نكونام رییس کمیسیون اصل نود :

100 میلیارد تومان، تنها بدهی یک نفر به بانک



رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: بانکها در وصول مطالبات خود از تمام تلاش خود استفاده نکرده‌اند.


به گزارش یزدفردا به نقل از خبرنگار خانه ملت، "محمدابراهیم نكونام" در بخش دیگری از سخنانش در ادامه نشست خبری خود گفت: دولت در پیشرفت و آبادانی کشور نقش بسزایی دارد و تلاش های فراوانی هم انجام داده است، اما آنچه که طبیعی است، این است پیشرفت زیاد، گردش مالی زیادی هم می‌تواند به وجود آورد.


وی ادامه داد: با گردش مالی زیاد نیز، فساد افزایش پیدا می‌کند، البته اهتمام دولت نیز مبارزه با مفاسد اقتصادی است؛ اما ما با مواردی در برخورداری از تسهیلات بانکی برخورد کردیم که حساسیت ما را نسبت به این بحث افزایش داد.


نکونام با بیان این که ما به موردی برخوردیم که فردی یکصد میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهی داشت، تاکید کرد: ما نمی توانیم اظهار کنیم که اینها طبیعی و یا غیرطبیعی هستند، بانکها در وصول مطالبات خود تلاش می کنند، اما اعتقاد ما بر این است که از تمام تلاش خود استفاده نکرده‌اند.


رییس کمیسیون اصل 90 در مجلس با تاکید بر این که بانک‌ها می‌توانستند بدهکاران بانکی را از سایر خدمات بانکی محروم کنند، اظهار داشت: این مباحث واقعیتی است که ما در حال حاضر با آنها روبرو هستیم و البته برخی از دولتمردان به دلیل گزارش های نادرستی که به آنها داده می‌شود، نامه‌هایی را مبنی بر مهلت به این افراد بدهکار به سیستم بانکی ارسال می‌کنند که این موضوع برای دولت وسیستم حکومتی خوب نیست.


برخی شرکت‌های سرمایه گذاری، خانه امن برای فساد شده است

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خانه امنی برای هر نوع فساد شده است.

 "محمدابراهیم نكونام" در ادامه نشست خبری خود با بیان این که شرکتهای سرمایه گذاری می‌توانند پتانسیل خوبی برای بانک‌ها و توسعه کشور باشند، گفت: در برخی از موارد این شرکت‌ها خانه امنی برای ارتکاب هر نوع فساد شده است که ما نیز مواردش را استخراج و به دولت ارائه کردیم که اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

نکونام ادامه داد: در بحث پناهگاه حیات وحش میانکاله 1380 هکتار زمین در استان گلستان به فردی واگذار شد که این جریان برخلاف قانون است و این منابع جزو منابع طبیعی کشور هستند.

وی خاطرنشان ساخت: با پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 و دستگاه قضایی وزارت اطلاعات پس از چند سال موفق شدیم این زمین ها را پس بگیریم.


مجلس در قانون بودجه هزینه‌های شركت نفت را محدود كرد

رییس كمیسیون اصل نودم قانون اساسی تصریح كرد: دولتها با عدم ارائه اساسنامه شرکت نفت، نخواستند محدودیت هزینه ایجاد کنند.

 "محمدابراهیم نكونام" در ادامه سخنان خود در نشست خبری امروز به عدم ارائه اساسنامه شرکت نفت از ابتدای انقلاب تاکنون اشاره کرد و گفت: اساسنامه شرکت ملی نفت جزو بحث‌های مهم ما در ملاقات‌های خصوصی با رییس جمهوری بود.

وی تاکیدکرد: تمامی دولت‌ها از اول انقلاب مکلف به ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت شدند اما هیچ کدام از آنها آن را ارائه نکرد.

به گفته نکونام، نفت پول زا و درآمدزاست و دولت‌ها هم هیچ کدام، نخواستند محدودیت مصرف و هزینه را ایجاد کنند.

وی افزود: البته دولت و مجلس قرار است در این زمینه با هم همکاری‌های لازم را داشته باشند؛ اما اگر باز هم دولت این اساسنامه را ارائه نکرد، مجلس خودش، طرح اساسنامه را تهیه می کند. البته مجلس در بودجه، حدودی را برای شرکت نفت اختصاص داد که مجاز به هر نوع تصرفی نباشد.

گزارش آلودگی آب تهران در صحن علنی قرائت می‌شود

رییس كمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از قرائت گزارش این كمیسیون در مورد آلودگی آب تهران در صحن علنی مجلس خبر داد.

 "محمدابراهیم نكونام" در ادامه سخنان خود در نشست خبری امروز به با اشاره به بررسی پرونده آلودگی آب شرب تهران در كمیسیون اصل نود، گفت: عمده آلودگی آب تهران به خاطر مستحدثات در كنار حوزه‌های آبریز است. حتی شورای عالی امنیت ملی نیز مصوب كرد كه برخی مستحدثات تخریب شود. اما آنچنان كه باید به این مسئله عمل نشده و كمیسیون اصل نود هم گزارشی در این رابطه تهیه كرده كه در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

وی با بیان اینكه آملی لاریجانی از زمان پذیرش ریاست قوه قضاییه موفقیت‌های خوبی در برخورد با مفاسد امنیتی و اجتماعی داشته است، یادآور شد: البته در این میان ما گاهی به مواردی برمی‌خوریم و طرز كار قوه قضاییه را كه من خود جزو آن خانواده بودم را بررسی می‌كنیم.

نكونام در ادامه با اشاره به پرونده مطروحه دیگری در كمیسیون اصل نود، گفت: بحث نیاز مبرم جامعه پزشكی به رادیوداروها موضوعی است كه كمیسیون اصل نود آن را مورد رسیدگی قرار داده. البته در این میان تحریم‌ها موثر بوده ولی تخلفاتی هم در این رابطه صورت گرفته است.

عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی، به تشكیل پرونده‌ای در مورد شكایت جمع كثیری از زوار عتبات عالیات از نحوه سرویس‌دهی به آنها اشاره كرد و افزود: ما جلسات متعددی را با ریاست سازمان حج و زیارت در كمیسیون برگزار كردیم و پیشنهاد شد تا جلساتی در سطوح بالاتر تشكیل شود تا این موضوع برای همیشه سر و سامان داده شود و پایان یابد.

نماینده مردم گلپایگان در خانه ملت، از مطرح شدن پرونده‌ای در كمیسیون اصل نود در مورد اختلاس در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: در این پرونده سازمان بازرسی ورود پیدا كرد و منتهی به محكومیت شد و نهایتا وجوه اختلاس به صندوق دانشگاه بازگشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا