جریان انحرافی در قاچاق عتیقه نقش دارند؟!

قاچاق‌اشیا عتیقه توسط سفرای‌آرژانتین‌و ترکیه؟

حالا با گذشت دو سال از آن روزی که حمید بقایی به دنبال قاچاقچیان اشیای عتیقه در نوشته‌های خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی بود، خود او در راس اتهام‌هاست

روزنامه تهران امروز از تایید قاچاق عتیقه از سوی جریان انحرافی خبر داد و نوشت : یک عضو فراکسیون گردشگری مجلس از فساد تازه‌ای پرده ‌برداشت .

این روزنامه نوشت: آذرماه 88 که «تهران امروز» از خروج اشیای عتیقه کشور از مبادی رسمی سخن به میان آورد رئیس آن روز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخت برآشفت و از دادستانی خواست تا اسناد و مدارک را از این روزنامه به سازمان میراث فرهنگی برساند تا متولی اصلی میراث فرهنگی بتواند از خروج اشیا جلوگیری کند. اما تنها یک هفته بعد از این ماجرا بود که نهادهای اطلاعاتی درست زمانی که «سباستیان زاوالا»، دیپلمات با سابقه آرژانتینی قصد داشت‌5800 کیلوگرم‌عتیقه به بوینوس آیرس در چمدان های رنگارنگ از گمرک خارج کند سر رسیدند تا ماجرای قاچاق اشیای تاریخی کشور وارد فاز جدیدی شود. اما این بار هم رئیس وقت سازمان دست پیش را گرفت واعلام کرد اگر


رسانه ها و از جمله این روزنامه، گرا‌ را به دست آنها داده بودند احتمالا سفیر آرژانتین هرگز پایش به گمرگ نمی رسید.


اما حمید بقایی بعد از آن هم هرگز رسانه ها را محرم ندانست و به هشدار ها گوش نداد تا افراد مورد دار همچنان در حیاط خلوت جریان انحرافی تردد کردند. اما سوال های بی جواب دوران مدیریت مشایی و بقایی برمیراث فرهنگی کشور به همین مورد محدود نشد. پرونده تمام کاوش های باستانی در زمان آنها بسته شد و باستان شناسان بنام و قهار ایرانی یکی یکی روانه کنج خانه هایشان شدند تا خانه تکانی اساسی در موزه ملی با هزاران اشیای ثبت نشده انجام شود. اشیایی که به گفته «آزاده اردکانی» معلم خصوصی لیدر جریان انحرافی و مدیر موزه ملی «به دلیل مدیریت نامطلوب مدیران قبلی در کنج انبارها و در جعبه کفش ها وموزه‌ها روی هم تلنبار شده و خاک می خوردند» و حالا قرار بود خاک این میراث پاک شود اما بعد از آن هیچ‌گاه از این میراث خاک پاک شده چیزی دیده نشدتا این سوال پیش بیایدکه تاریخ خاک خورده در کنج موزه ملی چه سرنوشتی پیدا کرد؟


محسنی بندپی نماینده عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی درباره کشف پنج تن شی در چمدان های سفیر آرژانتین اعتقاد دارد که این اتفاق تحت یک پوشش هایی قرار گرفت و از دید عموم پنهان شد. او می گوید:«علاوه بر تخلف این سفیر، دولت ترکیه هم در همان زمان اعلام کرد که محموله‌هایی از اشیای عتیقه به کشور ترکیه وارد شده که باعث‌رونق در بازار ترکیه شده است.» محموله هایی‌ که البته به خوش شانسی اشیای ربوده شده توسط سفیر آرژانتین نبودند تا حداقل برای یک بار هم رسانه‌ها سراغی از آنها بگیرند.


بندپی یکی از ویژگی های مشترک دوران مدیریت جریان انحرافی در سازمان گردشگری را شفاف نبودن بحث‌های مالی می‌داند ومی‌گوید:« ابهامات این دو دوره به اشیای تاریخی محدود نمی‌شود. در این دوره از تسهیلات وامکانات زیادی استفاده شده که معلوم نیست بر چه اساس ارائه شده است.»


او تهدید و تطمیع مدیران میانی را یکی از راهکارهای رسیدن به اعتبارات و هزینه های لازم می داند و می‌گوید: «این تخلفات مالی هم در بخش گردشگری بوده است وهم در بخش سینمایی.»


به گفته او هیچ نظم و قانون خاصی در برنامه های این سازمان وجود نداشته است. او اختلاس سه هزار میلیاردی را یکی این تخلفات می‌داند که بادستور العمل‌های خاص وتهدید به اخراج و عدم رعایت قوانین ‌بانکی و مالی به دست آمده‌است. او بازکردن گره کور این اختلاس را راهی برای شفاف سازی مالی میراث فرهنگی می‌داند.


حالا با گذشت دو سال از آن روزی که حمید بقایی به دنبال قاچاقچیان اشیای عتیقه در نوشته‌های خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی بود، خود او در راس اتهام‌هاست. اتهام دلسوزترین افراد میراث فرهنگی به بقایی این است که اشیای تاریخی ایران باستان با دستور مستقیم او و به اسم برگزاری نمایش ومعرفی آثار ایران و همچنین به اسم مطالعه روی میراث ایران از کشور خارج شده‌اند و هرگز به آن اندازه که باید، به کشور بازنگشته اند ‌و حالا اتهام قاچاق اشیای باستانی به جریان انحرافی از آن مواردی است که حتی مجلس‌نشینان هم پاسخی برای آن ندارند و می‌گویند پاسخ این موارد را از نهادهای اطلاعاتی و سازمان بازرسی باید پرسید! «اسدالله عباسی» رئیس فراکسیون گردشگری در گفت وگو باتهران امروز می گوید:«که مجلس اصلا خبر ندارد که اشیا کی از کشور خارج شده‌اند که الان بخواهد بداند چقدر از این اشیای تاریخی به کشور وارد شده اند! »


البته او اعتقاد دارد مسائلی وجود دارد که باید با نهادهای مربوطه درمیان گذاشت نه اینکه به خبرنگاران گفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا