نشست رسانه ای دکتر میرمحمدی رییس دانشگاه  علوم پزشکی یزد  در هفته سلامت


یزدفردا "مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا"دکتر میرمحمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در اولین روز هفته سلامت در یک نشست رسانه ای  به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد .

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت: در هفته سلامت از سند جامع سلامت استان كه براي نخستين بار تدوين شده است، رونمايي مي‌شود.

دكتر سيدجليل ميرمحمدي در نشستي خبري به مناسبت هفته سلامت با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهاني در سال جاري اظهار داشت: اكنون يك سوم جمعيت جهان در مناطق شهري ساكن هستند به طوري كه نزديك به 2 ميليارد نفر جمعيت دنيا در مناطق شهري ساكن هستند و پيش‌بيني مي شود در آينده دو سوم جمعت جهان در شهرها سكونت يابند كه نياز به يك برنامه ريزي براي سلامت اين جمعيت ضرورت دارد. چرا كه در شهرها با انواع بيماريها و معضلات بهداشتي مانند ترافيك، مديريت پسماندها، انواع آلودگيها، بيماريهاي شهرنشيني و... مواجه هستيم.

وي ادامه داد: در اين هفته بايد به گونه‌اي برنامه ريزي شود كه روساي ادارات و مديريت عالي شهرستانها براي كاهش مشكلات بهداشتي مردم ساكن در شهرها برنامه ريزي و سياست گذاري نمايند.

وي ضمن تشريح برنامه‌هاي هفته سلامت در استان يزد به رونمايي از سند جامع سلامت استان در اين هفته اشاره كرد و افزود: براي اولين بار در استان سند جامع سلامت تدوين شد. اين سند برنامه‌هاي مختلفي براي پيشگيري از بيماريها و ارتقاء سلامت و درمان را داراست كه با رونمايي از آن، برنامه براي اجرا به مسؤولين و روساي ادارات ذيربط داده مي‌شود و پيش‌بيني مي‌گردد در سال 89 حداقل 30 برنامه سند اجرايي شود.

وي نواختن زنگ سلامت در مدارس استان، برپايي نشست مشترك اعضاي شوراي سلامت استان و شهرستانها، عيادت از بيماران، تجديد ميثاق با شهداي عرصه سلامت، همايش مردمي شهر و سلامت در قالب پياده روي همگاني با حضور پزشكان، همايش پزشكان ترك اعتياد و دخانيات، هم انديشي پزشكان مراكز ترك اعتياد را از ديگر برنامه‌هاي هفته سلامت استان عنوان كرد.

مير محمدي همچنين‌ افتتاح اورژانس 115 جاده‌اي بافق – يزد، افتتاح كلينيك دندانپزشكي شهيد بهشتي در مهريز، افتتاح خانه بهداشت در شهرستانهاي خاتم، دستگردان طبس، بيده، راه اندازي آمفي تئاتر شبكه بهداشت صدوق، توجه به بحث سلامت و شهرنشيني در خطبه هاي نماز جمعه، تفاهم نامه با شهرداران براي ايجاد و توسعه فضاهاي سبز شهرها و همچنين نصب وسايل ورزشي در پاركها را از پروژه‌هاي افتتاحي در اين هفته ذكر كرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با اشاره به پروژه‌هاي افتتاح شده در سال 88 گفت: افتتاح بيمارستان اردكان پس از 16 سال، جذب دانشجو در دانشكده داروسازي براي نخستين بار، افتتاح مركز بهداشتي درماني تركان هرابرجان و عشق‌آباد طبس، پروژه قلب و سي‌سي يو در بيمارستانهاي تفت و مهريز و بخش ام‌ آر ‌آي و سنگ شكن در بيمارستان ميبد، آغاز به كار شعبه بين‌الملل دانشگاه علوم پزشكي يزد و افتتاح دو اورژانس جاده‌اي در استان از جمله پروژه هاي افتتاحي در سال گذشته بودند.

وي در ادمه خاطر نشان كرد:‌ در سال 89 پروژه هاي متعددي افتتاح خواهند شد كه بزرگترين آنها افتتاح بخش سوختگي بيمارستان شهيد صدوقي است كه داراي مساحت بالغ بر 6 هزار مترمربع مي‌باشد و با هزينه 6 ميليارد تومان به بهره‌برداري مي‌رسد.

وی در ادامه گفت : بر اساس استانداردها به ازای هر یک میلیون نفر باید هزار تخت بیمارستانی موجود باشد در حالی که در استان یک میلیون نفری یزد بیش از دو هزار و 700 تخت بیمارستانی وجود دارد.

وی افزود: با این وجود در زمینه افزایش تختها در برخی شهرستانهای استان برنامه ریزیهایی انجام شده است که بر اساس آن تعداد تختهای بیمارستان طبس از 86 تخت به 140 تخت و بیمارستان رهنمون یزد از 150 تخت به 280 تخت اشفزایش خواهد یافت.

60 تخت جدید سوختگی در استان یزد راه اندازی می شود

میرمحمدی خاطرنشان کرد: به زودی نیز 60 تخت سوختگی به ظرفیت تختهای بیمارستان شهید صدوقی یزد اضافه می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این در بخش خصوصی نیز دو مجوز برای راه‌ اندازی بیمارستان قلب یزد و بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) سپاه صادر شده و امید می رود این بیمارستانها نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

میرمحمدی با بیان اینکه ارزانترین قیمت خدمات تشخیصی و درمانی در سطح کشور متعلق به استان یزد است، عنوان کرد: وضعیت بیمارستانهای دولتی در یزد به مراتب از بیمارستانهای خصوصی بهتر است و بسیاری از تجهیزات پزشکی، اتاق عمل، پزشکان متخصص و فوق تخصص، MRI، سی تی اسکن و بسیاری از تجهیزات دیگری که در بیمارستانهای دولتی استان یزد وجود دارد در هیچ یک از بیمارستانهای خصوصی استان وجود ندارد.

ضعف هتلینگ بیمارستانهای دولتی یزد به سرعت رفع می شود

وی بیان داشت: تنها ضعف استان یزد در بخش خدمات بیمارستانی، خدمات هتلینگ بیمارستانها بود که این بخش نیز ظرف یک سال اخیر روند بسیار خوبی را طی کرده است به نحوی که هم اکنون امکانات هتلینگ بیمارستان دولتی افشار یزد با هیچ از بیمارستانهای خصوصی کشور قابل مقایسه نیست.

میرمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: هم اکنون 30 تا 40 درصد تختهای بیمارستانی استان یزد هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی توسط بیمارانی از سایر استانها اشغال شده و استان یزد هم اکنون به مرکز مهم پزشکی جنوب و جنوب شرق کشور تبدیل شده است همچنین اكمك‌هاي خيران به بخش بهداشت و درمان در استان يزد قابل توجه بوده است و كمك‌هاي ميلياردي از سوي برخي خيران صورت گرفته است.
وي افزود: از جمله اين كمك‌ها مي‌توان به كمك 2 ميليارد توماني براي احداث بخش سرطان در استان يزد، كمك 5/1 ميلياردي توماني براي احداث 26 تخت NICU و ... اشاره كردNICU nicu و ... اشاره كرد.


از ۱۸ تا 24 فروردين بنام هفته سلامت نامگذاري شده و شعار سالجاري سازمان بهداشت جهاني توسعه شهرنشيني و سلامت است



گزارش تصویری مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا :




































































































































یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا