شرکت خانوادگی چگونه یک شبه میلیاردر شد؟


ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی کماکان خبر اول رسانه‌های داخلی است و اگرچه برخی افراد و رسانه‌ها دولتی در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند ، برخی دیگر از رسانه‌ها به ‌دنبال کشف ابعاد و زوایای این سوء استفاده بی‌سابقه هستند.


اما در حالی که اطلاع‌رسانی منابع رسمی در این ماجرا همچنان قطره چکانی و همراه با ابهام‌های فراوان است، یکی از روزنامه های صبح کشور با انتشار گزارشی که "تیتر یک" آن نیز بود، اطلاعات جدیدی در مورد هویت عامل اختلاس، برخی از شرکت‌های خریداری یا تأسیس شده توسط او، ترفندهای این کلاهبرداری بزرگ، نحوه لو رفتن آن و آخرین وضعیت رسیدگی منتشر کرد.


به گزارش عصر امروز ، شرکت مورد اشاره در گزارش رسانه ها در تاریخ 28/3/1385 تحت شماره 273210 در این اداره به ثبت رسیده و با موضوع سرمایه‌گذاری در خرید، مشارکت، اداره، در اختیار گرفتن، تاسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل، فروش، واگذاری و اجاره کارخانه‌ها، واحدها و شرکتهای فعال در بخشهای تولیدی و خدماتی در داخل و یا خارج از کشور، سرمایه‌گذاری در انجام دادن مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، فنی، مدیریتی و نظارت و پیگیری، اجرای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکتها و موسسه‌های مطالعاتی و اجرائی در جهت تکمیل هدفهای شرکت، سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات، فنی، سازماندهی، سرمایه‌گذاری، تجاری، بازرگانی، تولیدی و از این قبیل فعالیت خود را آغاز می نماید.



سرمایه شرکت:


مبلغ 500/000/000 ریال منقسم به 500/000 ریال سهم 10/000 ریالی که تعداد 500/000 سهم بانام می‌باشد، که مبلغ 175/000/000 ریال توسط موسسین طی گواهی بانکی شماره 721/6354 مورخ 24/3/1385 نزد بانک ملت شعبه سازمان صنایع ملی پرداخت گردیده است.


اسناد منتشر شده در روزنامه رسمی کشور نشان می دهد شرکت مذکور یک شرکت تقریبا فامیلی با سرمابه اولیه اندک بوده است. بر این اساس مهرگان امیر خسروی به سمت رئیس هیئت مدیره، مه آفرید امیر خسروی به سمت نایب رئیس هیئت مدیره، محمد رضا رژیمند به سمت عضو هیئت مدیره، به عنوان علی‌البدل، مرداویج امیر خسروی به سمت عضو هیئت مدیره انتخاب و مرداویج امیر خسروی به سمت مدیرعامل برای مدت دو سال مشخص شده که کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل چک، سفته، بروات، قراردادها و عقود اسلامی و به طور کلی هر گونه قراردادی که برای شرکت ایجاد تعهد نماید با امضا دو نفر از سه نفر اعضا هیئت مدیره و اوراق عادی و اداری با امضا هر یک از اعضا هیئت مدیره به تنهایی همراه با مهر شرکت معتبر می‌باشد.



جهش ناگهانی سرمایه شرکت بعد از دو سال


اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و اسنادی که دو سال بعد از تاسیس اولیه این شرکت به روزنامه رسمی کشور تحویل داده شده اند جهشی ناگهانی را در سرمایه آن نشان می دهند بدون آنکه در محتوای این اسناد به محل کسب این منابع اشاره ای شده باشد.


در یکی از این سندها می خوانیم:

1ـ بنابه تفویض اختیار حاصله از مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 30/10/87 به هیئت‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه ضمن رعایت کلیه تشریفات قانونی سرمایه شرکت از محل تبدیل مطالبات حال شده و از طریق صدور سهام جدید از مبلغ 500/000/000 ریال به مبلغ 200/000/000/000 ریال منقسم به دویست میلیون سهم بانام، به ارزش هرسهم 10/000 ریال افزایش یافت و ماده مربوطه در اساسنامه اصلاح گردید. در تاریخ 26/12/87 ذیل دفتر ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری ثبت و مورد تایید و امضاء قرار گرفت.



با توجه به اسنادی که به سادگی از روزنامه رسمی کشور در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت این شبهه به‌ طور جدی در میان مردم مطرح می شود که که شبکه نظارتی و بانکی در کشور که برای اعطای یک وام بانکی ساده و ناچیز مردم را چند بار می‌برد و می‌آورد و دو ضامن رسمی طلب می‌کند تا خدای ناکرده پول بیت المال به باد نرود و تضمین قطعی برای برگشت پول وجود داشته باشد چگونه متوجه این حجم از فعالیتهای مشکوک نشده و ناگهان خبر سوء استفاده سه هزار میلیارد تومانی آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد.



این که چگونه می شود که با انتشار خبر اختلاس و مشخص شدن این هنجار شکنی اقتصادی هنوز اطلاعاتی مبنی بر تعلیق فعالیت این شرکت در روزنامه رسمی کشور منتشر نشده و اینکه اساسا این شرکت چه ارتباط دقیقی با این اختلاس سوپر میلیاردی دارد و سوالاتی از این دست ، همه و همه پرسش هایی است که انتظار می رود مسئولان قضایی و یا اجرایی و یا هر کسی که بیان حقیقت را در خود می یابد صادقانه پاسخ آنها را با مردم در میان بگذارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا