به دنبال امپراطوری اقتصادی نیستیم

رضایی: اگر دولت نظارت داشت اختلاس رخ نمی‌داد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر دولت نظارتی کاملی داشت اختلاس اخیر رخ نمی داد، گفت: ما باید یا مدیران را عوض کنیم یا مدیریت اجرایی کشور تغییر یابد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبت‌های خود در مورد موانع و پیشرفت‌های اصل 44 از زمان آغاز اجرایی شدن آن تاکنون تصریح کرد: پرسشی که در حال حاضر با وجود شرایط اقتصادی در کشور، برای ما به وجود می‌آید این است که آیا ما باید مدیران را عوض کنیم یا مدیریت اجرایی کشور تغییر یابد.


وی با بیان اینکه ما نیاز به تحول اساسی در مدیریت کشور داریم، افزود: درد و دل‌هایی که فعالان در این عرصه با مدیران مطرح می‌کنند پله نخست و پیدا کردن این دردها پله دوم در مسیر پیشرفت کشور است.


رضایی با بیان اینکه مرحله بعدی برای پیمودن این مسیر پیدا کردن راه‌حل‌های به منظور رفع این موانع است، اظهار داشت: این واقعیت چیزی نیست جز اینکه مدیریت اجرایی کشور و نه مدیران، تغییر کنند.


*حکومت به نام آزادی بیان مشکلات را حل نمی‌کند


وی با تحلیل روند اقتصادی در 30 سال گذشته افزود: طی این مدت رشد اقتصادی کشور پایین‌تر از پنج درصد بوده است و بهره‌وری هنوز نتوانسته است خود را به بالای دو درصد برساند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد ادامه داد: تمامی اینها علائم مدیران نیست چرا که مدیران از یکدیگر متفاوت بوده‌اند و حالا اگر افرادی به نام آزادی بیان و قلم بخواهند در کشور حکومت کنند آیا این مسئله را حل می‌کند.


وی با بیان اینکه درصورتی که مدیریت کشور تغییر نکند درک متقابل ایجاد نمی‌شود، گفت: سیاست‌های اصل 44 و سند چشم‌انداز کشور در این راستا طراحی شده است.


رضایی اهداف سیاست‌های اصل 44 را در سه بند توصیف کرد و افزود: در گام نخست این سیاست‌ها به منظور این تدوین شد که دولت روی صندلی خود بنشیند و پای خود را از روی صندلی مردم بردارد تا بدین ترتیب مردم بتوانند در اقتصاد ایفای نقش کنند.


وی بیان داشت: این مسئله به این معنا نیست که دولت با خصوصی‌سازی انحصاراتی را نه در درون خود دولت بلکه در کنار دولت به وجود آورد.


*دولت سر جای خود کار نظارتی انجام دهد


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ایجاد رقابت در فضای اقتصادی نیاز به تغییر رفتار مجلس، دولت و قوه قضاییه دارد، گفت: دولت باید نظارت را قوی و تصدی‌گری را کاهش دهد چراکه با ورود بخش خصوصی دولت نمی‌تواند هم تصدی‌گری و هم نظارت خود را اعمال کند.


وی ادامه داد: با ورود دولت به تصدی‌گری رقیب قدرتمندی برای بخش خصوصی به وجود می‌آید.

رضایی با اشاره به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی کشور افزود: دولت باید پیشگام‌تر از مجلس در این مورد وارد شود همان‌گونه که در ابتدا خود ادعا کرده بود که زودتر از تمامی بخش‌ها این فساد اقتصادی را کشف کرده است.


وی با بیان اینکه ضعف نظارت سبب بروز این فساد اقتصادی شده بود تصریح کرد: دولت باید سر جای خود کار نظارتی و حمایتی را انجام دهد.


*به دنبال امپراطوری اقتصادی نیستیم


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تا زمانی که داشتن ثروت در کشور ما یک تفکر زشت و ناپسند تلقی می‌شود، محیط نمی‌تواند ما را به یکپارچگی بکشاند و این هاهنگی همان هدفی است که جهاد اقتصادی به دنبال آن است.


وی با اشاره به اینکه نیازمند یک جهش بزرگ اقتصادی در کشور هستیم، گفت: اگر هدفی غیر از این دنبال شود فرصت‌های تاریخی از جمله برقراری رابطه مجدد با کشور مصر پس از 30 سال را از دست می‌دهیم.


رضایی در پایان با بیان اینکه با بزرگ‌تر کردن وسعت دید خود در مسائل اقتصادی به دنبال امپراطوری نیستیم، اضافه کرد: مرزهای اقتصادی که ایران باید در اهداف خود به دنیال آن باشد حداقل یک جمعیت 500 میلیون نفری است.

منبع:  فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا