رییس قضا: دانشگاه‌های ما را دارند می‌برند

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این که در حال حاضر کار علما فراتر از یاد گرفتن فقه و اصول است، تصریح کرد: ما باید به مباحث کلامی، فلسفی و دیگر مباحث مسلط باشیم. در این بی‌خبری ما، دانشگاه‌های ما را دارند می‌برند و در جواب حرف‌هایی که در علوم انسانی و حتی حوزه‌های علمیه ما مطرح است، باید برای پاسخگویی مسلط باشیم

رییس قوه قضاییه با بیان این که در بحث پیشگیری از جرم آموزش‌های لازم در مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: همه قوای کشور، نهادهای فرهنگی و حوزه‌های علمیه باید در این زمینه کار کنند.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در دیدار با نخبگان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان استان زنجان، اظهار کرد: در بحث علوم انسانی خوب است که به زیر مجموعه‌های این علوم مثل حقوق، آزادی‌های فردی و حقوق بشر پرداخته شود که این هم نکته درستی است، زیرا ما تا زمانی که شناخت دقیقی از زیر مجموعه‌های این علوم نداشته باشیم، نمی‌توانیم علوم انسانی متناسب با ارزش‌ها و اعتقادات دینی خودمان داشته باشیم.


وی ادامه داد: تبیین این مطالب نیازمند این است که آنچه را در فرهنگ‌های دیگر روی این موضوعات کار نشده را بدانیم. ما تا ندانیم حقوق بشر غربی بر چه مبنایی استوار است، نمی‌توانیم نگاه دقیقی در این زمینه عرضه کنیم و متولیان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند.


رییس قوه قضاییه گفت: برخی ریشه مشکلات قوه قضاییه را در این دانستند که پرونده‌های قوه قضاییه ناتمام است و مقصودشان این است که قوانین عناوین مجرمانه را زیاد کرده است و نگاه‌شان این است که از قانون افعالی را جرم دانسته در حالی که نیاز نیست جرم شناخته شوند.


آملی لاریجانی افزود: قانون اساسی چیزی را جرم می‌داند که قانون آن را جرم بداند و بعید می‌دانم ریشه پرونده‌های کیفری این باشد که عناوین مجرمانه زیاد است. چرا که ما در قوه قضاییه بعد از وقوع پرونده‌ کارمان شروع می‌شود و ریشه‌های روانی ، اجتماعی و ... است که در جامعه منجر به وقوع جرم می‌شود.


وی با تاکید بر اهمیت بحث پیشگیری از جرم گفت: ما باید این مساله را پیگیری کنیم تا منتهی به جرم و نزاع های حقوقی در جامعه نشویم و در این مساله همه قوای کشور، نهادهای فرهنگی و حوزه‌های علمیه باید شرکت کنند و این تنها بر عهده قوه قضاییه نیست.


رییس قوه قضاییه با بیان این که بحث پیشگیری از جرم باید خیلی زودتر شروع شود، گفت: تعلیمات ما در مدارس و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از جرم واقعا کفایت نمی‌کند. حتی برخی از مسئولان ما قوانین و این که چه کارهای جرم است را نمی‌دانند . به طور مثال قانون ارتشاء تصریح می‌کند هر کارمند دولت هر گونه وجهی برای انجام یا عدم انجام کاری دریافت کند، در حکم اختلاس است.


وی با اشاره به ایجاد معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: امیدوارم با تصویب قانون پیشگیری از وقوع جرم حرکتی در این زمینه انجام شود که البته ممکن است آثار آن به زودی دیده نشود، ولی در آینده آثار خوبی خواهد داشت.


رییس قوه قضاییه هم‌چنین در دیدار با علما، روحانیون و ائمه جماعت استان زنجان طی سخنانی گفت: در نظامی که همه قوانین آن بر اساس اسلام است باید این سوال پرسیده شود که حوزه‌های علمیه چه مقدار دارند کار می‌کنند تا مشکلات نظام را برطرف کنند.


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی افزود: در این استان با این جمعیت از تعداد زیاد علما و فضلا مشخص می‌شود که استان آبادی است و هر جا علما زیاد هستند، قلب ما مطمئن است که انحرافات در آنجا کمتر است.


وی با بیان این که بنیان‌گذار این نظام امام خمینی(ره) بودند و مقام معظم رهبری به خوبی راه ایشان را ادامه داده‌اند، وظیفه روحانیت را در این فضا بسیار سنگین دانست و افزود: وقتی مجموع مشکلات نظری، عقیدتی، اخلاقی و مشکلات مربوط به نظام را می‌بینیم و متوجه مسئولیت خودمان می شویم، واقعا نسبت به وضعیت خودمان خائف می‌شوم. بالاخره مردم و جوانان ما مشکلاتی دارند و حوزه‌های علمیه باید نسبت به این مشکلات پاسخگو باشند.


رییس قوه قضاییه تصریح کرد: دین خداوند رقیبی ندارد، اما در دنیایی که پر از تبلیغات و رنگ و لعاب‌های فریبنده است، ناگریزیم با رقبایی دست و پنجه نرم کنیم. در مغرب زمین شبهاتی را مطرح می‌کنند که البته نزد خود آن‌ها تحقیق است و در سرزمین ما شبهه است و اینجا وظیفه علما و مبلغان دین برای پاسخگویی به این شبهات سنگین است.


آملی لاریجانی با بیان این که خارج کردن شبهه از گوش بچه‌های مدارس ما کار آسانی نیست، ادامه داد: ما باید ببینیم حرف آن‌ها چیست؟ تا بتوانیم حرف علمی و منطقی بزنیم، این که بخواهیم با هیاهو جنجال‌ها را بخوابانیم یک داروی مسکن است.


رییس قوه قضاییه با تاکید بر این که در حال حاضر کار علما فراتر از یاد گرفتن فقه و اصول است، تصریح کرد: ما باید به مباحث کلامی، فلسفی و دیگر مباحث مسلط باشیم. در این بی‌خبری ما، دانشگاه‌های ما را دارند می‌برند و در جواب حرف‌هایی که در علوم انسانی و حتی حوزه‌های علمیه ما مطرح است، باید برای پاسخگویی مسلط باشیم.


وی ادامه داد: علاوه بر اینها بحث ارشاد هم وجود دارد، چون پیامبر(ص) و ائمه علیه السلام هم‌ چنین عمل می‌کردند. وظیفه عالم فقط فهم معارف دینی نیست، بلکه باید راه پیشگیری یعنی هدایت انسان‌ها را ادامه دهند و لذا اخلاق و روش و منش زندگی ما از اموری است که باید به آن توجه کنیم. نه این که خودمان حرف را پذیرفته باشیم و آن را تبلیغ نکنیم.


آملی لاریجانی تصریح کرد: یکی از کمبودهایی که احساس می‌شود بحث استفاده از قرآن، روایات اهل بیت(ع) است و باید وقت گذاشته شود تا در کتاب خدا تتبع کرد و بنای ما این باشد که در هر منبری آیه‌ای متناسب با زمان حال به مخاطبین عرضه شود و ما نباید هیچ وقت فراموش کنیم که باید مبلغ دین باشیم.


وی با اشاره به اهمیت توجه به اخلاق در بین علما و روحانیون، گفت: مردم را به فضایل ترغیب کنیم، خودمان هم باید متخلق باشیم.


رییس قوه قضاییه افزود: ما نظامی را بنا کردیم که رجوع به کتاب و سنت در جای جای آن دیده شده است. اصل چهارم قانون اساسی می‌گوید هر مقرره‌ای که خلاف شرع باشد، ساقط است و تشخیص دهنده این مساله هم شورای نگهبان است.


وی خاطرنشان کرد: مسایل جدیدی مطرح می‌شود که بر روی آن‌ها بحث و اختلاف نظر به وجود می‌آید. یکی از این مسایل بحث خسارت تاخیر تادیه است، هم‌چنین مساله دختر و پسر در دانشگاه‌ها مساله مهمی است و ما باید ببینیم که حوزه‌های علمیه ما چقدر آمادگی دارند که پاسخگوی این مسائل باشند.


آملی لاریجانی گفت: در این کشور مقام معظم رهبری در راس قرار گرفته است و در نظام همه قوانین آن بر اساس اسلام می‌باشد، سوال این است که حوزه‌های علمیه چقدر دارند کار می‌کنند تا مشکلات نظام را برطرف کنند. مثلا در بحث بانک‌ها، به طور طبیعی خیلی مشکلات دارند چه برسد به غیر طبیعی و حال باید دید حوزه علمیه چقدر در این زمینه کار کرده است.


وی با بیان این که قوه قضاییه فقر عظیمی در تامین قاضی دارد، اظهار کرد: الان حوزه‌های علمیه چقدر دارند کمک می‌کنند تا نیاز قوه قضاییه به قاضی برطرف شود. این که تنها کسی بگوید ما می‌خواهیم وارد قوه قضاییه شویم، نمی‌شود. زیرا دستگاه قضایی نیازمند قاضی عالم، فاضل ، متقی و عادل است. ما قاضی حوزوی را که نمی‌توانیم از آمریکا بیاوریم. قاضی باید بر اساس شرع اسلام حکم کند و اصل این مساله باید در حوزه های علمیه باشد.


وی خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی به هزینه مجاهدت شهدا یک فرصت به علما برای استقرار تام دین داده است تا هم در بعد نظری و پاسخگویی شبهات و هم در بعد اخلاقی بتوانیم جوابگو باشیم و عمل ما مخالف حرف مان نباشد.


آملی‌لاریجانی با بیان این که در بحث امنیت پرسش‌های زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، گفت: علمای ما باید فکری برای حل مشکلات کنند، البته من این حرف را در خدمت مراجع تقلید هم عرض کردم و برخی از بزرگان فرمودند که در درس خارج به این مساله تصریح کرده‌اند.


رییس قوه قضاییه عنوان کرد: برخی اوقات دلسوزان نظام و مراجع تقلید از دستگاه قضایی گلایه می‌کنند و من به آن‌ها عرض می‌کنم شما چقدر به دستگاه قضایی کمک کرده‌اید؟ گلایه زمانی است که توان وجود داشته باشد. الان زمان طاغوت نیست که علما نتوانند قاضی شوند، بلکه راه برای علما و روحانیون در این زمینه باز است.


رییس قوه‌ی قضاییه هم‌چنین در مراسم افتتاح سامانه دبیرخانه الکترونیکی سراسری قوه‌ی قضاییه در زنجان گفت: امیدواریم با استفاده از فناوری‌های نوین، کارها بدون انجام سفر و یا جابه‌جایی با سرعت بیشتری انجام شود تا به رضایتمندی کامل مردم برسیم.


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر در بحث فناوری اطلاعات کارهای بسیار خوبی انجام شده است که استفاده از فناوری‌های نوین را در دستگاه قضایی ارتقا داده و باعث تسهیل در امور اداری مردم و هم‌چنین دستگاه قضایی شده است.


وی ادامه داد: مطلب دیگر این است که علاوه بر این، سیستم اتوماسیون اداری و بحث مدیریت پرونده‌ها یا همان CMS که پیش از این به صورت محدود به کار گرفته می‌شد در کل کشور توسعه پیدا کرده است.


رییس قوه‌ی قضاییه افزود: امیدواریم با استفاده از این‌گونه سامانه‌ها کارها بدون انجام سفر و بدون نیاز به حضور یا جابه‌جایی با سرعت بیشتری انجام شود تا رضایتمندی کامل مردم و مراجعین به دستگاه قضایی فراهم شود.


آملی لاریجانی گفت: امیدواریم با توجه به عنایات مقام معظم رهبری و توجه دولت و مجلس بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود به جایی برسیم که رضایتمندی مردم بیشتر باشد و از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ی قضاییه توقع داریم نحوه‌ی دسترسی به این‌گونه سیستم‌ها را توسعه دهد تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارایه دهیم.


در این مراسم حجت‌الاسلام شهریاری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ی قضاییه طی سخنانی گفت: سیستم اتوماسیون اداری در 31 استان به طور کامل راه‌اندازی شده و کار نصب، آموزش و تحویل سرور در کلیه‌ی معاونت‌های قوه‌ی قضاییه انجام شده است.


وی با بیان این‌که 80 درصد از مناطق ستادی و قضایی تهران به این سیستم وصل هستند، گفت: از ویژگی‌های این سامانه، ثبت و گردش مکانیزه مکاتبات اداری بر اساس ساختار سازمانی است. هم‌چنین دسترسی پی‌گیری‌های آنی و نمایش زنجیره ارتباطی نامه‌ها با قابلیت جست‌وجو بر اساس اقلام متنوع اطلاعاتی از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.


شهریاری افزود: گستردگی این سیستم در سطح دادگستری‌های کل کشور و تبادل الکترونیکی مکاتبات برون‌سازمانی بر اساس استاندارد ملی تبادل مکاتبات (ECE) در این سامانه طراحی و اجرا شده است.


هم‌چنین رییس قوه قضاییه در روز پایانی سفر خود به استان زنجان در کنفرانس مطبوعاتی مهم‌ترین هدف سفر به استان زنجان را «بررسی وضعیت دستگاه قضایی» در این استان عنوان کرد.


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی گفت: اجازه می‌خواهم از مردم خوب زنجان به‌ویژه خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران تشکر داشته باشم.


وی افزود: هم‌چنین از استاندار زنجان، نماینده ولی فقیه استان، رییس کل دادگستری استان زنجان و نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تشکر می‌کنم و هم‌چنین از وزیر دادگستری، دادستان کل کشور و همه‌ی مسوولان عالی قضایی که رنج سفر را تحمل و بنده را همراهی کردند تشکر می‌کنم.


رییس قوه قضاییه گفت: مقصود اصلی از این سفر رسیدگی به وضع قضایی استان بود و در این دو روز جلسات متعددی با قضات شریف و کارمندان دادگستری در استان داشتیم و مشکلات قضایی دستگاه قضا مورد بررسی قرار گرفت.


آملی لاریجانی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مسوولان عالی قضایی در این استان داشتیم تصمیماتی برای حل مشکلات قضایی این استان اخذ شد.


وی تصریح کرد: در کنار این مساله برنامه‌های متعددی در دیدار با مردم شریف استان، خانواده‌های محترم شهدا و کارکنان و قضات شریف دستگاه قضایی داشتیم و هم‌چنین ملاقات خیلی خوبی با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها داشتیم و در آن‌جا نقطه‌نظرات و پیشنهادهای خوبی مطرح شد که انشاءالله از آنها استفاده خواهیم کرد.


رییس قوه قضاییه افزود: دیدار خوبی با روحانیون، علما و فضلای استان داشتیم و برای من خیلی جالب بود که در این استان تعداد علما، روحانیون و فضلا قابل توجه بود. من فکر می‌کنم بستر بسیار مناسبی برای تبلیغ، ترویج، وقف، تبیین معارف دینی برای کل استان وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد.


آملی لاریجانی گفت: در شورای اداری استان هم شب گذشته در خدمت استاندار و امام جمعه محترم بودیم. بعضی مطالب که به نظر می‌رسید مفید آن جلسه باشد ارایه کردیم.


وی خاطرنشان کرد: کار جدیدی که در کل قوه‌ی قضاییه انجام گرفت بحث ایجاد دبیرخانه سراسری الکترونیک برای تبادل مکاتبات دستگاه در کل کشور بود که افتتاح شد و امیدواریم از این به بعد در خدماتی که می‌خواهد از این جهت انجام شود، تسریع صورت گیرد.


رییس قوه قضاییه تاکید کرد: یکی دیگر از کارهای خوبی که در این سفر انجام گرفت این بود که عزیزانی که همراه من به این سفر آمده بودند (مسوولان عالی قوه‌ی قضاییه) در مساجد شهر زنجان و شهرستان‌های دیگر این استان شرکت کردند و مواجهه‌ی مستقیمی با مردم داشتند. سخنان مردم را شنیدند، توضیحاتی راجع به دستگاه قضایی دادند و من فکر می‌کنم این بسیار موثر است که مردم احساس کنند خادمانشان برای بیان مشکلات قابل دسترسی هستند و مسوولان عالی قضایی هم احساس می‌کردند کار بسیار مفیدی است. البته چون در این نوبت اولین باری بود که چنین گسترده کار می‌شد، امیدواریم در سفرهای دیگر با تمهید مقدمات بیشتر این کار توسعه پیدا کند و بستری فراهم شود که مردم بتوانند مشکلات خودشان را بدون هیچ مانعی مستقیم با مسوولان قضایی در میان بگذارند. چه بسا ما بتوانیم از این جهت مدلی برای موارد دیگر اتخاذ کنیم.


آملی لاریجانی گفت: چند پروژه‌ی استانی در استان افتتاح شد که مسوولان عالی قضایی زحمت این کار را کشیدند. در مورد زندان‌ها هم رییس سازمان زندان‌ها و هم برخی مسوولان عالی به زندان‌ها سرکشی کردند و پاره‌ای از مشکلات را منعکس کردند ولی در کل هم بحث زندان‌های زنجان نسبت به استان‌های دیگر وضع مطلوب‌تری دارد و هم سیستم قضایی در این‌جا روی هم رفته مورد رضایت است و به نظر من استان زنجان از حیث ورودی پرونده‌ها و کیفیت رسیدگی به آنها استان خیلی خوبی است.


رییس قوه قضاییه ادامه داد: برخی از مسوولان دستگاه قضایی در صدا و سیمای استانی حضور پیدا کردند و در جوانب مختلف حقوقی، قضایی و اخلاقی بحث‌های خوبی داشتند و از این جهت سفر خوبی بود. گرچه هدف اصلی ما از این سفر بحث بررسی وضعیت دستگاه قضایی در استان بود ولی این حاشیه‌ها کمتر از متن نبود.


وی گفت: من در پایان از همه‌ی کسانی که مقدمات این سفر را آماده کردند و از کسانی که در این استان زحمت کشیدند تشکر جدی دارم. به‌ویژه از همراهان بنده که در این مسیر رنج سفر را تحمل کردند و هم از صدا و سیما و اصحاب رسانه که در مجالس حضور داشتند و برنامه‌ها را منعکس می‌کردند.

منبع:  ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا