یزدفردا "مهندس احمد ابراهیمی :مقدمه :بدون شک شما نیز بارها در طول مسافرتهای زمینی خود به تابلوهای مختلفی که در مسیرهای بین شهری با خط درشت عبارت "اکبر جوجه" بر روی آنها درج شده برخورد نموده اید. و شاید شما نیز از خود پرسیده باشید "اکبر جوجه" یعنی چه و یا چه نوع غذائی می باشد. این سوال در ذهن نویسنده نیز بوده است تا اینکه در سفر اخیر از تهران به سوی مشهد در یک رستوران که به عبارتی جدیدترین رستوران در زنجیره نوع خود بود به اطلاعات مستندی برخورد شد که پاسخگوی معما بوده و طرح آن با هدف اطلاع رسانی خالی از لطف نیز نخواهد بود، که تقدیم می گردد.

تاریخچه پیدایش اکبر جوجه :

در سال 1327 در جاده قدیم شهرستان گلوگاه ( واقع در شرق استان مازندران ) رستوران کوچکی به مدیریت آقای حاج علی اکبر کلبادی ( فتح ک ) راه اندازی شده است. وی با استفاده از جوجه های محلی و برای اولین بارغذائی جدید و متفاوت را به مشتریان عرضه نمود که مورد توجه نیز قرار گرفت. به لطف طعم و روش خاص طبخ این غذا رستوران محقر رونقی گرفت و پس از مدتی از گمنامی خارج شده و به "رستوران اکبر جوجه" شهرت پیدا نمود.

توسعه رستوران :

در سال 1341 جاده سراسری در شمال کشور و در شهر گلوگاه افتتاح شد و با گشایش این جاده ، آقای کلبادی نیز اقدام به توسعه رستوران و انتقال آن به محل جدید با وسعت و نموده و همچنان میزبان میهانان خود با ارائه همان غذای "اکبر جوجه " و با کیفیت ثابت شد. در حقیقت این محل جدید امروز نیز شعبه مرکزی رستورانهای اکبر جوجه قلمداد شده و به خدمت رسانی ادامه می دهد.

توسعه حرفه ای :

استقبال مردم از نوع غذای ارائه شده و ثبات کیفیت سبب شد تا از سال 1370 مدیریت رستوران به دنبال توسعه بیشتر کسب و کار خود باشد. در این راستا با ثبت نام و نشان تجاری خود به نام رستوران زنجیره ای اکبر جوجه اقدام به توسعه کار و تاسیس شعب خود نمود. مدیریت این مجموعه از رستورانهای زنجیره ای که امروز تعداد آنها به دوازده عدد رسیده است اکنون بر عهده برادران کلبادی بوده و تلاش می کنند تا نام و نشان خود را محفوظ و از روش طبخ و کیفیت غذای خود پاسبانی نمایند.

شناسائی "اکبر جوجه" اصلی و فرعی :

بطور متعارف در هر رستوران اکبر جوجه تصویری بزرگی از آقای "حاج علی اکبر کلبادی" به عنوان گرامیداشت یاد و خاطره این مرد خوش ذوق و مدیر موفق به دیوار آویخته است.

رستوران های زنجیره ای "اکبر جوجه" دارای نشان خاص و ثبت شده خود هستند که این نشان ثبت شده و قابل تکثیر و شبیه سازی و غیره نبوده و جعل آن می تواند عواقب قضائی داشته باشد (من باب مزاح ذکر شد). نشان خاص این مجموعه یک جوجه زرد طلائی و دو شاخه با هشت برگ در هر شاخه به شکل تقریبی یک دایره است که در محل اتثال نیز یک مستطیل آن دو را به هم پیوند می زند.

"اکبرجوجه" در سال 2009 برنده جایزه مقام سوم نوآوری در نمایشگاه تکنوپل روسیه شده و بطور متعارف تابلو بزرگ دیگری حاوی دیپلم افتخار و اطلاعات مربوط به ان نیز در رستوران به چشم خواهد خورد.

نکته آخر هم لیستی است که آدرس رستورانها در آن درج شده است و به قرار ذیل می باشند :

1- شعبه مرکزی : مازندران، گلوگاه، بلوار امام رضا

2- گرگان، اول خط کمربندی

3- سازی کمربندی غربی، جنب پمپ بنزین مفیدی

4- بابل، کیلومتر 3 جاده قائمشهر

5- آمل، میدان هزار سنگر، کیلومتر 1 جاده بابل

6- بهشهر، جنب ایستگاه ساری

7- خلیل شهر، روبروی کارخانه اکلیل تاب

8- نوشهر، بلوار اما رضا، جنب دریا سرا

9- فیروزکوه، کیلومتر 4 جاده فیروزکوه به شمال

10- گرمسار، سه راهی حاجی آباد، جنب کارخانه یخ

11- قائمشهر، کمربندی فیروزکوه به تهران

12- ایزدشهر، بعد از پمپ بنزین، روبروی شهرک آینده سازان

نکات آموزنده :

1- کار با کیفیت همیشه مایه افتخار است

2- ثبات کیفیت مایه رشد و شکوفائی است

3- مردم برای کار خوب ارزش قائل بوده و پول می دهند

4- توسعه کار لازمه بقاء کسب و کار است

5- مدیریت یک نعمت خدادادی بوده که عمدتا ذاتی است

6- جعل و تقلب در کشور حتی پس از ثبت نام و نشان و غیره و ذالک نیز امری عادی است

7- رعایت حقوق مولف و غیره یعنی کشک

8- ترکیب نوآوری و مدیریت می توان برای خود و طایفه فرد نوآور "نان" آور و افتخار آفرین شود

9- و غیره و غیره و غیره

با آرزوی توفیق روزافزون برای برادران کلبادی و دوام و بقاء و توسعه مجموعه رستوران های زنجیره ای اکبرجوجه

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا