اصلاح مديريت را از جامعه خويش شروع كنيم

رضا سلطان زاده
مدير مسئول آیینه یزد

شنبه دوم مهر ماه سال جاري برابر با 25 شوال 1432 ه ق مصادف با سالگرد شهادت ششمين پيشواي عالم تشيع حضرت امام جعفر صادق(ع) بود. چون بيشترين مسائل مذهبي و فكري و اعتقادي مذهب شيعه از آن بزرگوار نقل شده مذهب شيعه نام مكتبش را از نام مبارك حضرت صادق (ع) گرفته و موسوم به جعفري شده است.

هفته نامه آيينه يزد اين مصيبت را به مسلمانان به ويژه شيعيان جهان و برادران و خواهران ساكن دارالعباده تسليت مي‌گويد و آرزوي عمل به دستورات حيات بخش اسلام و فرمايش و دستورالعمل‌هاي گرانقدر حضرت امام صادق(ع) را دارد.

در سه دهه اخير، سي ويكم شهريور هر سال يادآور حمله سراسري عراق به ايران اسلامي است كه در سال 1359 به فرمان صدام حسين ارتش عراق با كمك‌هاي بي دريغ ابر قدرت‌هاي جنايتكار و مستكبر شرق و غرب حمله به ايران را آغاز كرد و به مدت 8 سال جنگ تحميلي علاوه بر ضررها و خسارت‌هاي هنگفت مادي كه به كشور وارد كرد صدها هزار نفر از مردم مملكت به ويژه جوانان را به شهادت رساند و يا مجروح و معلول نمود، ميليون‌ها نفر را آواره و بي‌خانمان كرد و چرخ اقتصاد كشور را از حركت بازداشت.

اما اين سربلندي و عزت و عظمت براي ايراني رقم خورد كه در پايان 8 سال دفاع مقدس حتي يك وجب از خاك ميهن اسلامي به دست دشمن باقي نماند. با تكيه بر ايمان و شجاعت و دليري سربازان و رزمندگان به معناي واقعي هر لحظه در ميدان‌هاي نبرد حماسه آفريدند كه نه تنها پشت دشمنان جنايتكار را مي‌لرزاند و خواب و آرامش را از آنان سلب مي‌نمود بلكه نحوه مبارزه، پايمردي و استقامت و جنگيدن با دشمن كه نشان از دين داري و علاقه به حفظ نظام نو پاي اسلامي داشت، سران ارتش‌هاي كلاسيك و مخالفان و ابر قدرتها و استعمارگران را شگفت زده نموده بود.

هيچ يك از ايرانيان با هر سليقه و خط مشي سياسي نمي‌توانند در برابر خانواده‌هاي معظم شاهد و ايثارگر و يا پدران و مادران و خواهران و برادراني كه جان فرزندان و اعضاي خانواده خود را در دوران 8 سال دفاع مقدس براي حفظ انقلاب اسلامي ايران فدا نمودند و يا به اسارت رفتند و يا سختي‌ها و بيماري‌ها را در سال‌هاي بعد از جنگ تحمل نمودند سر تعظيم و تكريم فرود نياورند. امنيت موجود نشان از آن همه فداكاري‌ها و جانفشاني‌ها و مقاومت‌ها است و گرنه سرنوشت ايران دست كمي از افغانستان و عراق و پاكستان و ديگر مناطق جنگ زده دنيا نداشت. يادشان گرامي و درجاتشان در بهشت برين عالي و رفيع باد.

در اين ايام رييس‌جمهور نيز به نيويورك رفت تا به عنوان نماينده ايران در مجمع عمومي سازمان ملل مواضع كشور را تشريح و براي ساير نمايندگان دولت‌هاي جهان بازگو نمايد.

نگارنده نه تخصصي در مسائل سياسي دارد و نه اطلاعاتي كه بتواند از گفته‌ها وناگفته‌هاي احمدي‌نژاد در سازمان ملل متحد گفتگو و يا اظهار نظر نمايد.

مثلاً چرا در شرايطي كه دنيا در مورد انقلاب و يا دگرگوني هايي كه در كشورهاي ليبي، يمن، بحرين، تونس، مصر، به وجود آمده و حساس است سخني نگفته و يا پيرامون حوادث سوريه و تصميم دولت خودگردان فلسطين اظهارنظري نكرده و يا پاسخ رييس سازمان بين‌المللي انرژي هسته‌اي را نداده است.

اما بر بخش مهمي از سخنان وي و بويژه سئوالاتي را كه در بيانات خود مطرح نمود صحه مي‌گذارد آنگاه كه اعلام نمود استكبار - در راس آن آمريكا و شوروي سابق و فرانسه و انگليس - صدام را در حمله به ايران و تحميل 8 سال جنگ و استفاده از بمب شيميايي و حمله به شهرها و مناطق مختلف ايران عزيز تشويق و تجهيز و مساعدت كرد.

-شوراي امنيت در سيطره قدرت‌هاي اقتصادي و نظامي جهان گرفتار است جنگ افروزان و دولت‌هاي زورگو و متخاصم هزاران تن بمب اتمي بر سر مردم بي‌دفاع فرو ريختند.

-ديكتاتورها را در سرزمين‌هاي خودشان بويژه هنگام مبارزه با آزاديخواهان حمايت كردند.

جنگ‌هاي جهاني اول و دوم را به‌وجود آوردند كه نتيجه آن حدود هفتاد ميليون كشته و صدها ميليون مجروح و آواره بود و.. .

نويسنده اين سطور در نظر دارد به عنوان معلمي كه 6-5 سال است به روزنامه‌نگاري روي آورده با درج سخنان گهرباري از بنيانگذار مذهب جعفري امام صادق (ع) نكاتي را يادآوري و پرسش‌ها و خواستهاي خود را در مورد سفر رييس‌جمهور مطرح نمايد باشد كه مسئولان اجرايي و يا روابط عمومي‌ها يا ديگر افرادي كه اين مقاله را مطالعه مي‌كنند نظر و پيشنهاد خود را به صورت مكتوب ارسال نمايند تا در همين ستون درج و به اطلاع خوانندگان آيينه برسد.

حضرت امام جعفر صادق (ع) مي‌فرمايد:

«-اجراي عدالت از آبي كه شخص تشنه لب به آن دسترسي پيدا كند نوشين‌تر است.

-حق مسلمان بر مسلمان اين است كه در صورت گرسنه بودن برادرش سير نباشد اگر او تشنه است، سيراب نشود و اگر او برهنه است لباس اضافي نپوشد پس چه بزرگ است حق مسلمان بر برادر مسلمان خود.. ..

-سه چيز است كه همه مردمان به آن نياز دارند امنيت، ‌عدالت، فراواني

-مردم فقير، محتاج و گرسنه و برهنه نگشتند مگر در اثر گناه توانگران»1

دولت نهم با شعارهاي اجراي عدالت و مهرورزي، رسيدگي به زندگي مستضعفان، مبارزه با مفسدان اقتصادي، ساده زيستي، همانند شهيد محمدعلي رجايي زندگي كردن، جلوگيري از حيف و ميل توسط قدرت‌هايي كه در نهادها و سازمانها ريشه دوانده‌اند، استفاده صحيح از بيت‌المال و بودجه مملكت و در نهايت آوردن پول نفت بر سر سفره‌هاي مردم روي كار آمد و اكنون مردم حق دارند از رييس قوه مجريه كه در سازمان ملل البته به حق از اصلاح مديريت جهاني سخن مي‌گويد، ‌دعاي فرج ‌مي‌خواند قدرت‌هاي استعمارگر را به چالش مي‌كشد پرسش‌هاي زير را مطرح كنند.

-در صفحات روزنامه‌هاي داخلي مكرر و پي در پي مي‌خوانيم در بعضي از ادارات، ‌بانك‌ها و سازمانها نه تنها اختلاس‌هاي چند ميلياردي بلكه دزدي هزاران ميليارد توماني صورت مي‌گيرد دولتمردان كه در نظر دار ند مديريت جامعه جهاني را اصلاح كنند در اين گونه موارد چه عكس‌العملي نشان داده‌اند و چرا كار بدينجا كشيده شده است؟ اگر در نيويورك خبرنگاري از خودكشي مقامات ارشد دولتي اختلاس كننده در كره يا ژاپن سئوال مي‌كرد يا از بركناري و استعفاي وزيري كه در برزيل حقوق راننده همسر خود را از بودجه وزارتخانه پرداخت مي‌كرد پرسش مي‌نمود چه جوابي مي‌شنيد؟ آيا در ايران تاكنون اتفاقاتي اين گونه به وقوع پيوسته است؟

-مردم انقلابي و مسلمان ايران در برابر وقوع اختلاس دراستانداري تهران مي‌خواهند بدانند نظر رييس‌قوه مجريه چيست؟

آيا قسم جلاله استاندار تهران را قبول دارد كه ادعا مي‌كند خلافي صورت نگرفته يا گزارش ماموران و بازرسان سازمان‌هاي نظارتي را كه بر وقوع اختلاس در استانداري تهران صحه مي‌گذارند؟

ايرانيان حق دارند بپرسند! وضعيت امنيت اجتماعي در دوران دولت‌هاي نهم و دهم در مقايسه با سال‌هاي گذشته چگونه است؟

-آيا تعداد زندانيان كشور، آمار قتل با سلاح سرد، تعداد معتادان، تجاوز، آدم كشي، ‌غارت، زنان كارتن خواب و خياباني، ‌طلاق و.. . در چند سال اخير افزايش نيافته است؟ و اگر كاهش داشته آيا در حد قابل قبول مي‌باشد؟

-مقصران و بوجود آورندگان ظلم‌هاي اقتصادي و تبعيض‌هاي خيره كننده و كشنده موجود در جامعه كنوني ايران در بسياري از مناطق به ويژه در تهران چه كساني هستند و مديريت عالي جامعه چه اقداماتي براي از بين بردن اين ناهنجاري‌ها بكار برده و تا چه حد نتيجه بخش بوده است؟

-اگر محمود احمدي‌نژاد خبر از عملكرد قوه قضاييه و يا قصد دخالت درآن قوه را ندارد چرا ملوانان مجرم انگليسي را آزاد كرد؟ و يا خبر از آزادي 2 زنداني جاسوس آمريكايي داد و يا چگونه اعلام كرد ميرحسين موسوي و مهدي كروبي آزاد هستند؟ و چرا با مخاطب قرار دادن قوه قضاييه خط قرمز خود را كابينه دولت قرار داد؟

-زنان و مردان و خانواده‌هاي ايراني كه در سال 1390 صاحب فرزند شده‌اند در پي واريز نشدن يك ميليون تومان بنابر قول و وعده رييس‌جمهور حق دارند بعضي از وعده‌هاي رييس دولت را قبول نداشته و يا باور نكنند؟

و يا در دادن هزار متر مربع زمين به هر خانواده براي احداث آپارتمان و باغچه در آن مسكن فرضي شك كنند؟

در حالي كه اگر از آن درصد كمي از افراد و نمايندگان كشورها كه هنگام سخنراني محمود احمدي‌نژاد در صحن سازمان ملل حضور داشتند و هيات همراه رييس‌جمهور متشكل از چند وزير و معاون با كف زدن‌هاي پي در پي رييس دولت را تشويق و نظر حاضران را به خود جلب مي‌نمودند و يا از ملاقات محمود احمدي‌نژاد با بعضي از روساي كشورهايي كه بيشتر ايرانيان حتي با نام آن سرزمين‌ها هم آشنا نيستند گله و انتقادي نكنيم آيا سفر گروهي از مقامات اجرايي و عده‌اي با همسرانشان كه حدود صد نفر را تشكيل داده‌اند و اقامت در 4 طبقه يكي از گران‌ترين هتل‌هاي نيويورك البته با صرف بودجه مملكت و هزينه نمودن از بيت‌المال آنهم براي بيان سخنان و مصاحبه‌ها و قرائت مقاله‌اي كه بعضاً مطالب آن تكراري و كليشه‌اي بود نمي‌تواند مورد اعتراض و انتقاد قرار گيرد؟

آري بايد مديريت را از جامعه خويش شروع كنيم آن هم با عمل به تعاليم عاليه اسلام و جلوگيري از هتك حرمت افراد و دلسوزان انقلاب حتي احترام به كساني كه راه و روش سياسي‌اشان با ما هم‌خواني ندارد اما در خط انقلاب اسلامي و امام (ره) هستند و در يك كلام گردن نهادن به قانون اساسي و رعايت و اجراي قوانين مصوب.

پي‌نوشت:

1- صفحات 5-80- 503 -683 الحياه جلد سوم و پنجم اثر علامه محمد رضا حكيمي


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا