق الرضا قرار دارد. ارتفاع متوسط خرانق از سطح دريا 1670 متر است که از شمال به كوه هامانه از جنوب به كوه خوانزاواشتري، از غرب به كوه بندروچك چك مركز شهرستان اردكان و از مشرق به صحرا و ريگزارهاي حدفاصل ساغند و خرانق محدود است.
براساس گزارش هاي به جا مانده از مورخين، هيربدان زرتشتي در سال 24 هجري شمسي مصادف با دوازدهمين سال سلطنت يزدگرد از قديمي ترين آبادي هاي منطقه نام برده شده كه يكي از آنها خرانق است. قدمت قلعه برج و باروي روستا به زمان ساسانيان باز مي گردد كه در كتاب (جامع مفيدي) چهار هزار سال ذكر شده است.
از آثار تاريخي خرانق مي توان به مسجد جامع و منارجنبان اشاره كرد مسجد جامع خرانق بين قلعه و در كنار حسينيه كوچك خرانق قرار دارد كه از يك شبستان و صحن كوچك تشكيل شده و در ضلع شمالي صحن منار نسبتاً قطور و بلندي تعبيه شده كه داراي 3 طبقه و دو رديف پله براي رفت و برگشت است و اين در حالي است كه اين منار يكي از باارزش ترين مناره ها و رقيب منارجنبان اصفهان است.
از ديگر بناهاي معروف بخش خرانق اردكان كاروانسرايي است كه از زمان گذشته تاكنون به علت قرار گرفتن در مسير جاده اردكان يزد و ديگر استانهاي جنوبي و شيراز به مشهد مقدس محلي براي توقف مسافران بوده است گفته مي شود. باني اين كاروانسرا شاهزاده ولي ميرزا فرزند فتحعلي شاه قاجار بوده است.
براساس اين گزارش بناي اين كاروانسرا آجري است و در چهار بدنه آن به قرينه ايوان احداث شده كه ايوان شاه نشين در وسط و در ايوان كوچكتر در طرفين قرار دارد. از ديگر محلهاي تاريخي و ديدني خرانق مي توان به پل انتقال آب (آبراه خرانق)، شترگلو، روستاهاي خوش آب و هواي درند و هامانه نيز مي توان نام برد. زيره، برگه زردآلو، كشك شتر و زردك از جمله سوغات هاي خرانق است.
زیارتگاه پیر سبز(پیر چکچک)زرتشتیان
زیارتگاه پیر سبز در 52 كيلومتري شمال شرقي يزد در نزدیکی شریف آباد (اردکان) در دامنه ی کوهی در یک سراشیبی تند و در دره عمیقی در بخش "خرانق اردکان" قرار دارد و گفته می شود نام "چک چک" یا "چک چکو" از صدای قطره های آبی گرفته شده که از صخره ای می چکد.
بر اساس باورهای مردم، این مکان مقدس جایگاه پنهان شدن "حیات بانو یا نیک بانو"، یکی از شاه دخت‌های ساسانی می باشد که در هنگام حمله ی تازیان به این مکان گریخته و پناه گرفته بود و بعدها چوپانی او را در خواب می ‌بیند و نیک بانو به او می‌ فرماید تا بنای پیر سبز را بنیان گذارد. دراین نیایشگاه درخت کهنسالی وجود دارد که به باور زرتشتیان، این درخت عصای نیک بانو دختر یزد گرد آخرین پادشاه ساسانی است که پس از فرورفتن در زمین به درخت بزرگی تبدیل شده است.
نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آنها "خیله" می گویند.
در داخل یکی از اتاق ها نیز چاهی به عمق بیش از 50 متر وجود دارد که زرتشتیان به نیت برآورده شدن حاجتشان، نخی را بر دور طناب این چاه گره می زنند. هر سال، زرتشتیان تمام دنیا، بین چهاردهم تا هجدهم ژوئن برای انجام مراسم مذهبی در اینجا جمع می شوند. از مراسم ویژه ی این مکان می توان به خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، پختن نوعی آش و غذاهای دیگر برای نذورات و دستگیری از مستمندان اشاره کرد.
 
 
کارگاه های ارده گیری
اردکان! شهر حلوا و ارده های شیرین و خوش طعم. یکی دیگر از جذابیت های شهرستان اردکان، ارده های خوشمزه آن است که باعث می شود خاطره ای شیرین بر ذهن مسافران این دیار باقی بماند. در این میان کارگاه های ارده پزی هم جایگاه ویژه گردشگری یافته و علاقه مندان زیادی را به سمت خود فرا می خواند.
مسجد جامع اردکان
این مسجد كنار بازار و در محله قدیمی شهر واقع و از قرن دهم هجری قمری برجای مانده است. این مسجد یك در چوبی كوچك دارد و یكی از زیلوهای قدیمی آن تاریخ 1038 هجری قمری را نشان می دهد.
مقبره آیت الله خاتمی
آیت الله سید روح الله خاتمی شامگاه دوشنبه دهم رمضان سال ۱۳۲۴ هجری قمری در اردکان دیده به جهان گشود. دوران کودکی را با شاگردی در نزد پدر و مادر خویش سپری کرد. سید روح الله خاتمی تحصیلات تکمیلی خود را در حوزهٔ علمیهٔ اصفهان به سرانجام رسانید و از فشارکی اجازهٔ اجتهاد گرفت. حاج میرزا علی آقای شیرازی، شیخ محمد خوانساری، سید محمد نجف‌آبادی و حاج رحیم ارباب از جمله استادان او بودند.
پس از پیروزی انقلاب، وی با حکم آیت‌الله خمینی به عنوان امام جمعهٔ اردکان و پس از ترور آیت الله صدوقی به سمت امام جمعهٔ یزد و نمایندهٔ امام در آن دیار منصوب شد. آیت‌الله سیدروح الله خاتمی روز پنجم آبان ماه ۱۳۶۷ شمسی درگذشت.
فرودگاه انگلیسی ها
یکی دیگر از دیدنی های شهرستان اردکان؛ فرودگاه مخروبه انگلیسی ها است که از این آثار هم می توان به عنوان جاذبه های گردشگری این شهرستان نام برد. شایسته است با معرفی این چنین دیدنی های ناشناخته به گردشگران، مقدمه ای برای حضور علاقه مندان در این اماکن فراهم شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 یزدفردا

 

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا