آقای کلهر! مداح و متملق بکار مسلمانی نمی آید!
امیر حسام شهسواری: خاتون" نویسان که هاله ای از ابراز وجود آنها را در برگرفته چنان دچار افراط شده اند که توجه خود به حافظه تاریخی مردم را هم از دست داده اند. ارتباط گشت ارشاد و لشگر کشی خیابانی هم از آن سخنانی است که "مرغ پخته " را هم به خنده وا می دارد.چه اگر چنین بود ، حال که حضرات معترف به نقد این طرح هستند ، لابد در آن زمان برای طراحی یک رویارویی خیابانی طرحی در دست داشتند. اما هیچ لشگر کشی در خیابان برای آنچه ایشان مدعی هستند ، یعنی حضور برای تقابل با"گشت ارشاد" به وقوع نپیوست!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ویژه نامه "خاتون" روزنامه ی ایران جناب مهدی کلهر چادر مشکی را باز گرفته از تحمیل شاهان قاجار دانسته اند و فرموده اند از مجلس عیاشی شبانه در اروپا بیرون آمده است. ایشان چادر مشکی را متکبرانه دانسته و فلسفه حجاب و قانون "حجاب و عفاف" را با "یاسای چنگیز" مقایسه نموده اند. اینکه این مقایسه چرا حالا و در نزدیکترین زمان به انتخابات انجام گرفته است نکته ای قابل تامل است. آنهم از سوی کسانی که خود از حامیان دوآتشه طرح های اینچنینی بودند و هر نقدی را مخالفت با اصل اسلام ارزیابی می کردند.

اینکه چه اتفاقی واقع شده که مدافعان و طراحان دیروز چنین طرحی ، روایتی دیگرگون از آنرا ، آنهم در نزدیک ترین زمان به انتخابات مجلس بیان می دارند ، جالب و قابل بررسی است.

ادله ی ضعیف این ویژه نامه قطور روزنامه دولتی "ایران" در نقد طرح حجاب و عفاف و استفاده از چادر مشکی به علت نقص دانش فقهی و مذهبی حضرات هم باید مورد توجه قرار گیرد.

اما به هر روی آقای کلهر و مدیران ارشد طراح این ویژه نامه ، از تئوریسین های فرهنگی – اجتماعی دولت بوده و هستند و این چرخش 180 درجه ای در مواضع ایشان باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

اول . تقوا با اندیشه و خرد آمیخته است . " فاتقواالله عبادالله تقیه ذی لب شغل التفکر قلبه"(نهج البلاغه،خطبه 83)

وقتی کسی از موضع دین سخن می گوید هم باید عالم به موضوع باشد و هم تقوای در کلام داشته باشد. نمی توان دیندار بود و واجباتی مانند نماز و روزه و حجاب را مراعات کرد اما از قیام و حجاب خود جز رنج و از روزه ی خود جز گرسنگی و تشنگی بهره ای نبرد.

آنچه امروز ما را تهدید می کند اباحه گری است، لیبرالیسم در همه ی ابعاد. نباید به اظهار نظرهای افرادی که قصد دارند فضای پر از نشاطی که اسلام واقعی به نمایش می گذارد دستخوش خطر کرد. جناب کلهر چنان از دریچه ی نقادی سخن رانده اند که اسلام را به مثابه ی کوچه ای تنگ و تاریک نشان می دهد که مدام آدمی به دیواره های برخورد می کند و به دلیل همین زندگی در چنین فضایی برای او سخت می شود.

دوم. "یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف" ( سوره بقره،آیه 273 )

با دل خونین لب خندان آوردن با اهمیت است ، نه آنکه آن زمان که زخمی بر ما فرود آید چون چنگ در خروش بیاییم. حال که جریانهای خاص نوظهور کاری در همگام کردن مردم با منویات خود پیش نمی برند ، جهالتشان آنها را به این گمان انداخته که مردم دردشان فقط بیان سخنان اینچنینی است ، حال انکه فقر اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بر جامعه ما سایه اش گسترده و گسترده تر می شود .

سوم. سه دهه از انقلاب گذشته و میلیاردها تومان بودجه صرف تبلیغات دینی شده است . اثر گذاری کارهای انجام شده را با آثار شهید مطهری ، علامه طباطبایی و دکتر شریعتی مقایسه کنید. کدامیک راهگشا و گره گشای ذهنهای کاوشگر بودند بسوی نور و روشنی و شادمانی؟

با تملق و رنگ باختن و مرعوب زمانه شدن نمی توان اثرگذار بود. مداح و متملق بکار مسلمانی نمی آید. چرا پیامبر اکرم (ص) که مظهر عطوفت و رحمت هستند آنگاه که با چنین افرادی مواجه می شدند می فرمودند : بر چهره ی متملقان خاک بپاشید؟

پاسخ روشن است ؛ مداح و متملق بصیرت آدمی را کور می کنند.

مداح و متملق تفسیر دلخواه خود از نظام ، اسلام و نظام اسلامی را معرفی می کنند ، بنابراین نسبتی میان تردید افکنی و روشنگری وجود ندارد.

اینکه افرادی که تا دیروز خود را مسلمان تر از بزرگان دین می دیدند امروز و در بحبوحه ی انتخابات چنین مواضعی می گیرند ، هم جالب است و هم نگران کننده.

چهارم. "خاتون" نویسان که هاله ای از ابراز وجود آنها را در برگرفته چنان دچار افراط شده اند که توجه خود به حافظه تاریخی مردم را هم از دست داده اند. ارتباط گشت ارشاد و لشگر کشی خیابانی هم از آن سخنانی است که "مرغ پخته " را هم به خنده وا می دارد.چه اگر چنین بود ، حال که حضرات معترف به نقد این طرح هستند ، لابد در آن زمان برای طراحی یک رویارویی خیابانی طرحی در دست داشتند. اما هیچ لشگر کشی در خیابان برای آنچه ایشان مدعی هستند ، یعنی حضور برای تقابل با"گشت ارشاد" به وقوع نپیوست!

پنجم. در پنج ماهی که از سال 90سپری شده ، " جهاد اقتصادی " به رونق شعارزدگی و غفلت از عمل‌گرایی از سوی مسئولین انجامیده است. شاید ویژه نامه هایی از این دست برای انحراف از توجه به این خواست رهبری معظم و مردم بوده که فضایی یاس آلود را در جامعه به نمایش درآورد. ناراحتی از طرح عفاف و حجاب ، حال آنکه همین طیف "خاتون" در ایجاد فضایی این چنینی به دلیل عدم توان در پاسخگویی به خواستهای معیشتی جامعه دارای نقش بوده اند. مگر می توان بیکاری را در جامعه دید و فقر را انتظار نکشید ؟ مگر می توان فقر را دید و در انتظار فساد نبود؟ مگر می توان فساد را دید و در انتظار آفت زدگی در انسانیت نبود؟ و ...

متن سیاست‌های کلی اشتغال توسط رهبری معظم در تاریخ 28 تیرماه 1390 به رؤسای قوای سه گانه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای نگهبان ابلاغ شده است . در این متن آمده است : " شاخص اشتغال، اجتماعی‌ترین، محسوس‌ترین، ملموس‌ترین و نافذترین معیار اقتصادی در سنجش تحول و پیشرفت است. تحول در این شاخص، احساس رضایت همگانی ایجاد می‌کند و پایه‌های پایگاه اجتماعی حاکمیّت نظام را مستحکم و ارتباط بین مردم با حاکمیّت را بسیار صمیمانه‌تر می‌سازد."

اینکه چرا "خاتون نویسان" بجای دغدغه های اصلی که توجه و تلاش در جهت توسعه یافتگی است ، و دقت نکردن به این نکته که بروز فساد و افزایش آن در هر جامعه ای معلول بیکاری ، فقر ، کاهش ارزش پول ملي،کاهش صادرات ،افزایش نرخ تورم و... می باشد ،معلول ها را علت و علت ها را معلول جلوه می دهند سوالی است که دیدگان بصیرت و تفکرات منطقی را به چالش می کشد. لذا این نکته باید دغدغه اصلی مسئولانی باشد که دلسوزانه به ایرانی آباد ، آزاد و مستقل می اندیشند. مهمترین ویژگی سیاستگزاران و مجریان هم تسریع در حرکت رو به جلوی قطار توسعه یافتگی کشور است و باید از ابراز بهانه های حاشیه ای برای دور زدن پاسخگویی به این وظیفه خودداری کنند.

وضع سياست‎هاي عادلانه در مورد توزيع درآمد، تجارت و ديگر عوامل سازنده مهمترين گام در تحقق عدالت اجتماعي و رفع فقر مي‎باشد و اين امر جز با نگاهي كلان و رويكردي جامع به تمامي ساختارهاي موجود در جامعه ميسر نمي‎گردد.

تلاش جریان مزبور چیزی نیست جز انحراف افکار عمومی و در برخی موارد توجه مسئولان از دغدغه های اصلی کشور و بی توجهی به نقش بی بدیل گسترش فقر اقتصادی و در نهایت فرهنگی در مختل کردن حرکت رو به جلوی آن.

ششم. اینکه پوشیدن چادر مشکی ارزش است یا خیر و اینکه افراد خاص باید در این رابطه نظر دهند و نظرات جامعه را هم مد نظر قرار دهند بحثی است جدا ، اما جناب کلهر که یکی از مسئولین دولتی بوده اند و در طراحی بسیاری از طرح های فرهنگی ای که نقدهای جدی بر آن وارد است نقش داشته اند ، آیا پیش از اظهار نظر خود توجه فرموده اند به نظرات مراجع تقلید در خصوص یافتن جایگزین چادر مشکی ؛

حضرت آیت الله خامنه ای: این صحبت صحیح نیست و بهترین نوع حجاب پوشش و چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از عفاف که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند در حالیکه اسلامی نیست.

مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.

مرحوم حضرت آیت الله بهجت: زن با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

سوال مهم اینجاست که اگر چنین سخنی توسط یکی از سیاسیون مخالف جریان فکری حاکم در این ویژه نامه گفته می شد ، چه اتفاقاتی در جامعه ی مذهبی ما رخ می داد و چه بیانیه هایی که از سوی مراکز مختلف صادر نمی شد ، چرا در حال حاضر در برابر هر موضعی که جریانهای اینچنینی اتخاذ می کنند سکوت پیش می گیرند و دم بر نمی آورند؟


هفتم. ریشه استواری دین در جان مردم و دانایی آنهاست، با اکراه و اجبار کسی دیندار نمی شود. دین واقعی دست قدرت ندارد بلکه سرانگشت محبتش دلهای مردم را نشانه می رود . هرگاه جهل فکري و جهالت فعلي در جامعه اي اسلامي رشد و رواج پیدا کرد، دينداري را از اثر گذاري مي دارد. بنابراین بسیار بوده اند صاحبان خرد و اندیشه که به دلیل سنگینی کلامشان در برابر سخنان ملیح جاهلان در میدان عمل به مشکل برخورده اند و نتوانستند چنانکه باید آگاهی را در میان مردم رواج دهند.

خرافه ، همه جامعه هاي انساني، اعم از ديني و غيرديني و همه گروه ها و طبقه هاي اجتماعي، اعم از عالم و عامي را تهديد مي کند و اختصاص به جامعه هاي عقب مانده و ارتجاعي ندارد ، خرافه جهالتی است که بی خردان زمین آن را دام می کنند برای پوشاندن روشنی و عاقلان به سبب عنایت باریتعالی چنان از آن گریزانند که سنگ از شیشه ؛

ما قسّم الله للعباد شيئاً أفضل من العقل فنوم العاقل افضل من سهو الجاهل ...
خداوند به بندگان خويش چيزي بهتر از عقل نبخشيده است

این روزها جامعه ما پر شده از خرافه های گوناگون و کلاه برداری های کلان به سبب جهل به موضوعات مختلف.

افرادی که در جامعه دارای تریبون هستند باید مراقب باشند و سرمایه عظیم معنوی مردم را دستخوش خطر نکنند ، نباید هر جا که به علت قلت دانش موضوعی کم می آورند به هر دستاویزی چنگ بزنند تا پایگاهی مردمی بدست آورند حال آنکه غافلند ، خانه بر آب بنا می کنند و در این بازار مکاره زیانکار بی اجر می شوند.

و سخن پایانی ، به هر روی باید دقت کرد و در این دعواهای سیاسی که رنگ مذهب و مردم به خود می گیرد وارد نشد. جریانهای نوظهور به هر کاری دست می زنند تا در نزدیکی انتخابات پایگاه از دست رفته خود را باز یابند ، اما غافلند از شعور تاریخی ملتی که به حبل الله متین توسل جسته اند و صدق طلبند و اهل تحقیق را مستمع شوند ، با ولایت زنده اند و سنجه شان برای تمیز حق و باطل علی (ع) است و به حقیقت باطن افراد واقفند و بازی این نو ریشه های بی ریشه سیاست پیشه نمی خورند.

وآخر دعوانا ان الحمدالله رب العالمین

* امیر حسام شهسواری
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا