تحلیل رجانیوز از سخنان امروز احمدی‌نژاد:

موضع‌گیری دیرهنگام و فرار به جلو رئیس‌جمهور در قبال اختلاس بی‌سابقه

جنجالی‌ترین بخش از سخنان امروز رئیس‌جمهور در ورزشگاه تختی اردبیل مربوط به واکنش او به سوء استفاده و اختلاس بی‌سابقه از شبکه بانکی کشور بود که پس از گذشت یک ماه و نیم از کشف این فساد از سوی وزارت اطلاعات، وی سرانجام موضع دیرهنگام و توأم با منت خود را اعلام کرد

رجا نیوز در تحلیلی نوشت :محمود احمدی‌نژاد امروز در حالی دور چهارم سفرهای استانی خود را با سفر به اردبیل آغاز کرد که پیش از این برخی رسانه‌های دولتی وعده داده بودند که در جریان این سفرها قرار است ناگفته‌هایی با مردم در میان شود.


به گزارش رجانیوز، جنجالی‌ترین بخش از سخنان امروز رئیس‌جمهور در ورزشگاه تختی اردبیل مربوط به واکنش او به سوء استفاده و اختلاس بی‌سابقه از شبکه بانکی کشور بود که پس از گذشت یک ماه و نیم از کشف این فساد از سوی وزارت اطلاعات، وی سرانجام موضع دیرهنگام و توأم با منت خود را اعلام کرد.


احمدی‌نژاد البته پیش از ورود به این بحث، با یادآوری اجرای هدفمندی یارانه‌ها، به افرادی اشاره کرد که در این زمینه مانع‌تراشی و کارشکنی می‌کنند، بازار را تحریک می‌کنند و اطلاعات غلط به مردم می‌دهند تا اجرای این طرح زمین بخورد.


وی سپس اظهارات اخیر خود در مورد امکان سه برابر شدن یارانه‌های پرداختی به مردم را نیز تکرار کرد و افزود: «من در جایی گفتم که ایمان دارم که می‌توان سه برابر مقدار فعلی یارانه را به مردم داد؛ اما برخی ناراحتند و نمی‌خواهند که در گام‌های بعدی این طرح اجرا شود. اگر در اجرای این طرح مشکلی هم ایجاد شده، بیایید آن را با هم حل کنیم. یک دولت آمده است و این کار بزرگ را انجام داده است، حالا اگر در گوشه‌ای مشکلی ایجاد شده، باید در پی حل آن باشیم. برخی سودشان در هدفمند نشدن یارانه‌هاست. زمانی بود که حواله‌های بنزین می‌گرفتند و بجای این‌که آن را در جای خود مصرف کنند، این حواله‌ها سر از خلیج‌فارس درمی‌آورد و به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد در حالی‌که اینها مال مردم بود.»


اجرای طرح بزرگ هدفمندی یارانه‌ها که در واقع جلوگیری از توزیع ناعادلانه منابع و هرزرفت منابع ملی است، اقدام شجاعانه‌ای بود که مردم نیز برای اجرای آن کمال همراهی را کردند و دولت نیز توانست با برنامه‌ریزی و جلب اعتماد عمومی به‌نحوی کار را مدیریت کند که پیش‌بینی‌ها در مورد تورم 40 درصدی و 70 درصدی غلط از آب دربیاد.


با این حال، غلط درآمدن این پیش‌بینی‌ها به معنای این نیست که در اجرای این طرح مشکلی وجود ندارد، به‌طوری که احتمالاً‌خود آقای احمدی‌نژاد نیز وجود نقاط ضعف متعدد به‌ویژه در بخش تولید و صنعت را تأیید می‌کند، بنابراین، راه حل مواجهه با این شبهات، بیان مطالبی که بوی فرافکنی از آن‌ها می‌آید، نیست، بلکه دولت باید ضعف‌ها را برطرف کند و به شبهات نیز پاسخ دهد. مردم نیز تفاوت حرف با عمل را متوجه می‌شوند.


رئیس‌جمهور پس از بیان این نکات در مورد هدفمندی پس از گذشت یک ماه و نیم از کشف و 10 روز از علنی شدن اخبار اختلاس بزرگ در شبکه بانکی کشور بالاخره به سخن آمد اما به‌جای آنکه به‌دلیل رخ دادن این فساد در زیرمجموعه دولت از مردم عذرخواهی کند و مدعی شماره یک برخورد و ریشه‌کنی این ماجرا باشد، از جریان‌هایی نام برد که می‌خواهند با منسوب کردن این فساد به پاک‌ترین دولت، رد مفسدان اصلی را گم کنند و به قوه قضائیه گفت این افراد را شناسایی و به او معرفی کند.


وی در اظهارات خود، ماجرای قرارداد کرسنت را نیز یادآوری کرد تا از آن به‌عنوان یک نمونه یاد کرده باشد که دولت خود یک موضوع فساد را کشف و پیگیری کرده اما افراد و رسانه‌های خاص آن را به دولت منتسب کرده‌اند. وی در این زمینه گفت که قبل از دولت نهم قرارداد گازی به نام کرسنت نوشته شد که می خواستند گاز را به قیمت مفت بفروشند اما مرحوم کردان این فساد را کشف کرد. احمدی‌نژاد به روزنامه کیهان نیز حمله کرد (بدون نام بردن) و گفت که این روزنامه برای گم کردن رد مفسدان اصلی، کردان را که خود سوء استفاده را کشف کرده بود، متهم کرد.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه "برخی آقازاده ها آن قرارداد را منعقد کردند"، عنوان کرد: مرحوم کردان نماینده ما در نفت نزد من آمد و گفت که در این قرارداد، گاز به قیمت مفت فروخته شده است. رییس قوه مجریه با بیان اینکه گروهی در این قرارداد، ملت را فروختند، آنان را برای سوء استفاده 100 میلیون دلاری و نادیده گرفتن ملت سرزنش کرد.


این اظهارات در حالی امروز از سوی آقای احمدی‌نژاد بیان شد که با توجه به شعارهای او در زمینه فساد ستیزی، منش شخصی وی و خاستگاه ضد فساد دولت که بر اساس همین شعارها از مردم در سال‌های 84 و 88 رأی گرفت، انتظار می‌رفت که وی با همان حرارتی که در سال‌های دولت نهم در سفرهای استانی‌اش خطاب به مفسدان اقتصادی می‌گفت که "شیلنگ منابع ملی را از دهان آن‌ها بیرون می‌کشیم"، اکنون نیز بی‌رحمانه به روی فسادی که احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده، تیغ می‌کشید و از مردم نیز صادقانه به‌دلیل سهل‌انگاری شبکه بانکی کشور عذرخواهی می‌کرد نه اینکه با توجیه‌های متعدد از سایر پرونده‌های فساد قرینه بیاورد.


رئیس‌جمهور حدود دو ماه پیش در نامه‎ای به وزیر علوم با استناد به آنچه که شنیده‌های خود خواند، خواستار توقف طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شد و این نامه را به رسانه‌ها داد، آیا نباید بعد از یک ماه و نیم از کشف این سوء استفاده بی‌سابقه، دو خط نامه در توبیخ خاطیان دولتی این ماجرا به رسانه‌ها می‌آمد؟ مگر آقای احمدی‌نژاد در ماجرای موسوم به تخلف بیمه ایران و در حالی که رقم مورد ادعای سوء استفاده در آن، حدود 60 میلیارد تومان عنوان شده بود، یک شبکه مدیران بیمه ایران را برکنار نکرد.


عمده دلسوزان انقلاب و دولت با رصد نشانه‌های آشکار انحراف گفتمانی در دولت نهم پیش‌بینی تسری آن به سایر حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و بروز چنین مفاسدی را نیز در دولت می‌کردند. مواردی مانند هزینه‌های بی‌حساب و کتاب در شورای ایرانیان خارج از کشور، پروژه هتل‌های کیش و توصیه نامه‌های متعدد مشایی برای محمد سعید العقیلی که احمدی‌نژاد سال 85 از او به‌عنوان مفسد اقتصادی یاد کرده بود، تأسیس بانک‌های خصوصی با سرمایه‌های مشکوک از نشانه‌های نفوذ جریان انحرافی به گلوگاه‌های اقتصادی کشور بود.


در مورد همین بانک آریا که رئیس‌جمهور امروز اطلاع داد قبلا به رئیس بانک مرکزی بر اساس گزارش‌هایی که به ریاست جمهوری رسیده بوده،‌ تذکر داده است، بد نیست صورت جلسه هیئت دولت در شهریور 89 که سرمایه اولیه 200 میلیارد تومانی این بانک برخلاف مصوبه اردیبهشت 89 همین هیئت وزیران که تأکید کرده بود سرمایه اولیه باید 400 میلیارد تومان باشد، مجددا مرور شود.


رئیس‌جمهور عصر امروز در خلخال گفت: «دولت برای اینکه بتواند اموال این افراد را بلوکه کند، قرار شد بی سر و سدا این اموال شناسایی و مسدود کند و بعد خبر آن اعلام شود؛ حال یکی خبر را زودتر داد و بعد عده‌ای گفتند جلوی این اقدامات را گرفتیم که دست‌شان درد نکند اما یک باره دیدیم قلم‌های خبیث برای فراری دادن مجرمین پشت‌پرده شروع به متهم کردن خود دولت کردند و پاک‌ترین فرزندان ملت را در دولت متهم کردند و باید گفت این فریادها، فریادهای مقابله عدالت و پاکی است.» در عین حال، روز گذشته سندی منتشر شد که بر مبنای آن، اسفندیار رحیم مشایی به وزیران اقتصاد و راه برای واگذاری شرکت تراوس آن‌هم خارج از مناقصه و با استناد آن به دستور رئیس‌جمهور نامه نوشته بود. آیا منظور احمدی‌نژاد از پاک‌ترین فرزندان ملت و پشت پرده‌ها همین مسئله است!


آقای احمدی‌نژاد در اظهارات خود با بیان اینکه این اتفاق در یک بانک که خصوصی شده، رخ داده، به‌نحوی القا کرد که اختلاس بزرگ ارتباطی با دولت ندارد. این در حالی است که دولت مسئول نظارت بر شبکه بانکی کشور است و مدیرعامل بانک خاطی نیز وزیر کار دولت نهم بوده و در دولت دهم نیز مورد حمایت ویژه معاون اول رئیس‌جمهور بوده و هست. همچنین ده‌ها خلاف و فساد اقتصادی رخ داده در این سوء استفاده بی‌سابقه با امضاهای مقام‌های دولتی بوده است.


اگر در پشت این فساد بزرگ، یک اراده سیاسی نباشد -که البته بعید است- نشانه تعطیل بودن بعد نظارتی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار جلوگیری از فساد در دولت است و این یعنی شعارهای ضد فساد عمدتاً‌ در سطح شعار است و چنانچه اراده سیاسی نیز به این فساد ضمیمه است، منشأ این فرافکنی‌ها برای مردم روشن می‌شود.


آیا اگر آقای رئیس‌جمهور اجازه می‌داد که به پرونده‌های مطرح در مورد آقایان رحیمی و بقایی رسیدگی شود، کلونی‌های فساد به این نتیجه نمی‌رسیدند که نزدیک‌ترین افراد در این دولت نیز مصونیت ویژه ندارند؟ بنابراین، این جرأت را پیدا نمی‌کردند که اینچنین با دولت برآمده از شعارهای عدالت‌خواهانه و ضد فساد بازی کنند.


رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود مواردی در مورد قرارداد کرسنت نیز بیان کرد که اگرچه به نظر می‌رسد از حیث روایت تاریخی کشف ماجرا مخدوش باشد، چرا که وی مدعی شد کردان تخلف را کشف کرده بوده، در حالی که کشف تخلف مربوط به سال 83 در مجلس هفتم است اما هدف از بیان این ماجرا چیست؟ توقع مردم از آقازاده‌های فاسدی که احمدی‌نژاد امروز به آن‌ها اشاره کرد، فساد بود، اما آیا مردم همین توقع را از دولت‌خواه دارند یا اینکه مردم به این دولت رأی دادند که آن قضایا تکرار نشود؟ آیا تغییر صورت مسئله چیزی را تغییر می‌دهد؟


آیا کار احمدی‌نژاد که به‌عنوان علمدار مبارزه با فساد شناخته می‌شد، باید به جایی کشیده شود که یک ماه و نیم پس از کشف این ماجرا، خبری که از برخورد او با متخلفان منتشر نمی‌شود، در مقابل به‌جای آنکه مردم شاهد فریاد بلند او بر سر مفسدان و برخورد با آن‌ها باشد، از قوه قضائیه بخواهد که عوامل را شناسایی و به او معرفی کند؟


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دو هفته قبل با هیئت دولت با یاد کردن از شعارهای عدالت‌خواهانه و ضد فساد دولت تأکید فرمودند که دولت باید همین شعارها را دنبال کند وگرنه توفیقات الهی کم خواهد شد. آیا همین روش‌ها در دولت در حال پیگیری است یا در جریان نفوذی سایه انحرافش را چنان گسترانده که می‌خواهد مجموعه دولت را که نیروهای خدمتگزار نیز در آن کم نیستند و برآمده از دغدغه‌های انباشته نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی را بدنام کند و در واقع با هم‌افزایی عملیاتی با جریان فتنه، موضع این جریان را تقویت و احیا کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا