رئیس ستاد مناسب سازی شورای شهر یزد با اشاره به اینکه مناسب سازی امروز به یک گفتمان تبدیل شده است، گفت: در کنار مناسب سازی معابر شهری به مناسب اندیشه‌ها و فرهنگ برخورد با معلولان نیاز داریم.

سپنتا نیکنام صبح سه‌شنبه در جلسه ستاد ملی مناسب سازی که با حضور رئیس سازمان بهزیستی و دو تن از معاونان وزیر به میزبانی شورای شهر یزد برگزار شد، اظهار داشت: یزد همواره به بهره‌مندی از همدلی بین دستگاه‌ها و مسئولان شهرت داشته اما امروز شاهد این همدلی در امر مهم مناسب سازی بین مسئولان کشور نیز هستیم.
وی افزود: گفتمان مناسب سازی اکنون در شهر جهانی یزد شکل گرفته اما در کنار آن به مناسب سازی اندیشه ها و فرهنگ برخورد با معلولان نیز نیاز داریم.
نیکنام تصریح کرد: مناسب سازی وقتی اتفاق می افتد که مردم از مسئولان پیشی بگیرند و در این زمینه و مطالبه گر باشند و مناسب سازی اندیشه‌ها نیز کم کم شکل گرفته و باور داریم که موانع فرهنگی نسبت به موانع فیزیکی اگر مشکلات بیشتری ایجاد نکنند، اثرگذاری آنها کمتر نیست.
عضو شورای شهر یزد تاکید کرد: باور داریم که هیچ فرهنگ سازی از نظر ما برای معلولان بزرگتر از فراهم کردن شرایط حضور معلولان در سطح اجتماع نیست و شرط این فرهنگ سازی، حضور معلولان در اجتماع و شرط تحقق این مهم، رفع موانع فیزیکی است.
وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی و رفع موانع در معابر شهری توسط شهرداری‌ها انجام می شود، افزود: برای هدایت شهرداری‌ها به این مسیر باید دغدغه مندی مناسب سازی در شوراها شکل بگیرد و باید جایگاه مناسبی برای شوراها به عنوان سیاستگذاران شهری مدنظر قرار گیرد.
نیکنام تاکید کرد: اگر وحدت رویه بین شوراها و شهرداریهای شهرهای مختلف انجام دهند، اتفاقات خوبی می افتد و اصلی‌ترین اتفاقی که در یزد افتاد، اختصاص رقمی از بودجه شهرداری برای مناسب سازی بود.
وی تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی است که اختصاص ردیفی از بودجه شهرداری‌ها به مقوله مناسب سازی اتفاق بیفتد و شوراهای شهر باید این موضوع را پیگیری کنند.
نیکنام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استاندارد نبودن برخی مناسب سازی ها، عنوان کرد: اکنون اتوبوس‌های جدید مناسب سازی شده با نرخ 5 میلیارد تومان خریداری می شود در حالی که تنها یک رمپ دارد و باید دستگاهی در آن نصب شود تا برای نابینایان و ناشنوایان نیز قابل استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها و بانک‌ها نیز مناسب سازی را در حد ایجاد یک رمپ انجام داده اند، افزود: در بسیاری از موارد حتی این رمپ‌ها نیز استاندارد نیستند .
نیکنام بر ضرورت همکاری و هم افزایی دستگاه‌های خدمات رسان نظیر شرکت‌های آب، برق، گاز، مخابرات تاکید و اظهار امیدواری کرد: همه دستگاه‌ها بتوانند سفیران مناسب سازی و سفیران امید در جامعه باشند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا